تئاترشهر پشت حصار گم می‌شود ؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انتقادها در خصوص حصارکشی به دور تئاترشهر هم همواره وجود داشته و فعالان حوزه میراث فرهنگی و شهری، نقدهایی جدی در مورد زیان‌هایی که ایجاد حصار به دور تئاترشهر ایجاد می‌کند مطرح کرده‌اند. باوجود این انتقادات ذکر‌شده اما هر از چند گاهی اخباری در خصوص ایجاد حصار در اطراف تئاترشهر مطرح می‌شود. در تازه‌ترین اظهار نظر نایب‌رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران در خصوص ساماندهی تئاترشهر نکاتی را مطرح کرده که ابهام‌هایی را ایجاد کرده است.

برنامه‌های جدید برای تئاترشهر

در سال‌های گذشته حریم و منظر ساختمان تئاترشهر با ساخت مسجد، ایستگاه مترو، قرار گرفتن کانکس و ایجاد پارکینگ طبقاتی آسیب‌هایی دیده است. در روزهای اخیر اما صحبت‌هایی که در خصوص جمع‌آوری دستفروشان و ساماندهی اطراف تئاترشهر مطرح شده، ابهام‌هایی ایجاد کرده است.

علیرضا نادعلی‌شهرستانکی، سخنگو و نایب‌رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران به تازگی با ذکر این نکته که خبرهای خوبی برای تئاترشهر دارد به مساله حریم تئاترشهر و مساله دیوارکشی اشاره داشته و گفت: «حریم با حصار متفاوت است؛ دیوار به ذات خود خوب یا بد نیست؛ بستگی دارد که کجا استفاده شود. ما خیلی موافق با جداسازی حریم تئاترشهر با اطرافش نیستیم. قاعدتا باید کاری کنیم تا شرایط برگزاری رویدادهای فرهنگی هنری در محیط اطراف تئاترشهر به بهترین شکل و در امنیت فراهم شود.»

وی حریم تئاترشهر را منوط به توافق همه گروه‌ها دانسته و خاطرنشان کرد: «ساختمان تئاترشهر مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما از نظر ضوابط به میراث‌فرهنگی مربوط می‌شود. این مجموعه در بوستان دانشجوست و اگر قرار است ساخت‌وسازی‌ انجام شود، قطعا براساس قواعد شهرداری است. اینجاست که این نهادها باید باهم توافق کنند. ما در هر دوره شورا با دوستان جلساتی داشتیم و خوشبختانه به تفاهم‌های خوبی رسیدیم. در دوره جدید هم توافق‌های خوبی وجود دارد.»

نادعلی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی، حفظ و حراست تئاترشهر تاکید کرد: «بنا به جایگاه و میراثی که تئاترشهر دارد باید امکانات مکفی برای اینجا تهیه شود. همچنین باید تئاترشهر از اتفاقاتی که ممکن است برایش بیفتد، حفظ شود. دوستان برای این ساختمان قواعد و حریم‌ مناسبی را درنظر گرفته‌اند که تا پایان طراحی و برنامه، نمی‌توانم از آن حرف بزنم.» این مقام مسوول مشخصا در خصوص تصمیم اتخاذشده در زمین کشیدن یا نکشیدن دیوار و یا حصار اشاره نداشته که همین امر با توجه به تجربیات قبلی، ابهاماتی را در خصوص رعایت شدن حریم و منظر تئاترشهر ایجاد کرده است.

رعایت نشدن حریم تئاترشهر

تجربیات سال‌های گذشته نشان داده که ساخت و ساز در حریم تئاترشهر و پارک دانشجو در اولویت مقام‌های مسوول قرار نداشته است. در سال‌های قبل اولویت داشتن نگاه شهری بر نگاه میراثی در بین مسوولان باعث شده که ساخت و سازهایی در حریم مجموعه تئاترشهر اتفاق بیفتد.

دکتر عبدالرضا مهاجری‌نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی ضمن اشاره به ساخت و سازهای صورت گرفته در حریم منظر تئاترشهر در سال‌های گذشته به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه در محوطه تئاترشهر در گذشته ساخت و ساز صورت گرفته است و مسجد آنجا ساخته شده است. برای ساخت مسجد کمبود مکان وجود نداشت؛ پایین چهارراه ولی‌عصر هم یک مسجد دیگر وجود دارد. کسی مخالف ساخت مسجد نیست اما زمانی که من به عنوان متولی حرمت نگه ندارم ،از مردم چه توقعی وجود دارد؟ زمانی که در عرصه و حریم تئاترشهر این اتفاقات می‌افتد از مردمی که در خیابان انقلاب تردد می‌کنند چه توقعی وجود دارد؟

وی در خصوص تقاضاهایی که از سوی برخی هنرمندان برای حصارکشی دور تئاترشهر وجود داشته و برخی نیز به آن دامن می‌زنند به «جهان‌صنعت» گفت: با حصار کشیدن نمی‌توان مشکل نا امنی را حل کرد. اگر بخواهم با مثالی قضیه را روشن کنم توجهتان را به بحث ترافیک جلب می‌کنم. راهنمایی و رانندگی زمانی که ترافیک اتفاق می‌افتد لزوما چراغ راهنمایی نصب نمی‌کند؛ در بعضی موارد ممکن است دوربرگردان ایجاد شود و یا مسیر را یک‌طرفه کنند. در واقع بسته به موقعیت در خصوص راه‌حل تصمیم‌گیری می‌شود.

مهاجری‌نژاد با ذکر اینکه حصار راه‌حل برطرف کردن ناامنی نیست ابراز داشت: اگر حصارکشی راه‌حل برطرف کردن ناامنی بود باید دور تمام پارک‌های شهر حصار می‌کشیدند. برای رفع مشکل باید دنبال منبع ایجاد ناامنی گشت و توجه داشت که امنیت شاخص‌های مختلفی دارد. به نظرم مطرح کردن این دلیل که برای رفع مشکل امنیت تئاترشهر باید دور آن حصار کشید استدلال صحیحی نیست.

وی ضمن اشاره به آسیب‌هایی که حصارکشی در دور مجموعه تئاترشهر ایجاد می‌کند ابراز داشت: حصارکشی حریم منظر تئاترشهر، دید، شاخصه‌های معماری و تزیینات را از بین می‌برد. حصار اثر را از چشم و انظار عمومی پنهان می‌کند و همچنین دید را مخدوش می‌کند.

فراموش نکنیم که جدای از این مسایل تئاترشهر یک نماد است و ایجاد حصار نماد را از بین نمی‌برد. حصارکشی درواقع نوعی پنهانکاری است که باعث می‌شود اثر از دید مردم پنهان بماند.

این مدرس دانشگاه درپایان ضمن اشاره به اهمیت تاریخی تئاترشهر خاطرنشان کرد: «توجه داشته باشید که در تئاترشهر حوادثی اتفاق افتاده است و برگزاری نمایش‌های مختلف و موسیقی‌های متعدد و سربرآوردن بسیاری از هنرمندان از این مجموعه گویای اهمیت تاریخی مجموعه تئاترشهر است. بنابراین مجموعه تئاترشهر حکم یک نماد را دارد و اگر حریم منظر و دید بصری آن از بین برود یعنی در حقیقت بنا از بین می‌رود و تفاوتی جدی میان از بین بردن دید بنا و خود بنا وجود ندارد.»

انتظار می‌رود باتوجه به اهمیت مجموعه تئاترشهر اعضای شورای شهر و مسوولان شهری ضمن توجه به حریم این اثر تاریخی، اقدامی صحیح و حساب‌شده صورت داده و برای تامین امنیت مجموعه، مانع آسیب رسیدن به حریم منظر این اثر تاریخی و نماد تهران شوند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی

شناسه : 298155
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا