مانع‌تراشی در مسیر توسعه

محمود نجفی‌سهی*

به این دلیل که سه سال است در جلسات ستاد تسهیل شرکت می‌کنم و واحدهایی در آنجا حضور دارند که بعضی از آنها بسیار توانا هستند، امروز آنها هم دچار مشکل شده‌اند.
در نتیجه‌، شرایطی نیست که با تولید ما همخوانی و همراهی داشته باشد. همان‌طور که تمام مسوولان می‌گویند ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم، تمام تحریم‌های ما، تحریم خارجی نیست. این جمله را از آقای نهاوندیان نقل می‌کنم که بارها این مطلب را می‌گفت که «۸۰ درصد مشکلات ما ناشی از تحریم‌های داخلی و حدود ۲۰ درصد آن مربوط به تحریم‌های خارجی است.» به جرات می‌گویم که اگر ما درست عمل کرده بودیم و اقتصاد ما امروز توانایی و پویایی خودش را داشت، شاید آن ۲۰ درصدی که به تحریم‌های خارجی مربوط می‌شود از ۵ درصد بیشتر نمی‌شد و تاثیر آن بسیار کم بود. همچنین دستگاه‌های اجرایی ممکن است برای خودشان دلیل‌های قانع‌کننده‌ای داشته باشند ولی به هیچ وجه با تولید کشور همراهی نمی‌کنند.
باوجود اینکه دولتمردان هر روز از بسته‌های حمایتی رونمایی می‌کنند تا مشکلات را حل کنند، اما در اجرا این بسته‌ها از فعل بستن می‌آید. به عنوان مثال قبلا در سازمان تامین اجتماعی قانون بود که اگر کارفرما لیست را بدون پول ارسال کند، سازمان موظف است بیمه تامین اجتماعی را قبول کند. اما در حال حاضر این اقدامات را در سامانه‌ها انجام می‌دهند تا به نوعی کارها آسان‌تر شود ولی اگر یک روز کارفرما پول را دیرتر پرداخت کند، سامانه لیست ماه بعد را قبول نمی‌کند. وقتی سامانه لیست را قبول نکند، کارگر سابقه یک ماهه‌اش از بین می‌رود.
متاسفانه در گذشته بسیار راحت‌تر از امروز ‌می‌توانستیم فعالیت اقتصادی انجام دهیم. امروزه ما در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌ها هستیم. بیکاری و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری بیداد می‌کند. به جای اینکه کارها را آسان‌تر کنیم، چندین برابر سخت‌تر کرده‌ایم. همچنین تعداد بسیار زیادی آیین‌نامه، بخشنامه و دستورالعمل وجود دارد که به هیچ کدام از آنها توجه‌ای نمی‌شود و قانون را هم کنار گذاشته‌ایم. در اصل مانع‌تراشی‌ها ما را از رویای توسعه دور می‌کند. در نتیجه هر عددی که از خسارات فیلترینگ تخمین بزنند می‌توان گفت که درست است ولی واقعیت این است که تمام دستگاه‌های اجرایی بر خلاف مسیر تولید و اشتغال حرکت می‌کنند. همچنین در بحث شفاف‌سازی از بانک مرکزی بخواهید که تعداد واحدهایی که ۵ سال بعد از انقلاب با بانک‌ها مشکل داشته‌اند را محاسبه و این مسیر را تا سال ۱۴۰۱ شفاف‌سازی کنند. قطعا این نمودار نشان خواهد داد که روز به روز مشکلات افزایش پیدا کرده است. بگذارید مردم و مسوولان بدانند که این نمودار به کدام سمت در حرکت است. شاید بیدار شوند و به دنبال فکری برای حل مشکلات باشند.
* نماینده اتاق بازرگانی در ستاد تسهیل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 297587
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا