وزارت صمت محل‌آزمون و خطا نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: اما در مقابل برخی بر این باورند که اتفاقا به همین دلیل و به خاطر نقش مهمی که وزارت صمت در اقتصاد و زندگی و معیشت مردم ایفا می‌کند، باید مجلس هرچه زودتر از ابزار نظارتی خود برای پاسخگویی به مطالبه مردم استفاده کند. در واقع آنها بر این عقیده هستند که سیدرضا فاطمی‌امین باید هرچه زودتر پاسخگوی وعده‌های محقق نشده خود و همچنین سوءمدیریت در بسیاری از حوزه‌ها همچون معدن، بازار کالاهای اساسی و خودرو باشد. در این باره مجلسی‌ها می‌گویند ۲۵ درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است. این در حالی است که وزارت صمت محل آزمون و خطا نیست و باید فردی مجرب و توانمند که اشراف کامل به این حوزه دارد مسوولیت وزارت صنعت و معدن و تجارت را در اختیار بگیرد.
مشکل با ساکنان این روزهای خیابان سمیه!
اما در این بین اظهارنظرهای دیگری نیز وجود دارد که در جای خود جای تامل دارد. برخی از نمایندگان مجلس می‌گویند دنبال‌کنندگان استیضاح وزیر صمت، بیش از اینکه دغدغه وزارت صمت را داشته باشند و رشد شاخص‌ها و پیشرفت امور برایشان اهمیت داشته باشد با ساکنان این روزهای خیابان سمیه مشکل دارند. به خصوص که تا کوچک‌ترین خبری در خصوص استیضاح از سمت بهارستان بلند می‌شود جولان مترصدین وزارت و تیم‌های رسانه‌ای آنها بیش و پیش از هر چیز جلب توجه کرده و این گزاره را به ذهن متبادر می‌کند که فاطمی یا صمت؟
معصومه پاشایی‌‌بهرام عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره می‌گوید: نزدیک به ۴۰۰ روز از فعالیت «سیدرضا فاطمی‌امین» به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت می‏‌گذرد و براساس تحلیل‌های آماری-‌خبری ساده می‏توان گفت در کنار تعدد تکالیف و ماموریت‌ها در یکی از بزرگ‌ترین دستگاه‌های اجرایی کشور به طور متوسط در هر ماه یک بحران از سوی مخالفان وی طراحی و عملیاتی شده است. وی همچنین در واکنش به سوالات پیشین نمایندگان مجلس از وزیر صمت گفت: دریغ از یک سوال تخصصی و کارشناسی در رابطه با بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری، دریغ از مطالعه سطحی برنامه‌های تحولی زمان‌بندی‌شده و نتایج اقدامات یک ساله فاطمی‌امین در صمت.
فاطمی‌امین در حوزه معدن بسیار ضعیف عمل کرده است
هیات‌رییسه مجلس ۲۷ مهرماه اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح رضا فاطمی‌امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می‌شود. مطابق با ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس‌، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.
در این راستا اخیرا لطف‌اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت در چهار محور تنظیم شده است، گفت: فاطمی‌امین در حوزه معدن بسیار ضعیف عمل کرده است و حوزه فولاد هم از جمله محور‌های طرح استیضاح وزیر صمت است. سیاهکلی همچنین با بیان اینکه آیین‌نامه واردات خودرو بسیار ضعیف تنظیم شده است و کارایی ندارد، افزود: ۲۵ درصد اقتصاد کشور مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت است بنا‌براین وزارت صمت محل آزمون و خطا نیست و باید فردی مجرب و توانمند که اشراف کامل بر این حوزه دارد مسوولیت وزارت صنعت و معدن و تجارت را در اختیار بگیرد.
عدم توجه به صنایع و زیرمجموعه‌های آنها
در همین خصوص یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: وزیر صمت در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد ظرف ۶ ماه وضعیت بازار خودرو را ساماندهی کند اما این اتفاق نیفتاد و مجلس برای پاسخگویی به مطالبه مردم باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.
احمد مرادی با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس، بیان کرد: بنده به عنوان یکی از افرادی که استیضاح وزیر صمت را امضا کرده‌ام باید بگویم که استیضاح، سوال و تذکر حق نمایندگان مجلس است اما معمولا قبل از استیضاح رایزنی‌هایی صورت گرفته و جلساتی برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلات مربوطه مطرح شده و شخص وزیر باید قادر باشد تا به این سوالات و اشکالات موجود پاسخ دهد.
وی در ادامه اظهار کرد: هیچ نماینده‌ای به دنبال خواسته‌های شخصی برای امضای یک استیضاح یا سوال نیست ولی متاسفانه زمانی که وزرا پایبند به شعارها و وعده‌هایی که در زمان رای اعتماد به مجلس می‌دهند، نیستند مجلس باید از ابزارهای نظارتی خود استفاده کند.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس تصریح کرد: یکی از مطالبات جدی مردم و مجلس ساماندهی بازار خودرو است و شخص وزیر در زمان رای اعتماد به مجلس قول داد تا ظرف ۶ ماه این صنعت را ساماندهی کند اما این اتفاق نیفتاده است. از نظر بنده همین یک مورد برای طرح استیضاح از وزیر کافی است. موارد متعدد دیگری نیز وجود دارد. مرادی با بیان اینکه تعدادی از نمایندگان نیز از عدم توجه به صنایع و زیرمجموعه‌های آنها گله‌مند هستند، گفت: در نهایت استیضاح وزیر صمت در مجلس اعلام وصول شد و منتظر هستیم تا شخص وزیر در مجلس حاضر شده و توضیحات خود را ارائه کند.
دلایل سطحی، دور از انصاف و عدالت!
مطالبه برخی نمایندگان مجلس برای پاسخگویی از سوی وزیر صمت در حالی است که برخی دیگر از آنها چشم خود را به روی کارنامه منفی وزیر صمت بسته‌اند و اعلام می‌کنند که حتی استفاده مجلس از ابزار نظارتی خود یعنی استیضاح، دور از انصاف و عدالت است. در همین رابطه عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با دلایل سطحی و عادی را دور از انصاف و عدالت دانست و گفت: شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها در بروز مشکلات در حوزه خودرو و معادن موثر است.
مهرداد ویس‌کرمی افزود: یکی از دغدغه‌های طراحان استیضاح وزیر صمت، مشکلات صنعت خودرو و معادن است درحالی که مسوولیت صنعت کشور و تولید خودرو فقط متوجه وزارت صمت نیست. بلکه تحریم‌هایی که علیه کشور اعمال شده، دشواری‌های زیادی را در صنعت و خودرو ایجاد کرده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: نمایندگان باید نقش وزیر را در صنعت خودرو و معادن ارزیابی کنند و خود را در جایگاه وزیر قرار دهند که اگر در این جایگاه بودند، چه کاری می‌توانستند برای بهبود صنعت خودرو انجام دهند. به عبارتی باید از وزیر در حد اختیاراتش توقع داشت.
وی ادامه داد: اینکه طراحان استیضاح، دلایل خود را در این باره، مستند، جامع و علمی بیان کنند، بسیارمهم است. ولی اینکه آنها دلایل عادی برای استیضاح مطرح کرده و لایه سطحی مشکلات کشور در صنعت خودرو و معادن را ببینند و آن را فقط به وزارت صمت و شخص وزیر نسبت دهند، دور از انصاف و عدالت است.
ویس‌کرمی یادآور شد: در خصوص مصوبه مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، همگان دیدند که مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان در این باره نظر دادند زیرا این مصوبه باید با قوانین بالادستی هم منطبق باشد که نشان از حاکمیتی بودن موضوع خودرو و معادن است و فقط یک وزارتخانه در این حوزه مسوول نیست. از طرفی در موضوع خودرو و معادن باید عملکرد وزیر صمت را دقیق، علمی و عقلانی سنجید و به ادعاهای بدون سند برخی توجه نکرد.
دغدغه حقیقی طراحان استیضاح چیست؟
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه طبق قانون با امضای حداقل ۱۰ نماینده مجلس، طرح استیضاح از وزیر مطرح می‌شود، عنوان کرد: اما نمی‌توان از انگیزه و دغدغه حقیقی طراحان استیضاح باخبر شد. هرچند که در ادامه روند قانونی ممکن است امضاکنندگان طرح استیضاح، امضای خود را پس بگیرند یا اینکه وزیر در دفاع از عملکرد خود در صحن رای مثبت بالایی هم کسب کند. اما مهم این است که در شرایط واقعی اقتصادی کشور از مسوولان و وزرای دولت انتظار داشته باشیم.
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی از وزارت صمت و شخص وزیر خواست درباره دغدغه‌های طراحان استیضاح روشنگری کند و گفت: نمایندگان مجلس، حرف استیضاح‌کنندگان و دفاع وزیر را خواهند شنید و امیدوارم براساس حجت شرعی هم رای دهند.
ادعای عملکرد قابل قبول وزیر صمت
همچنین در این باره نماینده مردم تهران در مجلس گفت: استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت عمدتا از نگاه کارشناسی دنبال نشده و به نظر می‌رسد در مجلس نیز رای نمی‌آورد.
مالک شریعتی‌نیاسر بیان کرد: ریشه این استیضاح به آذر سال ۱۴۰۰ باز‌می‌گردد و مربوط به سه ماه بعد از روی کار آمدن دولت است. از نظر بنده این استیضاح خیلی کارشناسی نبوده و چنانچه پشت صحنه‌ها مطرح شود، قطعا این استیضاح در مجلس رای نمی‌آورد.
وی در ادامه اظهار کرد: آقای فاطمی‌امین در مجموع عملکرد قابل قبولی داشته و از وزرای پرتلاش و خوب دولت محسوب می‌شود.
وزیر باج نمی‌دهد
همچنین عضو فراکسیون انقلاب مجلس استیضاح فاطمی‌امین را سیاسی خواند و گفت: وزیر صمت رانت و باج به کسی نمی‌دهد و دنبال حاشیه نیست.
حبیب‌الله دهمرده استیضاح فاطمی‌امین را سیاسی خواند و گفت: چندی پیش‌ سوالی از فاطمی‌امین در مورد عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتم که در دستور کار کمیسیون صنایع و معادن قرار گرفت. پس از پیگیری این سوال، حقایقی برای من روشن شد.
نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های وزیر صمت برای حل مشکلات صنایع کشور اظهار داشت: وزیر صمت رانت و باج به کسی نمی‌دهد، صبح تا شب و شب تا صبح کار می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه همه مشکلات صنعت خودرو را نباید به حساب فاطمی‌امین نوشت، گفت: برخی نمایندگان امری محال را از وزیر انتظار دارند. باید نمایندگان به فاطمی‌امین کمک کنند، وزیر صمت دنبال حاشیه و رانت نیست نباید همه مشکلات تاریخ صنعت خودرو‌سازی را به گردن وزیر صمت انداخت.
عضو فراکسیون انقلاب مجلس مسیر حرکت وزارت صمت را در راستای رشد و پیشرفت کشور خواند و ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال احیا و ساماندهی معادن رها شده است که گام مهمی در راستای رونق صادرات مواد معدنی است.
دهمرده تاکید کرد: طبق گزارش مرکز آمار و سازمان برنامه و بودجه معدل عملکرد فاطمی‌امین از سایر وزرا پایین‌تر نیست و حتی در برخی موارد بالاتر است.
آنچه باید به آن اشاره کرد این است که اگرچه حرکت‌های سیاسی از سوی نمایندگان مجلس بارها در موارد گوناگون اتفاق افتاده است و ممکن است این فرضیه که استیضاح‌کنندگان وزیر صمت دغدغه سیاسی دارند درست باشد اما باید این واقعیت را پذیرفت که سیدرضا فاطمی‌امین در ارتباط با مسوولیتی که به او واگذار شده، نتوانسته عملکرد مثبتی ارائه دهد و شواهد بازار و نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در تمامی حوزه‌های اقتصادی مهر تاییدی است برای اینکه دست‌کم در مقابل نمایندگان مجلس نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشد. البته در این بین به طور حتم انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس نیز به جای دنبال کردن مسائل سیاسی و تعارض با یک شخص، دغدغه وزارت صمت را داشته باشند و رشد شاخص‌ها و پیشرفت امور برایشان اهمیت داشته باشد.


اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 297568
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا