خسارت میلیون دلاری گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز: در شرایطی که بسیاری از تورگردانان شناخته‌شده فعالیت‌های خود را بر بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند و دادوستدهای لازم برای تورهای ورودی به کشور و اعزامی به خارج، نیازمند ارتباطات بین‌المللی و اینترنتی است، محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت حوزه گردشگری ایران را با چالش جدی مواجه کرده است.

به دنبال قطع شدن اینترنت بین‌الملل در کشور طی هفته‌ها گذشته، فروشندگان خدمات سفر و مشتریان آنها با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت حتی صدور بلیط‌های رزرو‌شده قبلی با مشکل مواجه شده است. در چنین شرایطی آژانس‌های مسافرتی مستاصل شده‌اند و امکان اطلاع‌رسانی لازم به دریافت‌کنندگان خدمات را نیز ندارند، چون تنظیم اطلاعیه‌ها عموما روی شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شده است.

زیان میلیون دلاری اختلال در اینترنت به حوزه گردشگری

برآوردهای صورت گرفته در روزهای اخیر حاکی از زیان هنگفت حوزه گردشگری ایران از قطعی اینترنت است. دکتر اسرافیل شفیع‌زاده عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به اثرات منفی قطعی اینترنت بر حوزه گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: قطعی و محدودیت اینترنت بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای فعالان حوزه کسب‌و‌کار بیفتد. همان‌طور که می‌دانید بسیاری از کسب‌و‌کارها در حوزه گردشگری اساسا مبتنی بر استفاده از اینترنت هستند.

اگر فرآیند فعالیت‌های مبتنی بر گردشگری را چه در حوزه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که اینترنت تمامی اجزای مربوط به گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی افزود: زنجیره تامین خدمات گردشگری تحت تاثیر دسترسی به خدمات اینترنتی است و مسائلی نظیر سرعت اینترنت پهنای باند و امکان تماس با ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی مستلزم دسترسی به اینترنت هستند. این عضو جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به مشکلات به وجود آمده

در اثر وضعیت امروز اینترنت کشور در حوزه حمل‌و‌نقل به عنوان اساسی‌ترین موضوع در حوزه گردشگری ابراز داشت: در حوزه مربوط به حمل‌و‌نقل بین‌المللی، خطوط هواپیمایی، آنچه که مربوط به سیستم‌های رزرواسیون هتل است، پلتفرم‌هایی که اساسا خدمات حوزه سفر و گردشگری را به صورت اینترنتی ارائه می‌دهند، آژانس‌های مسافرتی که باید با خطوط هوایی در ارتباط باشند، همه و همه به نوعی به اینترنت نیاز دارند.

شفیع‌زاده ادامه داد: همچنین تورگردانانی که اساسا کارشان ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی حوزه گردشگری است، نیاز به مکاتبات بازرگانی دارند. توجه داشته باشید که امروز تمام این مکاتبات بازرگانی وابسته به اینترنت است.

در چنین شرایطی اختلال در اینترنت یعنی نابودی کسب‌و‌کارهایی که در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی فعالیت دارند.

این عضو جامعه تورگردانان ایران با برآورد نسبی از عدد و رقم زیان وارده در حوزه گردشگری بر اثر قطعی اینترنت خاطرنشان کرد: زیان‌های وارده به حوزه گردشگری ایران از محل اختلال در اینترنت به لحاظ عدد و رقم زیان بسیار بالایی است و شاید میلیون‌ها دلار ضرر و زیان ناشی از این اتفاقات و سختگیری‌های مربوط به اختلال در اینترنت باشد.

وی افزود: شرکت‌های فعال در حوزه گردشگری با این شرایط اساسا نمی‌توانند با طرف‌های تجاری خود ارتباط برقرار کنند. در نتیجه این رویکرد در فرآیند برقراری ارتباط با مشتریان حوزه گردشگری دشواری ایجاد شده است. متاسفانه این روند وضعیت وخیمی را در حوزه گردشگری به وجود آورده است.

شفیع‌زاده خاطرنشان کرد: اگر موضع‌گیری‌های اعضای اتاق بازرگانی ایران را از نظر بگذرانید متوجه می‌شوید اخیرا دوستان اظهارنظرهایی داشتند و از اختلال و قطعی اینترنت گلایه داشتند. خود ما نیز به عنوان فعالان حوزه گردشگری از اختلال و سرعت کم اینترنت با مشکلات و ضرر و زیان‌هایی مواجه هستیم.

به هر حال این روند واقعا کسب‌و‌کارها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و ادامه این روند می‌تواند سبب نابودی فعالیت‌های مرتبط با حوزه گردشگری شود.

مشکل دسترسی نداشتن به شرکای خارجی

یکی از مشکلات اساسی که به‌واسطه قطع شدن اینترنت برای شرکت‌های خدمات گردشگری به وجود آمد، دسترسی نداشتن به شرکای خارجی، بازارها و گردشگران بود. این در حالی بود که برخی از آژانس‌ها، گردشگرانی در راه ایران داشتند و قطع اینترنت باعث بروز مشکلاتی چون لغو سفر توریست‌ها به ایران شد.

رییس جامعه هتلداران فارس از تاثیر ۱۰۰ درصدی قطعی اینترنت در روزهای گذشته بر فعالیت‌های گردشگری فارس خبر داد و گفت: «اتفاقات اخیر و قطعی اینترنت سبب شد تا عمده تورهای خارجی کنسل شود و با وجود اینکه هتلداران استان از اسفندماه سال گذشته زحمات زیادی جهت جذب مسافران کشیدند اما اتفاقات اخیر و اعلام برخی کشورها مبنی بر عدم ورود شهروندان‌شان به ایران باعث شد تا همه تورها کنسل شود.» سید حسن سیادتان با بیان اینکه این مهم سبب شده تا درصد اشغال هتل‌های استان فارس به شدت کاهش یابد، افزود: قطعی اینترنت و اختلال در آن باعث شده هتلداران با مشکلات متعددی در رزرو‌ها و واریز‌های بانکی مواجه شوند. وی با بیان اینکه در رزرو مسافران ایرانی هم با مشکلات متعددی مواجه شده‌ایم، بیان کرد: در شرایط فعلی سطح اشغال هتل‌های استان فارس به ۲۰ درصد رسیده در حالی که قبل از این اتفاقات سطح اشغال هتل‌های استان حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد بود. رییس جامعه هتلداران استان فارس با اشاره به اینکه در صورتی که اتفاقات اخیر رخ نداده بود سطح اشغال هتل‌های استان به دلیل رزرو‌هایی که از قبل انجام شده بود به ۷۰ درصد می‌رسید، گفت: با وجود زحمات انجام‌شده تمام این رزروها کنسل شد و هیچ فردی هم پاسخگوی این مشکلات و ضرر‌ها نیست. به گفته وی، آسیب و لطمه تمام اتفاقات به بخش گردشگری وارد می‌شود. نگاهی به اثرات سوء قطعی اینترنت بر حوزه گردشگری گویای ضرر و زیان بالای فعالان گردشگری از این موضوع است. در چنین شرایطی اگر دولت قصد دارد فعالان حوزه گردشگری را که تازه از تبعات ناشی از همه‌گیری کرونا خارج شده‌اند با چالشی دیگر مواجه نکند باید هرچه سریع‌تر امکان دسترسی به اینترنت آزاد و شبکه‌های اجتماعی فیلترشده را فراهم کند. طبیعی است که ادامه قطعی اینترنت نتیجه‌ای جز افول روز‌افزون حوزه گردشگری در پی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 297630
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا