کاسبی روس‌ها از تحریم ایران/ مقام روس: سخت‌تر شدن تحریم‌های ایران خبر خوبی برای ماست

به گزارش جهان صنعت نیوز: این پس از بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برجام است که بسیاری آن را حاصل کارشکنی‌های روسیه می‌دانند. روس‌ها در میانه اینکه روابط بین تهران و مسکو را خوب و مثبت می‌دانند، چنین حرکاتی را نمی‌توان در چارچوب همان روابط مثبت در نظر گرفت.
در حالی که مقامات ایرانی همواره ادعای ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب می‌کنند، روزهای گذشته ویدئویی از فردی که «کارشناس وزارت دفاع روسیه» معرفی شده، دست به دست شد که سر و صدای زیادی به پا کرده است.
ماجرا از این قرار است که در یک برنامه زنده تلویزیونی روسیه، کارشناس وزارت دفاع این کشور در حالی که مشغول نصب میکروفن به لباس خود است، به ظاهر نمی‌داند که میکروفن او روشن است و به مجریان برنامه می‌گوید: «درباره این پهپادهای ایرانی نپرسید، همه می‌دانند که ایران برای ما فرستاده، ولی خب ما نمی‌خواهیم رسما بپذیریم؛ پس سوال نپرسید.»
این در حالی است که وزارت خارجه ایران مکررا هرگونه ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرده است.
بسیاری بر این عقیده‌اند که این یک «گاف» ‌نبوده و این کارشناس روسی، در حالی که می‌دانسته صدایش پخش می‌شود، به عمد این سخنان را بیان کرده است. کارشناسان معتقدند که روس‌ها با انتشار اخباری مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به خصوص در زمان جنگ شهری که تخلفی عمده در قوانین بین‌الملل محسوب می‌شود، می‌خواهند پای ایران را به این ماجرا بکشانند تا در این میدان تنها نباشند.

اما این تنها اقدام روس‌ها در این مدت نیست؛ آنها در مذاکرات اخیر احیای برجام، نقشی منفی بازی کردند و کارشکنی‌های آنها و اظهارات بی‌موقع و بدموقع سفیرشان در تهران و مذاکره‌کننده روسیه، به برخی چالش‌های مذاکرات دامن زد و ایران و غرب روزبه‌روز از توافق دور شدند. اظهارات اخیر «کنستانتین سیمونوف» مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه شاهدی است بر این ادعا.
او که به عنوان یکی از کارشناسان یک برنامه تلویزیونی به شبکه دولتی «راشا-۱» رفته بود، درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین، گفت: «من می‌خواهم چند کلمه‌ای درباره ایران حرف بزنم. ما با ایران همواره رابطه سخت و پیچیده‌ای داشته‌ایم و نمی‌توانیم آن‌طور که آمریکایی‌ها ادعا کرده‌اند، بگوییم ایران همیشه شریک ما بوده است.»
به گزارش انتخاب، وی افزود: «چه در دوره شوروی و چه پسا‌شوروی، رابطه ما با ایران همواره کاملا پیچیده بوده است، اما اکنون می‌بینیم که ایران یک انتخاب سیاسی جدی کرده که این کشور را تحت تحریم خواهد برد. اتحادیه اروپا در حال اعمال تحریم‌هایی است و ۵ دسامبر به عنوان شروع دور ششم و هشتم تحریم‌ها معین شده است. ما نیز منتظریم تا ببینیم چگونه می‌شود.»مدیر صندوق امنیت ملی انرژی روسیه گفت: «ایران تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند و این تحریم‌ها سخت‌تر نیز می‌شود که اگر بخواهم صادقانه بگویم، این خبر خوبی برای ماست. در آینده ما باید وارد روابط مشارکت اقتصادی شویم و برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای برای سرمایه‌گذاری، از جمله سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران داریم.»جواد ظریف وزیر خارجه پیشین ایران هم در فایل صوتی مصاحبه‌ای که «درز داده شد»، گفته بود: «روس‌ها از سال ۱۳۹۴ می‌خواستند مانع برجام شوند، لاوروف می‌خواست شب توافق همه چیز را به‌هم بزند. عامل برهم‌زدن توافق، روسیه بود، از همان لحظه توافق، روسیه به دنبال ضربه زدن به توافق و ایران بود.»
ظریف تاکید کرده بود که «روس‌ها فکر نمی‌کردند برجام به نتیجه برسد و در هفته‌های آخر که دیدند برجام دارد به نتیجه می‌رسد، شروع کردند به طرح پیشنهاد‌های جدید. در این مرحله روسیه و فرانسه پیشنهاد دادند که ایران هر ۶ ماه یک بار موظف به تمدید مجوز از شورای امنیت برای ادامه توافق هسته‌ای باشد.» او ادامه داد: «کافی است اتفاقاتی که در شش ماه بین نهایی شدن برجام تا به اجرا درآمدن آن رخ داد را مرور کنید، یعنی از تیرماه ۱۳۹۴ تا دی‌ماه آن سال. آخرین اتفاقات حمله به سفارت عربستان و گرفتن دو کشتی آمریکایی بود.»
این نه نخستین‌بار و نه آخرین مرتبه‌ای است که روس‌ها در قبال ایران کارشکنی می‌کنند؛ نمونه دیگر اعلام استفاده‌شان از پایگاه هوایی نوژه همدان بود که به گفته سردار دهقان وزیر دفاع وقت، همسایه شمالی در انتشار خبر این اتفاق، «بی‌معرفتی» کرد؛ همسایه‌ای که بی‌معرفتی‌هایش هنوز در اذهان ایرانیان است.
علی مطهری نماینده پیشین مجلس در توئیت‌هایی به موضوع ادعای حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین اشاره کرده و نوشته بود: «حضور پهپاد‌های ایرانی در حمله روسیه به اوکراین نشان می‌دهد که همچنان میدان بر دیپلماسی غلبه دارد. وزیر خارجه می‌گوید ما بی‌طرفیم و از آن طرف اوکراین خبر می‌دهد که افرادی در اثر حمله پهپاد شاهد ۱۳ ایران کشته شده‌اند. معلوم نیست چه کسانی تصمیم گرفته‌اند ایران را وارد جنگ روسیه و اوکراین کنند. چنین تصمیمی باید توسط مجلس گرفته شود.»

بی‌طرفی ایران در جنگ اوکراین

اما حسن بهشتی‌پور چنین اعتقادی ندارد و می‌گوید سیاست رسمی ایران بی‌طرفی در جنگ اوکراین است. این تحلیلگر مسائل بین‌المللی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «در ایران همیشه می‌خواهیم مشکلاتمان را بر گردن دیگران بیندازیم! اگر ایران بخواهد وارد جنگ اوکراین می‌شود و اگر هم نخواهد نمی‌شود؛ سیاست و موضع رسمی ایران هم مبنی بر بی‌طرفی است.» او با اشاره به موضوع پهپادهای ایرانی تاکید کرد: «ایران و روسیه مبادلات دفاعی دارند و تهران و مسکو اقلام دفاعی تبادل می‌کنند اما اینکه اقلام در اختیار هر طرف، کی و کجا استفاده شود، مطرح نشده و اساسا در هیچ قرارداد نظامی مشخص نمی‌شود که محصولات نظامی خریداری یا مبادله شده در کجا و چه زمانی استفاده شود.» بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه «این موضوع خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ نیست»، گفت: «برمبنای ۲۲۳۱ صادرات و واردات تسلیحات به مدت ۵ سال ممنوع بود که سال ۹۹ هم تمام شد. همان زمان هم ترامپ خیلی سعی کرد که اجازه این کار را ندهد و قطعنامه صادر کند، که تنها آمریکا و دومنیکن رای دادند. بند دیگری که در قطعنامه ۲۲۳۱ درباره موشک‌ها گفته شده، منوط به کلاهک هسته‌ای است و ارتباطی با پهپاد ندارد. بنابراین چنین موضوعاتی بیشتر بهانه است تا واقعیت.»این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: «ایران و روسیه در قالب توافق تسلیحاتی که دارند، مبادلاتی دارند؛ مثلا روس‌ها قرار است سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ و اس-۴۰۰ و همین‌طور هواپیمای سوخو-۳۵ به ایران بدهند و متقابلا ایران هم به آنها پهپاد داده است، اما هیچ توافقی مبنی بر اینکه این تسلیحات کی و کجا استفاده شود، صورت نگرفته است.»
او افزود: «موضوع سیاست‌های تجاوزکارانه روسیه در قبال اوکراین ارتباطی با این موضوع ندارد و واقعیت این است این دو کشور با یکدیگر همکاری نزدیک نظامی دارند و اگر غربی‌ها به ایران سلاح می‌دادند و نیازهای ایران از آن طریق رفع می‌شد قاعدتا ایران از روسیه سلاح نمی‌گرفت.» او همچنین ادامه داد: «مگر آمریکا، فرانسه و انگلستان، به عربستان سعودی سلاح نمی‌دهند که در یمن استفاده کند؟ در این مورد مشکلی نیست؟»بهشتی‌پور با اشاره به اینکه «ایران سیاست بی‌طرفی را پیش گرفته و ادامه این جنگ به ضرر ایران، مردم روسیه و اوکراین و مردم منطقه است و ایران هم سعی دارد که جنگ به پایان برسد»، افزود: «روسیه همچنان به تجاوز نظامی به اوکراین ادامه می‌دهد و تصور می‌کند با ضمیمه کردن خاک دیگران به خود، می‌تواند جایگاه خود را در منطقه و دنیا تثبیت کند؛ اگر این سیاست‌ها جواب می‌داد، شوروی در افغانستان هم پیروز می‌شد و می‌توانست آنجا را ضمیمه خاک خود کند.»
تحریم‌های ایران رفع شود، روسیه نمی‌تواند غرب را تنبیه کند
او درباره مواضع اخیر یک مقام روس هم این سخنان را «ناشیانه یا صادقانه» توصیف کرد و گفت که «به نظرم صادقانه گفته اگر تحریم‌های ایران ادامه یابد، به نفع روسیه است.»
بهشتی‌پور با بیان اینکه «عامل تحریم‌ها روسیه نیست و آمریکا و اروپا هستند»، گفت: «اگر ایران می‌خواهد تحریم‌ها پایان یابد، باید مستقیما با آمریکا مذاکره کند. مشکل بین ایران و آمریکاست و ربطی به روسیه ندارد. در واقع نه روسیه و نه کشورهای دیگر نقش چندانی در مذاکرات ندارند و طرف‌های اصلی ایران و آمریکا هستند و آنها را می‌توان تسهیلگر دانست که البته بعضی اوقات سنگ‌اندازی هم می‌کنند. اما تعیین‌کننده و طرف‌هایی که اختلاف دارند، ایران و آمریکا هستند و در صورتی که این اختلافات حل نشود، تحریم‌ها همچنان ادامه خواهند داشت.» او تاکید کرد که «قصد دفاع از روسیه نیست و انتقادات زیادی به آنها وارد است، به طور مثال در موضوع جنگ اوکراین، روسیه مرتکب تجاوز نظامی به یک کشور مستقل شده است.»وی با اشاره به اینکه «این مقام روس واقعیت را گفته است»، تاکید کرد: «اگر تحریم‌های ایران رفع شود و نفت ایران وارد بازار انرژی شود، شدت اثربخشی اقدامات روس‌ها که می‌خواهند از این طریق در زمستان غرب را تنبیه کند، کم می‌شود و آنها صادقانه می‌خواهند که تحریم‌ها ادامه پیدا کند؛ چون به نفع‌شان است.»با این وجود روس‌ها همچنان به رفتارهایشان ادامه می‌دهند و دیگر بدون رودربایستی می‌گویند تحریم‌های ایران به نفع‌شان است؛ همان راهبردی که همیشه داشته‌اند را این بار شفاف و واضح بیان کرده‌اند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 297288
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا