بازار نفت متلاطم‌تر می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: هنوز زمان زیادی از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه نفت از سقف روزانه این کارتل بزرگ نفتی نگذشته که یارکشی حامیان اوپک‌پلاس و مخالفان آن نماد بیشتری پیدا کرده است. پس از همراهی عربستان و روسیه به عنوان دو تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا که منجر به تصمیم کاهش سقف تولید اوپک‌پلاس شد، حالا کشورهای خریدار نفت هم به این صف‌بندی وارد شده‌اند. چین، هند و ترکیه از جمله این کشورها هستند.

در حالی که جو بایدن و مقامات آمریکایی در تلاش برای خنثی کردن تصمیم اوپک‌پلاس با عرضه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا هستند، واقعیت‌های بازار نشان می‌دهد که این عرضه‌ها به کاهش شدید قیمت نفت منجر نشده است. در همین رابطه موسسه مالی گلدمن ساکس اعلام کرد برنامه دولت بایدن برای ادامه برداشت نفت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا به منظور پایین بردن نرخ خرده‌فروشی سوخت، تاثیر محدودی بر کاهش قیمت‌ها از سطوح فعلی دارد.

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه گذشته اعلام کرد آمریکا تا پایان سال، ۱۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک می‌فروشد تا از افزایش قیمت نفت در پی تصمیم کشورهای تولیدکننده نفت اوپک‌پلاس برای کاهش تولیدشان، جلوگیری کند. اما اعلام این خبر، تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌های نفت نداشت و آمارها نشان داد ذخایر نفت استراتژیک آمریکا، هفته گذشته به پایین‌ترین حد از اواسط سال ۱۹۸۴ سقوط کرده‌اند و ذخایر نفت تجاری این کشور هم کاهش غیرمنتظره‌ای پیدا کرد.
تحلیلگران بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در یادداشتی اعلام کردند فروش نفت از ذخایر نفت استراتژیک، تاثیر ملایمی بر قیمت‌های نفت خواهد داشت. قیمت خرده‌فروشی بنزین باید بالاتر از سطوح فعلی باشد تا چنین برداشتی از ذخایر اضطراری را ایجاب کند. پس از اینکه مانع سیاسی انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر در آمریکا برطرف شد، این سقف احتمالا به میزان قابل‌توجهی به سمت نفت ۱۲۵ دلار در هر بشکه و بنزین پنج دلار در هر گالن بالاتر می‌رود.
البته گلدمن ساکس ماه میلادی جاری هم پیش‌بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را به ۱۰۴ دلار در هر بشکه و برای سال ۲۰۲۳ را به ۱۱۰ دلار در هر بشکه بالا برده بود، زیرا آنها اعلام کردند که انتظار دارند کاهش دو میلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک‌پلاس، تاثیر بسیار مثبتی بر قیمت‌ها داشته باشد.

دو دست‌انداز نفتی

علاوه بر عرضه ذخایر استراتژیک نفتی از سوی آمریکا، فدرال‌رزرو هم عامل کند شدن قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. در واقع آمریکا با این دو ابزار به نبرد با روسیه و عربستان رفت. قوی شدن ارزش دلار آمریکا که معمولا رابطه معکوس با قیمت‌های نفت دارد، در ماه‌های اخیر یکی از موانع افزایش قیمت نفت بوده است. هرچند دلار در آخرین روز معاملات هفته گذشته پس از گزارشی درباره نگرانی بعضی از مقامات بانک مرکزی آمریکا درباره افزایش بزرگ نرخ‌های بهره برای مقابله با تورم، در برابر سبدی از ارزهای بزرگ، کاهش یافت، اما تحلیلگران می‌گویند، همچنان دلار قوی ابزاری است که آمریکا برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت استفاده خواهد کرد.

تصمیم دیگر آمریکا افزایش عرضه نفت از محل ذخایر استراتژیک خود است. تصمیمی که اجرای آن دو تا سه دلار قیمت نفت را کاهش داد. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ اکتبر، دو حلقه رشد کرده و به ۷۷۱ حلقه رسیده است. شمار دکل‌های حفاری نفت، دو حلقه افزایش یافت و به ۶۱۲ حلقه رسید که بالاترین میزان از مارس سال ۲۰۲۰ است اما شمار دکل‌های حفاری گاز تغییری نداشت و ۱۵۷ حلقه ماند.

چین، هند و ترکیه در مناسبات جدید نفتی

از آن سو اما عربستان و روسیه نسبت به استراتژی آمریکا برای مقابله با بازار نفت بی‌تفاوت نیستند. به نظر می‌رسد، این دو کشور به سرعت در حال بازارسازی بوده و در تلاشند که مشتری‌های جایگزین برای خود انتخاب کنند.
عربستان سعودی که از زمان تصمیم گروه تولیدکنندگان نفت اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت، با آمریکا اختلاف پیدا کرده، اخیرا قرارداد جدیدی را با چین برای فروش نفت بسته است.
طبق گزارش خبرگزاری سعودی، شاهزاده عبدالعزیز و ژانگ جیانهوآ مدیر سازمان ملی انرژی چین توافق کردند به همکاری برای حفظ ثبات در بازارهای انرژی ادامه دهند. چین اعلام کرده که عربستان همچنان مطمئن‌ترین شریک و تامین‌کننده نفت‌خام برای چین است. در همین حال، وزیر انرژی عربستان سعودی پیش‌تر با وزیر بازرگانی ژاپن که یک مشتری مهم دیگر ریاض است، گفت‌و‌گو کرده و درباره تحکیم همکاری در زمینه انرژی تبادل‌نظر کرده بودند. وزیر انرژی عربستان سعودی و مدیر سازمان ملی انرژی چین اعلام کردند روابطشان در بخش انرژی را تحکیم خواهند کرد.
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هم روز جمعه در دهلی نو تاکید کرد اوپک‌پلاس کار درستی برای تضمین بازارهای نفت باثبات و پایدار، انجام می‌دهد.
در کشاکش صف‌بندی‌های جدید بازار نفت، ترکیه هم وارد این جنگ لفظی شده است. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در شهر بندری مرسین گفت: ما شاهد آن هستیم که یک کشور عربستان سعودی را تهدید می‌کند. این قلدری درست نیست.
او گفته است: به عنوان یک واردکننده نفت، قیمت‌های بالاتر به تراز تجاری ترکیه آسیب زده و تورم صعودی را تشدید کرده است. با این حال، دولت ترکیه به حمایت مالی از سوی کشورهای منطقه خلیج‌فارس و روسیه برای رفع بحران هزینه زندگی در آستانه انتخابات سال آینده، چشم دوخته و با تغییر موضعش در قبال غرب، به عربستان سعودی و کشورهای منطقه‌ای دیگر نزدیک‌تر شده است.
اظهارات چاووش‌اوغلو درست چند روز پس از اظهارات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید مطرح شد که اعلام کرد آمریکا در واکنش به این تصمیم، سرگرم بررسی تغییر حمایت امنیت و نظامی است که برای ریاض فراهم می‌کرد.
تولیدکنندگان نفت خاورمیانه از عربستان سعودی حمایت علنی کرده‌اند و ترکیه یک وزنه سیاسی منطقه‌ای دیگر است که به جمع حامیان ریاض اضافه می‌شود.

چاووش‌اوغلو با اشاره به تحریم‌هایی که علیه تولیدکنندگان نفت شامل ایران و ونزوئلا وضع شده است، گفت: اگر می‌خواهید قیمت‌ها پایین بیاید، این تحریم‌ها را بردارید. شما نمی‌توانید با تهدید کردن یک کشور، این مشکل را حل کنید.
آمریکا اعلام کرده است تصمیم اوپک‌پلاس به اقتصاد جهانی آسیب‌زده و به فشارهای تورمی اضافه می‌کند. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا که محبوبیتش به دلیل افزایش قیمت‌های سوخت به شدت افول کرده است، اعلام کرد این تصمیم برای عربستان سعودی، عواقبی خواهد داشت.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک‌پلاس این اتهام را که کاهش تولید آنها، دلایل سیاسی داشته است رد و اعلام کرده‌اند آنها باید بازار جهانی نفت را به دلیل ضعیف شدن اقتصاد جهانی و کند شدن تقاضا برای نفت، مجددا متوازن کنند.
وزیر خارجه ترکیه گفت: ترکیه از افزایش قیمت‌های نفت، خشنود نیست اما ما از زبان تهدید استفاده نمی‌کنیم. همه دنیا به نفت و گاز طبیعی ونزوئلا نیاز دارد. نفت ایران هم تحت تحریم است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 297332
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا