مرحله تازه‌ جنگ نفتی

به گزارش جهان صنعت نیوز: دو قطبی روسیه و عربستان در مقابل آمریکا و متحدان غربی او برای اعمال فشار بر بازار نفت بسیاری از صف‌بندی‌های سیاسی را در جهان تغییر داده است. عربستان که تا پیش از این از متحدان آمریکا در بازار نفت به شمار می‌رفت، بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین در کنار روسیه در بازار نفت قرار گرفته است. از سویی تحلیلگران بازارهای مالی می‌گویند، بایدن قدرت چانه‌زنی برای مجاب کردن عربستان برای همراهی در افزایش تولید نفت را ندارد، از همین رو آمریکا ناچار شده که برداشت از ذخایر ارزی خود را در برابر استراتژی جدید روسیه در بازار نفت، افزایش دهد.

در بازار معاملات جهانی نفت پس از آنکه خبر آزادسازی ۱۴ میلیون بشکه نفت دیگر از ذخایر آمریکا منتشر شد، بهای نفت برنت ۷/۱ درصد و وست‌تگزاس اینترمدییت ۱/۳ درصد سقوط کرد. همچنین معاملات نفت برنت برای تحویل در دسامبر با ۴۶ سنت معادل ۵/۰ درصد افزایش، به ۹۰ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در نوامبر، با ۸۷ سنت معادل ۱/۱ درصد افزایش، به ۸۳ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه رسید. قرارداده ماه آتی وست‌تگزاس اینترمدییت روز پنجشنبه منقضی می‌شود و قرارداد دسامبر با ۸۲ سنت معادل یک درصد افزایش، ۸۲ دلار و ۸۹ سنت بود.

آمریکا از بهار امسال تاکنون نسبت به آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود اقدام کرده تا بتواند قیمت بنزین را کنترل کند. به نظر می‌رسد، دولت بایدن قصد دارد در تلاش برای پایین آوردن قیمت سوخت قبل از انتخابات کنگره در ماه آینده، نفت بیشتری از ذخایر استراتژیک آمریکا به‌فروش برساند.

رییس‌جمهور آمریکا در گذشته صنعت نفت را مسوول بالا رفتن قیمت انرژی می‌دانست و معتقد بود سوددهی بالای شرکت‌های نفتی در زمانی که مردم آمریکا درگیر تورم هستند قیمت انرژی را افزایش داده است. دولت بایدن همچنین اعلام کرده در حال بررسی گزینه‌های بیشتری مانند محدود کردن صادرات سوخت، برای پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده است.

افزایش قیمت خرده‌فروشی بنزین، تورم در آمریکا را به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته رسانده و نگرانی بایدن و همراهان دموکراتش را در آستانه انتخابات میان‌دوره در هشتم نوامبر افزایش داده است. بایدن و حزب طرفدار او تلاش می‌کنند کنترل کنگره را در دست داشته باشند.

همچنین متوسط قیمت بنزین در آمریکا در روز دوشنبه به حدود ۳ دلار و ۸۹ سنت در هر گالن رسید؛ یعنی حدود ۲۰ سنت افزایش نسبت به ماه قبل و ۵۶ سنت بالاتر از زمان مشابه در سال گذشته. قیمت بنزین در آمریکا در ماه ژوئن به بیش از ۵ دلار رسیده بود.

همزمان با افزایش آزادسازی ذخایر نفتی، دولت بایدن با شرکت‌های انرژی در مورد پر کردن این ذخایر تا ۲۰۲۵ مذاکره کرده تا از ادامه حفاری‌ها هم مطمئن باشد. ضمن آنکه مقامات دولت بایدن طی ماه‌های اخیر شرکت‌های نفتی مانند اکسون‌موبیل، شورون و والرو را تحت فشار گذاشته‌اند تا صادرات سوخت را افزایش ندهند.

برنامه آزادسازی بیشتر نفت

آزادسازی ۱۴ میلیون بشکه نفت، پایان دخالت آمریکا در بازار نفت نیست. آن‌طور که خبرگزاری‌های خارجی می‌گویند جو بایدن، تصمیم دارد برنامه جدید خود برای فروش نفت از ذخایر استراتژیک را این هفته اعلام کند. خبرگزاری رویترز گزارش داد، دولت ایالات متحده همچنین با شرکت‌های نفتی درباره فروش ۲۶ میلیون بشکه اضافی از فروش تحمیل‌شده توسط کنگره در سال مالی ۲۰۲۳ که از اول اکتبر آغاز شده، صحبت خواهد کرد.

آمریتا سن تحلیلگر Energy Aspects گفت که سرمایه‌گذاران نگران این هستند که ایالات متحده بتواند بازار را با نفت بیشتری از ذخایر استراتژیک نفت پر کند.

انتظار بیشتر برای آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت پس از آن مطرح شد که اوپک‌پلاس در اوایل ماه جاری تصمیم گرفت با وجود مخالفت واشنگتن سهمیه تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که منجر به گمانه‌زنی‌ها شد که کاخ‌سفید احتمالا با برداشت بیشتر برای کاهش قیمت‌ها پاسخ دهد. آمریتا سن اعلام کرد که «دولت بایدن در حال بررسی یک صدور اضطراری است که می‌تواند به ۱۰۰ میلیون بشکه برسد.»

تحلیلگر Energy Aspects تاکید کرد که برداشت از ذخایر استراتژیک( SPR) به منظور کاهش فشار قیمت نیست، بلکه برای رفع محدودیت‌های عرضه اضطراری است. اکنون از ذخایر استراتژیک برای پایین نگه داشتن قیمت‌ها استفاده می‌شود، اگرچه این هدف برداشت از آن نیست.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا در سال‌جاری به بهانه امنیت انرژی ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت درخواست کرده و سال گذشته نیز ۳۰ میلیون بشکه نفت آزاد کرد.

گفته می‌شود وزارت انرژی جزئیات بیشتری در مورد خرید نفت از ذخایر استراتژیک منتشر خواهد کرد که نشان‌دهنده تمایل کاخ‌سفید برای مبارزه با افزایش قیمت بنزین و در عین حال حمایت از کارگران محلی حفاری است. البته کنگره سال‌ها پیش طبق قانون به دولت اجازه داد تا ۲۶ میلیون بشکه دیگر نفت SPR را در سال مالی ۲۰۲۳ که از اول اکتبر آغاز شد، بفروشد که احتمالا به زودی صورت خواهد گرفت.

غیراوپکی‌ها هم همراه می‌شوند

در کشاکش تبانی روسیه و عربستان برای مدیریت بازار نفت، اعضای اوپک هم همراه با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان حرکت می‌کنند. هیثم الغیص دبیرکل اوپک در یک کنفرانس انرژی در آفریقای‌جنوبی اعلام کرد تصمیم گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، با توافق جمعی و برای جلوگیری از بحران و مهار نوسان بازار، گرفته شد.

هیثم الغیص ضمن اشاره به احتمال گسترش رکود جهانی طی ماه‌های آینده گفته است: هم‌اکنون در بعضی از نقاط جهان اتفاق افتاده است، درباره ضرورت اینکه هم اکنون اقدام شود و از وقوع بحران بعد جلوگیری شود، این توافق میان وزیران وجود داشت.

دبیرکل اوپک گفت: ذخایر نفت و گاز طبیعی با افزایش چشمگیر تقاضا در دهه‌های آینده، همچنان پرتقاضا خواهند ماند. وی در ادامه افزود: اوپک پیش‌بینی می‌کند که تقاضای جهانی برای انرژی از معادل ۲۸۶ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۳ درصد رشد کرده و تا سال ۲۰۴۵ به معادل ۳۵۱ میلیون بشکه نفت می‌رسد و نفت بزرگ‌ترین سهم را در سبد انرژی خواهد داشت. اگر سرمایه‌گذاری در نفت محقق نشود، ممکن است کمبود عرضه جدی وجود داشته باشد که به نوسان شدیدتر منتهی می‌شود.

حمایت اوپک از تصمیم اوپک‌پلاس، حالا کشورهای دیگر را هم همراه کرده است. مالزی از جمله کشورهایی است که به دنبال تصمیم اخیر کاهش تولید نفت به اوپک‌پلاس پیوسته تا از تصمیم این گروه برای کاهش هدف تولید نفت حمایت کند. مصطفی محمد، وزیر اقتصاد مالزی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشورهای اوپک‌پلاس در رسیدگی به ابهامات در وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت، به صورت گروهی عواملی را در نظر گرفتند که شامل عوامل بازار بود. از نقطه‌نظر تداوم ابهامات، مالزی به همکاری نزدیک با اوپک‌پلاس ادامه می‌دهد تا ثبات بازار نفت جهانی را تضمین کند.

در همین حال، وزارت خارجه عراق اعلام کرده که این کشور هیچ‌گونه تهدید یا سیاست فشار را نمی‌پذیرد و بر حمایت از اوپک‌پلاس و عربستان سعودی در تصمیم برای کاهش تولید نفت تاکید کرد.

در این بیانیه که توسط خبرگزاری دولتی عراق منتشر شد، وزارت خارجه عراق خواستار حل هرگونه عدم توافق مربوط به این موضوع از طریق راه‌های طبیعی و در چارچوب یک دیالوگ مستقیم و متوازن شد.

همچنین وزارت خارجه کویت هم اعلام کرده که تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، به صورت گروهی گرفته شد و برمبنای بررسی‌های اقتصادی بازارهای نفت بین‌المللی بود.

سودان دیگر کشوری است که از تصمیم اوپک‌پلاس دفاع کرده است. وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز، با اتفاق آرا گرفته شد و این کشور از موضع عربستان سعودی مبنی‌بر اینکه تصمیمات اوپک‌پلاس کاملا اقتصادی هستند، پشتیبانی می‌کند. این تصمیم برای مبنای واقعیت‌های عرضه و تقاضا بوده و هدف آن تضمین ثبات بازارهای انرژی بوده است.

وزیر انرژی امارات متحده عربی اعلام کرد کشورش بر این باور است که اوپک‌پلاس با موافقت با کاهش تولید نفت، انتخاب فنی درستی انجام داده و این تصمیم که با توافق همه کشورهای عضو گرفته شده است، هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 296817
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا