مقایسه عجیب «روبیکا» با «استارلینک»

به گزارش جهان صنعت نیوز: بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار که سه روز قبل با قطعیت از فیلترینگ دائمی دو پلتفرم بین‌المللی اینستاگرام و واتساپ خبر داده و اعلام کرده بود «واتساپ و اینستاگرام قطعا رفع فیلتر نخواهند شد»، روز گذشته از تلاش‌هایی برای افزایش پهنای باند پلتفرم داخلی روبیکا خبر داده و با اشاره به این که هیچ بستری مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد از کسب‌وکارها دعوت کرد در این پلتفرم فعالیت کنند. به گفته محبی، وزارت ارتباطات در تلاش است که اینترنت ADSL را با فیبر نوری تقویت کند و در راستای این هدف بناست پهنای باند در برنامه روبیکا افزایش پیدا کند. او در این خصوص گفت: «‌وزارت ارتباطات در تلاش است که اینترنت ADSL را با فیبر نوری تقویت کند. پهنای باند در برنامه روبیکا افزایش پیدا خواهد کرد و من به کسب‌و‌کارها توصیه می‌کنم که به روبیکا بروند و به جای مطمئن بیایند. مطمئن‌تر از روبیکا وجود ندارد.»

مقایسه پهنای باند «روبیکا» و «استارلینک» منطقی نیست

این نماینده مجلس همچنین از افزایش سه برابری پهنای باند روبیکا نسبت به استارلینک و کاهش تعرفه اینترنت برای این پلتفرم خبر داده است: «‌قرار است که به روبیکا پهنای باند سه برابری نسبت به استارلینک بدهند و قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.» این برنامه‌ها که با هدف تشویق مردم به حضور در پلتفرم‌های داخلی انجام می‌گیرد بناست روبیکا را به جایگزینی برای اینستاگرام تبدیل کنند تا کسب‌وکارها بتوانند در این بستر به فعالیت خود ادامه دهند. این وعده در حالی از سوی محبی مطرح شده که مشخص نیست بر چه مبنایی پهنای باند یک شبکه اجتماعی با یک سرویس ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای مقایسه شده که بناست نسبت پهنای باند یکی نسبت به دیگری افزایش پیدا کند؛ چرا که مقایسه پهنای باند روبیکا و استارلینک با دو ماهیت کاملا متفاوتی که دارند، اساسا منطقی نیست.

البته به گفته وزیر ارتباطات پلتفرم‌های بین‌المللی مانند اینستاگرام و واتساپ هم می‌توانند به فعالیت در ایران ادامه دهند و بدون محدودیت دردسترس کاربران داخل کشور باشند، به شرط اینکه شرکت نمایندگی در ایران داشته باشند. محبی نیز با تکرار همین اظهارنظر وزیر اظهار کرد: «‌وزیر گفت محدویت‌ها برداشته شده و فقط در واتساپ و اینستاگرام مشکل داریم. آن دو شرکت هم اگر نمایندگی خود را در ایران دایر کنند، بعد من و وزیر صحبت خواهیم کرد که این دو شرکت به شکل کاملا باز فعالیت خود را انجام دهند. نماینده این دو شرکت در اینجا حضور داشته باشند تا هرکس خطا و کلاهبرداری کرد، پاسخگو باشند.»با وجود همین محدودیت‌های فعلی برای واتساپ و اینستاگرام این پلتفرم‌ها نیز مثل همتایانِ از پیش فیلترشده خود، یعنی تلگرام و توئیتر، هنوز مورد استفاده کاربران هستند. مسوولان و مقامات کشور از جمله افرادی هستند که با وجود اعمال محدودیت برای پلتفرم‌های مذکور در آنها حضور داشته و فعال هستند. بهروز محبی علت فعالیت در این بسترها با وجود فیلتر بودن‌شان را خالی نکردن میدان به نفع دشمن دانست و گفت: «این موضوع تناقض دارد و باید حل شود. من مسوول اگر در آنجا جواب ندهم، دشمن میدان را کامل دراختیار می‌گیرد. اگر نروم، میدان را کامل واگذار کرده‌ام و دشمن هم در آنجا یکه‌تازی کرده و دروغ می‌نویسد، تقطیع می‌کند و غیره. قطعا من باید پاسخگو باشم. اما باید به هرحال این پارادوکس و تناقض را حل کنیم.»

گفته‌های نمایندگان باید براساس مستندات باشد

در همین راستا سعید امینیان کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات به «جهان‌صنعت» گفت: در خصوص گفته‌های نماینده شهر سبزوار باید به چند نکته اشاره کنیم. اولین نکته این است که نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و صحبت‌ها و نظرات مردم را باید از آنها بشنویم. انتظار مردم از نماینده‌ها، مدیران سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها این است که گفته‌های خود را براساس مستندات، مراجع معتبر و دانشی که باید داشته باشند، بیان کنند که مردم بتوانند به این گفته‌ها اعتماد کنند. او ادامه داد: هر از چندی در مکان‌های مختلف دیدیم و شنیدیم که صحبت‌هایی از طرف بعضی از مسوولان ارائه می‌شود که متاسفانه نه از لحاظ جنبه دانشی بلکه از جنبه اطلاعاتی و فنی هم درست نیست. پس نکته اول این است که اگر صحبتی بیان می‌شود، درست و مستند باشد. اگر هم اطلاعاتی وجود دارد که دانش آن را نداریم باید از مشاوره افراد دیگر کمک بگیریم.

این نوع صحبت‌ها نمود خوبی در جامعه ندارد

امینیان در ادامه افزود: مقایسه پهنای باند «روبیکا» و «استارلینک»، مقایسه‌ای است که هیچ ارتباطی با هم ندارند. شاید منظور این نماینده موضوع دیگری بوده و به نحوی دیگر بیان کرده است.

این مدل صحبت‌ها نمود خوبی در جامعه ندارد. نکته بعدی این است که برای تمام صحبت‌هایی که از سمت مسوولان گفته می‌شود، مردم حساب دیگری باز می‌کنند و این صحبت‌ها را به عنوان دیدگاه آن طیف و قشر در نظر می‌گیرند.

بنابراین در بیان بسیاری از مسائل هم باید ملاحظاتی در نظر گرفته شود. همچنین اگر واقعا نظرات، نظر شخصی است اعلام و اگر این صحبت‌ها نظرات نهاد‌ها، سازمان‌ها و دولت است باید مشخص شود. چون سوگیری‌ها و صحبت‌های بعدی راجع به این مساله، می‌تواند موضوع را به مسیر انحراف ببرد.

مردم به این‌گونه اقدامات اعتماد ندارند

او در ادامه خاطرنشان کرد: نکته دیگر این که قرار است پهنای باندی چند برابری نسبت به استارلینک در اختیار روبیکا قرار گیرد. خود این مساله پیرو صحبت‌هایی که در جامعه مطرح است، مشکل‌ساز است. یعنی این پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی باید در دل شرکت‌ها و بخش خصوصی رشد کنند. این توضیحاتی که به این شکل داده می‌شود بیانگر این است که ما به صورت دولتی در تلاشیم تا یک زیرساختی را مهیا کنیم. پشت‌بند این مساله دیدگاه مردم وجود دارد که به این‌گونه اقدامات اعتماد نخواهند کرد.

وی در پایان گفت: زمانی که شرکت‌های خصوصی در حال فعالیت هستند با اظهارنظرهایی که از سمت مدیران و مسوولان بیان‌ می‌شود،‌ مشکلات بسیاری برای این شرکت‌ها به وجود می‌آید. یعنی این شرکت‌ها هم نمی‌خواهند که اعتماد مردم را از دست دهند.
اگر شرکتی که محصول روبیکا را دارد و در حال توسعه آن است، فرض کنیم که کاملا در بخش خصوصی فعالیت می‌کند و در مسیر درستی باشد، چنین اظهارنظراتی عملا آینده آنها را به خطر می‌اندازد و اعتماد مردم را از دست می‌دهند. بنابراین اگر از این زاویه هم به موضوع نگاه کنیم باید نظرات و دیدگاه‌ها را به شکلی بیان کنیم که خسارتی به بخش‌ها وارد نشود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 297828
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا