مرگ خاموش بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قرار گرفتن پرتکرار ارزش معاملات خرد در این کانال، نگرانی فعالان بازار سرمایه را افزایش داده و روند خروج پول را تشدید کرده است به نحوی که روز گذشته هم ۱۱۰ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ثبت شد تا بدین ترتیب از ابتدای مهرماه تاکنون تنها در یک روز آن هم به مبلغ ۶۶ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار سهام رخ دهد. بدین ترتیب بازار سرمایه را می‌توان بازاری در حال احتضار دانست که نسخه شفابخشی برای آن پیچیده نمی‌شود. کارشناسان بازار سرمایه و تحلیلگران اقتصادی بسیار پیش‌تر نسبت به وضعیت رکودی بازار سرمایه هشدار داده و زنگ خطر مرگ بازار تامین مالی بخش تولید کشور را برای تصمیم‌گیران به صدا درآورده بودند اما «آنچه البته به جایی نرسد فریاد است»!

روز گذشته شاخص کل بورس به مدد رشد نه‌چندان قوی برخی نمادهای پتروشیمی با صعودی ضعیف مواجه شد و با هزار و ۴۵۲ پله افزایش در سطح یک میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۶۳ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن اما در این روز رشد بهتری را ثبت کرد و با هزار و ۷۲۱ واحد افزایش روبه‌رو بود. در بورس همان گونه که گفته شد نمادهای پتروشیمی بیشترین نقش را در رشد شاخص کل داشتند. از جمله نمادهای شپنا، شبندر، شتران و شفن شاخص کل را در مسیر صعودی یاری کردند. در مقابل اما نمادهای فولاد، کچاد و کگل فشار نزولی به شاخص کل وارد کرده و آن را تضعیف کردند. پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی در روز گذشته هم شپنا،‌ دانا، کالا، خودرو، شبندر، خگستر و خساپا بوده‌اند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش سه هزار و ۳۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار، فرابورس هم رشد کرد و شاخص کل این بازار ۵۳ واحد بالا رفت. در این بازار هم پتروشیمی‌ها نقش زیادی در صعود شاخص کل داشته‌اند. زاگرس، ددانا، دی، بپاس و شراز بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل فرابورس داشته‌اند و نمادهای کگهر و فغدیر بیشترین تاثیر منفی را تحمیل کردند. در همین حال دی، ولشرق، زنگان، فرابورس، اوان، کرمان و قچار پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی در این روز بوده‌اند. فرابورس در این روز معاملاتی به ارزش چهار هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان را ثبت کرد که از این مقدار ۶۴۳ میلیارد تومان به معاملات سهام اختصاص داشت.

سقوط ارزش معاملات خرد

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام برای چهارمین روز از ابتدای مهرماه، به کانال هزار میلیارد تومانی سقوط کرد؛ به نحوی که تنها هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان معامله سهام و حق‌تقدم ثبت شد. بیست‌وسوم مهرماه هم بازار سرمایه شاهد معاملات خرد هزار و ۹۳۹ میلیارد تومانی بود. در همین حال در روزهای یازدهم و دوازدهم مهرماه بازار رکورد بدتری را ثبت کرده و ارزش معاملات خرد به ترتیب روی ارقام هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان و هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان قرار گرفته بود. به نظر می‌رسد حتی انتشار اوراق تبعی، انتشار خبر معافیت‌های مالیاتی کارمزد اعتبار کارگزاری‌ها، کاهش ۸۰ درصدی مالیات نقل‌وانتقال سهام و خبرهای مثبتی از این دست نیز نتوانسته است فضای منفی بازار را به نفع سرمایه‌گذاران تغییر دهد و اکنون بازار سهام با شتاب بیشتری در مسیر توقف کامل حرکت می‌کند.

فرار حقیقی‌ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد روز گذشته همچنین بازار سهام شاهد تغییر مالکیت ۱۱۰ میلیارد تومانی از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بود. روند پرتکرار ماه‌های اخیر به خروج پول حقیقی از بازار تعبیر می‌شود. بر این اساس از نخستین روز معاملاتی مهرماه تا روز گذشته چهار هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده است. گفتنی است حقیقی‌ها ۷۶ درصد از خریدها را در روز گذشته انجام دادند، اما در مقابل نیز در بخش فروش سهم ۸۲ درصدی داشته‌اند. روز گذشته بیشترین خروج پول حقیقی در نمادهای باارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان صورت گرفت.

ریشه‌های رکود

صاحب‌نظران بر این باورند که در حال حاضر این ابهامات فزاینده اقتصادی و سیاسی هستند که به عنوان قدرتمندترین اهرم در بازار سهام عمل می‌کنند. هر چه ابهامات اقتصادی بیشتر می‌شود این اهرم قدرتمندتر شده و بازار را بیشتر در گرداب رکودی فرو می‌برد. ناامیدی فعالان اقتصادی از احیای برجام، معمای بودجه ۱۴۰۲، عدم روشنگری دولت درباره سیاست‌های کلان و خرد اقتصادی از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم در کنار وضعیت نزولی بازارهای جهانی و جولان گسترده بی‌اعتمادی در میان سهامداران، از جمله مهم‌ترین اهرم‌هایی هستند که دست به دست هم داده و بازار را در فاز رکودی غرق کرده‌اند. این در حالی است که در نگاه کلان، بازار سرمایه اکنون در سطح مناسبی از ارزندگی قرار گرفته و نسبت P/E TTM بازار که به عنوان فاکتور بسیار مهمی برای تحلیل وضعیت بازار شناخته می‌شود به زیر ۶ واحد افت کرده است. در همین حال انتظار می‌رود گزارش‌های سه ماهه دوم برخی شرکت‌ها نیز بسیار امیدبخش باشند و در شرایط مناسبی برای جذب نقدینگی تازه قرار گیرند. با این حال گفته می‌شود در صورتی که اهرم قدرتمند ابهامات اقتصادی و سیاسی از سر بازار برداشته نشود و در کنار آن اعتمادسوزی از سوی تصمیم‌گیران تداوم یابد، روزهای خوش بازار سرمایه بسیار دور خواهد بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 296513
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا