جنجال به خاطر ۳۰۰ هزار تومان!

به گزارش جهان صنعت نیوز: آن‌طور که نماینده دولت در مجلس اشاره کرده به دلیل شکاف درآمدی میان کارگران و کارکنان دولت، رییس‌جمهوری دستور تدوین طرحی را برای متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت ارائه داده که هدف آن تا سقف افزایش ۳۵ درصدی حقوق است.

اما این لایحه از همان ابتدا با برخی مخالفت‌ها و انتقادات روبه‌رو شد، به طوری که برخی از کارشناسان معتقد بودند که دولت با این اقدام پرداختی‌های برخی از نهادها را که پیش از این نیز حقوق بیشتری دریافت می‌کردند افزایش داده در حالی که تنها برای بازنشستگان در حدود ۹۰۰ هزار تومان قرار است اضافه حقوق در نظر گرفته شود، امری که به گفته پورابراهیمی، رییس کمیسیون مجلس، وضعیت پرداخت‌ها مناسب نیست. آنچه که مهم است ما با پرداخت‌ها موافقیم، اما پرداخت‌ها با وضعیت کشور و تورم همخوانی ندارد. یعنی با توجه به اینکه در شرایط تورمی به سر می‌بریم، این افزایش‌ها قطعا نمی‌تواند کمک چندانی به شرایط معیشت مردم کند.

جدال لفظی عیسی‌زاده و حاج‌بابایی

نکته بعدی در اینجاست که با ترمیم مزد علاوه بر اینکه کارگران به کنار زده شدند، سقف حقوق نجومی‌بگیران نیز برداشته شد. یعنی اقشاری که در دولت از مزایا و حقوق‌های زیادی برخوردار هستند مطابق این مصوبه از سقف حقوق مستثنی شدند. در واقع همین موضوع بود که منجر به کشمکش و جدال لفظی میان نمایندگان در جلسه علنی روز ۲۷ مهر ماه شد.

در ابتدای این جلسه مجتبی یوسفی نماینده اهواز در تذکری گفت: طبق آیین‌نامه باید قبل از آنکه لایحه یا طرحی بارگذاری شود ۱۲ ساعت پیش از آن به نمایندگان اعلام شود تا پیشنهادات خود را اعلام کنند که درباره این لایحه هیچ پیامکی به نمایندگان داده نشد و تنها نمایندگانی که در جریان رویه بودند پیشنهادات خود را بارگذاری کردند که این اقدام خلاف آیین‌نامه است.

در ادامه مهدی عیسی‌زاده رییس کمیسیون اجتماعی مجلس در تذکری با انتقاد تند از عملکرد هیات رییسه گفت: هیات رییسه قسم خورده که به نمایندگان خیانت نکنند اما چرا این کار را انجام دادید و بدون اطلاع ما لایحه را بارگذاری کردید؟ چهار ردیف این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده بود اما در نهایت مصوبات کمیسیون اجتماعی در گزارش کمیسیون برنامه و آنچه بارگذاری شده، نیامده است. مصوبات کمیسیون اجتماعی کجاست؟

وی ادامه داد: آقای حاجی‌بابایی در پستوها طرح را برده است. تا کی می‌خواهید شورای نگهبان را درگیر کنید؟ ما افزایش ۵۰ درصدی حقوق برای کمیته امداد در نظر گرفته بودیم اما این کجاست؟ موضوع دانشگاهیان و نخبگان کجای لایحه بود که اضافه شده است؟ قرار بود حقوق شاغلان و بازنشستگان براساس مصوبه کمیسیون اجتماعی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اضافه شود اما این موضوع هم در گزارش کمیسیون نیامده است. چرا این کارها را می‌کنید؟

رییس کمیسیون اجتماعی گفت: آقای میرکاظمی حتی افتخار نداد که در یک جلسه کمیسیون اجتماعی حاضر شود. به این دلیل نیامده که چون آقای حاجی‌بابایی حرف‌اش را گوش می‌دهد و فقط به کمیسیون برنامه می‌رود. این کجای عدالت است؟

در ادامه محمدجواد نیک‌بین نماینده کاشمر در تذکری گفت: هیات رییسه به خطا رفته و درباره این لایحه خلاف آیین‌نامه رفتار کرده است. این روند که مجلس شورای اسلامی بخواهد چیزی را تصویب کند که خلاف اصل ۷۵ باشد، با ایراد شورای نگهبان مواجه می‌شود و بعد فحش‌ها و ناسزاها را شورا می‌خورد.

علی نیکزاد نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکرات گفت: این لایحه با هفت بند تحت عنوان لایحه دوفوریتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که چهار بند آن مربوط به کمیسیون اجتماعی و سه بند آن مربوط به کمیسیون بودجه بود که هیات رییسه آنها را ارجاع داد. با آقای عیسی‌زاده رییس کمیسیون اجتماعی و آقای حاجی‌بابایی رییس کمیسیون برنامه صحبت کردم که مصوبات کمیسیون اجتماعی به کمیسیون برنامه داده می‌شود تا در گزارش نهایی لحاظ شود. تاکید بر این بود که در تعامل با دولت این کار صورت گیرد چون دولت به ما تاکید کرده بود نباید بار مالی بیشتر از آنچه دولت ذکر کرده، باشد. لذا باید کمیسیون برنامه نظر کمیسیون اجتماعی را به عنوان کمیسیون فرعی در نظر می‌گرفت. نیکزاد افزود: آنچه که ما اکنون در مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنیم گزارش کمیسیون اصلی است که قرار بود با نظر کمیسیون اجتماعی تلفیق شود.

این چالش‌ها و مسائل در حالی مطرح می‌شود که در مهر ماه امسال فراکسیون تامین اجتماعی و امور بازنشستگان کشور و لشکری در مجلس تشکیل شد که ریاست آن را رییس کمیسیون اجتماعی برعهده گرفت. اولین آزمون این فراکسیون نیز همین لایحه دوفوریتی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت بود. طبق این لایحه و در بخش‌هایی از آن حقوق کارکنان و بازنشستگان دولت به میزان ۹۰۰ هزار تومان و اعتبارات دستگاه‌های دولتی نیز ۲۰ درصد افزایش یافت. این در حالی است که افزایش برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تنها ۶۰ هزار تومان در ماه مقرر شد. در واقع این لایحه اصلی پس از تغییراتی که کمیسیون اجتماعی مجلس در آن اعمال کرد به صحن علنی مجلس فرستاده شد، اما با نظر هیات رییسه و کمیسیون بودجه مجلس، تغییرات اعمال‌شده توسط کمیسیون اجتماعی بدون لحاظ شدن به صحن رفته و باعث اعتراض شدید رییس کمیسیون اجتماعی و فراکسیون تامین اجتماعی شد.
آیا مشکل بازنشستگان ۲ کیلو برنج است؟

در همین راستا، دکتر یوسف مرتضایی، کارشناس تامین اجتماعی و عضو شورای هماهنگی کانون‌های بازنشستگی شرکت مخابرات در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» با بیان اینکه مساله اساسی در لایحه دوفوریتی دولت باید تامین اجتماعی باشد، توضیح داد: این همه کش‌وقوس در خصوص لایحه افزایش حقوق بازنشستگان فقط بر سر ۳۰۰ هزار تومان یعنی دو کیلو برنج است؟ چه اتفاقی صورت گرفته که سر دو کیلو برنج مجلس به عنوان قوه مقننه روزها وقت خودش را صرف کرده است؟ تازه چماق عدم افزایش نقدینگی و شمشیر داموکلس اصل ۷۵ از سوی دولت و همفکرانشان در مجلس برای تغییرات اندک توسط کمیسیون اجتماعی بالای سر لایحه قرار گرفته است. برای چه؟ برای اینکه قدرت خرید بازنشستگان در ماه به اندازه دو کیلو برنج افزایش پیدا کند؟ آیا این همه رفت و آمد لایحه مابین کمیسیون اجتماعی، کمیسیون بودجه، صحن، دولت و کمیسیون تخصصی سر آن دو کیلو برنج است؟
این سوالات مهم و اساسی در حالی مطرح می‌شود که افزایش مستمری مددجویان بهزیستی که به اندازه ۳۰۰ گرم برنج است هم حذف شده است! علاوه بر این افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد به عنوان آسیب‌پذیرترین قشر اجتماعی در کمیسیون نیز فقط به ارزش ریالی یک کیلو برنج تقلیل داده می‌شود؟ با این اوصاف شاهد هستیم که چنین تغییراتی در حالی صورت گرفته که تنها حقوق اعضای هیات علمی ۱۵ درصد مازاد بر ۲۱۰ امتیاز در لایحه مطرح و تصویب می‌شود.

چه بر سر عزت نفس افراد آمده است؟

وی در ادامه می‌افزاید: موضوع بر سر دو کیلو برنج بازنشستگان و یا سر ۳۰۰گرم برنج برای مددجویان کمیته امداد و یا حتی حذف مددجویان بهزیستی نیست، بلکه اساس سر نگرش به مقوله تامین اجتماعی است. اعتراض آقای عیسی‌زاده از تغییرات صورت یافته در لایحه، خطاب به نایب‌رییس مجلس و جناب حاج‌بابایی برای عدم رعایت آیین‌نامه در مجلس نیست، بلکه داد ایشان از تفکر حاکم بر آن تغییرات است که بویی از تامین اجتماعی نبرده است. فریاد رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از این بلند است که هنوز یک ماه از تشکیل فراکسیون «تامین اجتماعی و امور بازنشستگان کشوری و لشکری» با آرای قاطع نمایندگان نگذشته است که کمیسیون بودجه تغییراتی را به لایحه اعمال کرده که جنس آن تغییرات در مقابله با مفاهیم تامین اجتماعی است.

هدف از تاسیس این فراکسیون در مجلس و کارکرد اصلی چنین فراکسیونی صرفا برای چنین مواقعی موجودیت یافته است تا بتوانند به لوایح و طرح‌های اقتصادی، اجتماعی در مجلسی که خودش را انقلابی معرفی می‌کند رنگ‌وبویی از تامین اجتماعی در جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بدهند. با این حال کمیسیون بودجه، بدون توجه به نظرات کمیسیون اجتماعی به عنوان متولی حقوق و دستمزد و مستمری و بدون مراجعه و ملاحظه نظرات اعضای فراکسیون تامین اجتماعی و امور بارنشستگان کشوری و لشکری، تغییرات را صرفا با نظر دولت اعمال کرده است. در حالی که جا داشت کمیسیون بودجه در تغییرات این لایحه که از سوی دولت با نام متناسب‌سازی به مجلس تقدیم شده است و در حدود شرح وظایف آن کمیسیون است، دولت را با گذشت ۷ ماه از سال و تحقق ۷۰ درصدی قانون بودجه، مکلف به اجرای جزء ۳ و ۴ بند(ی) تبصره۲ قانون بودجه می‌کرد که صرفا برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری مصوب شده، اما معطل مانده است. بنابراین نیاز به یادآوری است که تأمین اجتماعی از حقوق اساسی شهروندی است و بنا به تعریف، تامین اجتماعی راهکار قانونی و عملی است که برای امنیت اقتصادی و رفاه اجتماعی اشخاص و خانواده آنان در قبال نقصان درآمد ناشی از مواردی مانند حذف ارز ترجیحی است .

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 297861
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا