جریان رکودی حاکم بر بازار فولاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در واقع محدودیت برآمده از سیاست‌های انقباضی که امروز چین برای رسیدن به کووید صفر در پیش گرفته، باعث کاهش ساخت‌‌و‌سازها در این کشور شده است. در ادامه آن هم شاهد کاهش تقاضا و قیمت جهانی فولاد هستیم. این در حالی است که اگر سیاست‌های انقباضی با شیوع اندک کووید تشدید نمی‌شد، شاهد آن بودیم که قیمت‌ها افزایشی می‌شدند. حالا گفته می‌شود تا زمانی که محدودیت‌ها در این کشور ادامه پیدا کنند، روند صعودی به تقاضا و قیمت‌ها برنمی‌گردد.

رشد اقتصادی چین در پایین‌ترین حد

علاوه بر محدودیت‌های برآمده از شیوع کووید، رشد اقتصادی چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی پایین‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، بود. صنعت ساخت‌وساز چین در رکود است و بازار املاک و مستغلات این کشور این روزها بدترین دوران خود را از سال ۲۰۱۵ میلادی سپری می‌کند. آخرین امیدها به آغاز فصل رونق ساخت‌‌وساز در چین وصل بود، اما سپتامبر سپری شد و اکتبر هم تا ۱۰ روز دیگر به پایان می‌رسد؛ با این حال خبری از رونق همیشگی ساخت‌و‌ساز در شرق آسیا نشده است. به این ترتیب کارشناسان به آینده بازار امیدی ندارند و زمستان یخ‌زده‌ای را برای مسکن چین و متعاقب آن بازارهایی نظیر فولاد پیش‌بینی می‌کنند.

گفته می‌شود که در سال جاری میلادی چین رشد اقتصادی مطلوبش را کسب نکرده است. این کشور همچنان با کووید۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند. حالا آغاز فصل سرما نیز مزید برعلت شده تا بازار ساخت‌و‌ساز چین روزگار سردی را سپری کند. این عوامل دست به دست هم داده‌ تا بازار داخلی و جهانی محصولات مصرفی در ساختمان‌سازی ازجمله فولاد تحت تاثیر این روند قرار گیرند، به‌طوری‌که اکنون قیمت فولاد مصرفی در ساخت‌وساز به کمترین میزان خود در هفت سال اخیر نزول کرده است.

تاثیر رکود چین بر صنایع فولادی

رکود ساخت‌وساز چین، در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد، یقینا تاثیر خود را بر بازار این صنعت و صنایع وابسته به آن در سراسر جهان می‌گذارد. به عبارت دیگر کاهش مصرف فولاد در چین به معنای کاهش تقاضای جهانی و در ادامه کاهش بهای آن به شمار می‌آید. در پی همین روند کاهشی قیمت‌هاست که در روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) میلگرد با بهای ۳۹۱۰ تا ۳۹۵۰ یوآن در هر تن و مفتول ۴۰۲۰ یوآن در هر تن در بورس شانگهای معامله شد.

در این خصوص تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن ضمن تشریح رکود حاکم بر بازار ساخت‌وساز چین گفت: محدودیت‌های برآمده از سیاست‌های انقباضی که چین برای دستیابی به کووید صفر پیش گرفته، باعث کاهش ساخت‌وساز شده است؛ اتفاقی که به کاهش تقاضا و در پی آن کاهش قیمت جهانی فولاد منجر شد. این سیاست‌های انقباضی با شیوع اندک کووید تشدید شد و اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، قیمت‌ها افزایش می‌یافت. بنابراین تا زمانی که محدودیت‌ها ادامه یابد، روند صعودی به تقاضا و به قیمت‌ها برنمی‌گردد.

کیوان جعفری‌طهرانی افزود: علاوه بر محدودیت‌های برآمده از شیوع کووید، رشد اقتصادی چین در ۹ ماه نخست سال جاری میلادی پایین‌تر از آنچه انتظار داشتیم، بود. چین برای سال ۲۰۲۲ میلادی ۲/۵ تا ۶/۵ درصد رشد اقتصادی پیش‌بینی کرده بود که زمینه ایجاد این رشد محقق نشد. باید دید در نشست کنگره خلق چین که در ادامه ماه اکتبر به صورت فوق‌العاده برگزار می‌شود چه سیاستی تعریف می‌شود؛ اگر سیاست چین همچنان بر اعمال محدودیت‌های جدید قرار بگیرد، بازار ساخت‌وساز و در پی آن فولاد با همین جریان رکودی پیش می‌رود.

قیمت میلگرد در پایین‌ترین حد سالانه

افزون بر نکاتی که به آن اشاره شد، نمودار افت‌و‌خیز قیمت میلگرد فولادی از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون نشان می‌دهد قیمت میلگرد در پایین‌ترین میزان خود از ابتدای سال جاری قرار گرفته است. میلگرد فولادی بیش از هر کالایی در بورس شانگهای و بورس فلزات لندن معامله می‌شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در این خصوص ضمن تایید جریان رکودی حاکم بر بازار فولاد و میلگرد توضیح داد: چین بسته‌های سرمایه‌گذاری زیادی تعریف کرده و از لغو مجوزهای محدودکننده خرید مسکن و بودجه‌های پشتیبانی پروژه‌های زیرساختی خبر داده است تا بتواند از رکود خارج شود؛ حاصل اینها رشد تقاضای چین برای فولاد خواهد بود؛ این اتفاق در سال آینده میلادی و اوایل بهار و تابستان رخ می‌دهد و در ادامه شاهد افزایش تقاضا و قیمت فولاد خواهیم بود. امیر صباغ همچنین تصریح کرد: در حال حاضر به زمستان نزدیک می‌شویم و این موضوع پیشبرد پروژه‌های ساخت‌و‌سازی را با کاهش روبه‌رو می‌کند. علاوه بر این، زمستان فصل اعمال محدودیت‌های مربوط به کاهش آلایندگی چین است که این امر نیز تولید و به تبع آن مصرف فولاد را کاهش می‌دهد. در پی کاهش مصرف فولاد، مصرف سنگ‌آهن، گندله، قراضه و دیگر محصولات پایین‌دستی با افت روبه‌رو می‌شود. بنابراین بازار جهانی سنگ‌آهن در تنگنا قرار می‌گیرد و اسباب کاهش تقاضا و قیمت آن را فراهم می‌آورد.

کاهش صادرات فولادی‌ها

در این میان آمارها حاکی از آن است که طی شش ماهه نخست سال جاری بالغ بر شش میلیون تن صادرات اقلام فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای همه مقاطع، محصولات و شمش و آهن اسفنجی کاهش رقم خورده است. این در حالی است که تا اردیبهشت نیز روندی صعودی داشت اما پس از آن روندی نزولی طی کرده است.

طی شش ماهه نخست امسال یک میلیون و ۲۵۹ هزار تن مقاطع طویل فولادی صادر شده که نسبت به یک میلیون و ۳۱۳ هزار تن صادرشده در مدت مشابه سال گذشته چهار درصد کاهش داشته و کمترین میزان افت صادرات فولادی‌ها را به خود اختصاص داده است.

پس از آن صادرات محصولات فولادی نیز ۱۲ درصد نسبت به شش ماهه سال گذشته کاهش یافته و از یک میلیون و ۶۲۰ هزار تن صادرات در نیمه نخست ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۲۳ هزار تن در مجموع شش ماهه ۱۴۰۱ رسیده است.

ظرف شش ماه ابتدایی امسال، دو میلیون و ۹۳۷ هزار تن شمش فولادی (شامل اسلب، بلوم و بیلت) صادر شد که به نسبت سه میلیون و ۴۹۵ هزار تن صادرشده در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱۶ درصدی را تجربه کرده است.

در مجموع صادرات مقاطع تخت فولادی نیز در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته‌ است. کل مقاطع تخت فولادی صادر‌شده در مدت مذکور سال جاری با کاهش ۴۷ درصدی نسبت به میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته به ۱۶۴ هزار تن رسیده است. طی شش ماه نخست سال گذشته در مجموع ۳۰۷ هزار تن مقاطع تخت فولادی صادر شده بود.
در نهایت بیشترین افت صادرات فولادی‌ها مختص آهن اسفنجی است که ۵۴ درصد کاهش یافته است، در حالی که تا اردیبهشت ماه صادرات آن صفر بوده و این در حالی است که تا رشد ۲۰۰ درصدی صادرات هم در نیمه نخست سال گذشته رقم خورده بود، اما میزان صادرات آهن اسفنجی در سال جاری کمتر می‌شود. طی شش ماهه ۱۴۰۱ در مجموع ۳۱۲ هزار تن آهن اسفنجی صادر شده که ۵۴ درصد کمتر از میزان صادرات آن در مدت مشابه سال گذشته است. در نیمه نخست سال گذشته ۶۷۳ هزار تن از این محصول معدنی صادر شده است.

به طور کلی بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار جهانی فولاد از نظر قیمتی زیر فشار روسیه و افت تقاضای چین قرار داشته و احتمال دارد دولت برقراری مجدد معافیت مالیات صادراتی فولاد را که در قانون بودجه ۱۴۰۱ محدود شده، در قالب مصوبه سران یا یک لایحه ویژه، مجدد برقرار کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 297324
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا