توجه به کارگران ساختمانی اولویت حوزه بازرسی کار است

به گزارش جهان صنعت نیوز: حوادث شغلی به آن دسته از حوادثی گفته می شود که فرد حین انجام کار یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت خود دچار جراحت, بیماری, صدمه یا فوت می شود.

در سال‌های گذشته آمار حوادث و سوانح ناشی از کار در کشور مطلوب نبوده است و در برخی سال ها روند افزایشی داشته است. کارشناسان معتقدند که حوادث در حوزه ساختمان بیشترین آمار از تلفات نیروی کار را به خود اختصاص می‌دهد. آنطور که آمارها می‌گوید بیش از ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد و در وقوع بیش از ۸۰ درصد حوادث کار, عامل انسانی نقش موثری دارد.

احمدرضا پرنده، مدیرکل بازرسی کاربا بیان اینکه حوادث ساختمانی رتبه نخست تعداد فوتی های حادثه حین کار را دارد افزود: به دنبال این هستیم که حوادث در این حوزه کنترل شود و یکی از راه های آن این است که مهندسان ناظر و پیمانکاران نکات ایمنی را جدی بگیرند و تخلفات را به شهرداری و سایر مراجع ذیصلاح اعلام کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه کارگران ساختمانی، با انجمن های صنفی ساختمانی و تشکل های کارگری تفاهمنامه های بسیار خوبی در چند ماه اخیر منعقد شده و مشکلات کارگران این حوزه را احصا کردیم که باید به سمت ارائه خدمات شایسته و پیشگیری از حوادث در بخش ساختمانی برویم.

پرنده اظهار داشت: حدود ۸۰۰هزار کارگر ساختمانی از خدمات بیمه بهره مند شده اند اما متأسفانه در سالهای گذشته برخی افراد از اصنافی مثل طلا فروشی خود را کارگر ساختمان معرفی کرده بودند و از یارانه دولت استفاده می کردند که حذف شدند.

وی تاکید کرد: برای آموزش های ایمنی کارگران ساختمانی اعلام آمادگی کرده ایم و تمام ادارات استانی آماده هستند در حوزه ایمنی موارد کلیدی را به این کارگران آموزش دهند و کارگران نیز باید علاوه بر آموختن دوره های مهارتی، آموزش های ایمنی را هم طی کنند.

پرنده با بیان اینکه سعی داریم بسته ایمنی را در سطح کشور تهیه کنیم ادامه داد: حوادثی که در جامعه اتفاق می افتد، آسیب های تلخی را به همراه دارد و هیچ اولویتی بالاتر از حفظ جان مردم نیست، وقتی حوادثی را که در سطح کشور رخ می دهد، تجزیه و تحلیل می کنیم، ۷۰درصد از حوادث به علت شرایط غیرایمنی اتفاق می افتد که ۳۰ درصد به بی احتیاطی کارگر بر می گردد.

وی با بیان اینکه  یکی از اولویت های ما در حوزه بازرسی کار، توجه به کارگران ساختمانی است اظهار داشت: تلاش  می کنیم؛  با نظارت و آموزش ایمنی در واحدهای اقتصادی در بخش‌های مختلف در پیشگیری از حوادث کارگاه‌ها با همکاری تشکلات کارفرمایی و کارگری و استفاده از تمام ظرفیت سازمانها و نهادها اقدامات موثری برای صیانت نیروی کار تحقق یابد؛ چراکه حفظ سلامت و صیانت از نیروی کار از برنامه‌های اصلی ما است.

وی از مسئولان تشکلات کارگری و کارفرمایی درخواست کرد، با توجه به نقش موثر ـنها در مشارکت در کاهش حوادث، سهم خود را در حفظ و صیانت نیروی کار محقق کنند.

پرنده اظهار داشت: در سطح کلان به دنبال این هستیم که دوره‌های تخصصی را برای تشکلات کارگری و کارفرمایی برگزار کنیم تا بتوانند با اشرافیت بیشتر برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدامات لازم انجام دهند. 

وی با بیان اینکه ۳۶۰ هزار بازرسی برای نظارت بر مقررات ایمنی کارگاه ها در دولت سیزدهم انجام شده است گفت: بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ساعت در مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار  نیز یکی از مهم ترین اقدامات دولت سیزدهم است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 297500
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا