بازار نفت را به روسیه هدیه نکنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: شوروی کمونیستی که فروپاشید ایرانی‌ها شاد شدند و تصور می‌کردند می‌توانند با ۱۵ کشور به جای یک کشور قدرتمند و زورگو دادوستد کنند. اما این آرزو به بار ننشست و کشورهایی مثل ترکمنستان، آذربایجان و قزاقستان که دارای منابع نفت و گاز بودند رقیب ایران شدند. اما بدترین رخداد این بود که روسیه زیر سلطه پوتین و مافیای گردآمده دور او به جای توسعه اقتصاد بر مدل استفاده از انواع منابع و نزدیکی به اروپا به مرور به جایی رسید که صادرات نفت و گاز به منبع اصلی درآمدش تبدیل شده است. کارشناسان باور دارند روسیه در دور شدن ایران از اروپا در دو دهه تازه‌سپری‌شده نقش و سهم قابل اعتنایی داشت تا بتواند بازار صادرات انرژی به ویژه صادرات گاز اروپا را به طور انحصاری در اختیار بگیرد.

متاسفانه سیاست خارجی ایران نیز گونه‌ای آرایش داده شد که به آرزوی روسیه در انحصار گاز اروپا کمک کرد. اما حالا که روسیه با تحریم گاز و صادرات نفت خود روبه‌رو شده است از هر ترفندی برای صادرات این کالاها استفاده می‌کند. معطل کردن ایران با تفاهم‌های نه‌چندان اجرایی درباره توسعه منابع گاز ایران از سوی گازپروم کم بود که حالا می‌شنویم قرار است ایران نفت روسیه را سوآپ کند. گفته می‌شود مقام‌های نفتی ایران از این اتفاق خرسندند اما واقعیت این است که کارشناسان دورنگر و نیز ناظران آگاه این کار را در بلند‌مدت برای ایران خسارت‌بار می‌بینند.

با وقوع جنگ اوکراین، روسیه و اتحادیه اروپا وارد یک جنگ تمام‌عیار انرژی شدند به طوری که اروپا با اعمال تحریم نفتی قرار است از دسامبر ۲۰۲۲ و فوریه ۲۰۲۳ خرید نفت و فرآورده نفتی از روسیه را به صفر برساند. آیا ایران نباید از این فرصت استفاده و راه را برای صادرات نفت باز کند. برخی محاسبه‌ها نشان می‌دهد ایران با توجه به قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی با صادرات روزی دو میلیون بشکه نفت می‌تواند سالانه ۷۵ میلیارد دلار درآمد صادراتی داشته باشد و اگر تنها نیمی از این میزان درآمد را به توسعه نفت و گاز اختصاص دهد به سرعت جای خود را در بازار جهانی نفت و گاز باز خواهد کرد.

شوربختانه روسیه دست از ایران برنمی‌دارد و به گزارش فارس چندی پیش الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که امیدوار است در گام نخست قرارداد سوآپ ۵ میلیون تن نفت روسیه با ایران تا پایان ۲۰۲۲ امضا شود. جواد اوجی وزیر نفت نیز با استقبال از این پیشنهاد عنوان کرد که زیرساخت سوآپ ۱۰ میلیون تن نفت در ایران وجود دارد. این در حالی است که یک کارشناس انرژی به همین خبرگزاری گفته است: «در شرایط حاضر تحریم اروپا و آمریکا ناظر بر صادرات نفت و گاز روسیه شکل گرفته و یک رقیب جدی به نام روسیه با توان صادراتی ۶ میلیون بشکه‌ای در کنار ما قرار گرفته است که در تلاش برای استمرار درآمدهای ارزی خودشان هستند و به علت اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا، مجبور به تغییر مسیر بازارهایشان به سمت آسیا شده‌اند که از قضا به شکل سنتی مشتری‌های عمده نفت‌خام ما هم هستند. خب حالا در این شرایط اگر ما اقدام به تسهیلگری و سوآپ نفت‌خام روسیه کنیم، این احتمال وجود دارد که میزان فروش نفت‌خام ایران در ارقام فعلی ثابت بماند و یا حتی کاهش پیدا کند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 296803
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا