مولوی عبدالحمید: همه ما ایرانی هستیم و اعضای یک پیکریم؛ گلایه داریم

به گزارش جهان صنعت نیوز: روز گذشته معاون سیاسی وزیر کشور در حاشیه همایش ملی پدافند غیرعامل در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع زاهدان گفت که «خطبه‌های مولوی عبدالحمید تحریک‌آمیز بود و متاسفانه بعد از خطبه‌های او حدود ۱۵۰ نفر از اراذل و اوباش با سوء‌استفاده از صحبت‌های او به اموال مردم، خودروهای شخصی، مغازه‌های مردم و به اموال اهل سنت حمله کردند ولی به سرعت کنترل و اوضاع آرام شد.»

مجید میراحمدی افزود: «اگر در خطبه‌ها مطالب تحریک‌آمیزی مطرح نمی‌شد، در زاهدان هم آرامش را شاهد بودیم و متأسف هستیم در نمازجمعه که باید محل وحدت و آرامش مردم باشد، این سخنان مطرح شده ولی باید توجه بیشتری داشته باشند تا محل سوءاستفاده دشمنان، ضدانقلاب و جریاناتی که امنیت مردم و شیعه و اهل سنت و هر ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند نشود و نباید تبدیل به محلی برای سوءاستفاده شود.»

مولوی عبدالحمید امام جمعه مسجد مکی زاهدان، روز جمعه در خطبه‌های خود به شدت از اتفاقات چند هفته پیش زاهدان و سکوت مسوولان در این مورد انتقاد کرد.

از مسوولان تهران انتظار داشتیم به این مساله رسیدگی کنند

او در بخشی از سخنان خود، اظهار داشت: «جریانی که اخیرا در زاهدان پیش آمد، حادثه بسیار دلخراشی بود. چنین حادثه‌ای در نوع خودش در هیچ کجای ایران سابقه ندارد. ما بسیار متعجبیم که مسوولان چرا در این رابطه سکوت کرده‌اند. ده‌ها نفر در همین مصلی کشته و زخمی شدند. چه کسی اینها را هدف قرار داده است؟. انتظار ما از مسوولان تهران آن بود که به این مساله رسیدگی کنند.»

او درباره اقداماتی که در خصوص پیگیری این حادثه صورت گرفته، توضیح داد: «ما منتظریم که پاسخی داده شود. وزیر کشور و نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس آمده‌اند اما با اینکه حق ثابت شده است، هنوز نتیجه‌ای به ما اعلام نشده است.» امام جمعه اهل‌سنت زاهدان تصریح کرد: «ما بی‌انصافی نکرده‌ایم و حالا هم انصاف را جزو وظایف خود می‌دانیم و حاکمیت هم باید انصاف کند. این مردم کشته شدند.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به حوادث زاهدان، ضمن قدردانی از همه کسانی که با مردم زاهدان ابراز همدردی کردند افزود: «ما سخت از ایرانیانی گلایه‌مندیم که مردم مدت‌ها با آنها همکاری می‌کردند و حالا هیچ حرفی نزدند. به‌خصوص آنهایی که فعلا در دولت نیستند اما روزی در دولت بودند و چندین سال حکومت کردند و از این مردم رأی گرفتند. ما از علما هم گلایه‌مندیم که در این حادثه هیچ حرفی نزدند.»

همه ما ایرانی هستیم و همه اعضای یک پیکریم

به نوشته «شفقنا» امام جمعه اهل‌سنت زاهدان در این‌باره افزود: «به هر حال همه ما در جبهه‌های جنگ برای تمامیت ارضی ایران کشته داده‌ایم. مرزهای شرق و جنوب شرقی را همین مرزداران نگه داشته‌اند و اگر شما در قلب ایران با امنیت زندگی می‌کنید، این مردم مرزها را نگه داشته‌اند. همه ما ایرانی هستیم و همه اعضای یک پیکریم. ما انتظار داشتیم که آنان که از طریق همین مردم به قدرت رسیده‌اند، حداقل این جریان را محکوم می‌کردند. از رییس‌جمهور بسیار سخت گلایه‌مندیم. مردم به چه قیمتی در پروژه تحریم انتخابات به شما رای دادند آقای رییس‌جمهور؟ شما رای این مردم را گرفتید و به خواسته‌های آنان رسیدگی نکردید و در این حادثه حتی از مردم دلجویی هم نکردید.» او از مردم زاهدان که خواسته‌شان را مبنی بر حفظ امنیت منطقه رعایت کردند نیز تشکر کرد.

مولوی عبدالحمید با بیان اینکه مسوولان باید در مقابل مردم پاسخگو باشند و صدای اعتراض مردم را بشنوند، افزود: «چقدر به مقامات نامه نوشته شده است.»

امام جمعه اهل‌سنت زاهدان اعتراضات اخیر را نتیجه انباشتی از مشکلات رسیدگی‌نشده دانست و اظهار داشت: «اگر در گذشته به این مسائل رسیدگی می‌شد، شاید کار به جایی که امروز رسیده، نمی‌رسید. باید به مردم فرصت داده شود که حرف‌شان را بزنند و مشکلات‌شان را بیان کنند. نباید اینها را دشمن تلقی کرد. شنیدن حرف مردم و تدبیر بهترین راهکار است. برخورد با مردم از هر طرفی که باشد، راه‌حل نیست. ما همه ایرانی هستیم و باید یکدیگر را تحمل کنیم.»

در درگیری‌هایی که روز جمعه ۸ مهر ماه در زاهدان صورت گرفت، طبق اعلام رسمی، ۱۹ جانباخته بر جا گذاشت. در این درگیری که پس از اتمام نماز جمعه مسجد مکی رخ داد، طبق اعلام شورای تامین استان سیستان و بلوچستان، «به علت ازدحام جمعیت و مجاورت محل حادثه با مصلی، متاسفانه در تبادل آتش بین اغتشاشگران و ماموران انتظامی علاوه بر افراد مهاجم، تعدادی از مردم و نمازگزاران بی‌گناه مجروح یا شهید شدند.»

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 297309
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا