آخرین جزئیات از بیمه کارگران ساختمانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  علی ‌اصغر عنابستانی  افزود: اکنون شمار کارگران ساختمانی در کشور برابر با یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد شده و از این تعداد، حدود ۷۳۵ هزار نفر (براساس آخرین آمار سازمان تامین اجتماعی) مشمول بیمه کارگران ساختمانی هستند و مابقی (بیش از ۶۵۰ هزار نفر) نیز در نوبت شمول این بیمه قرار دارند.

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی نمی‌تواند این تعداد از کارگران را تحت پوشش بیمه قرار دهد؛ زیرا منبع درآمدی بیمه تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی، ماده ۵ این قانون بوده و این ماده تصریح کرده است «کارگران ساختمانی از طریق دریافت ۱۵ درصد از پروانه ساختمان که به حساب مشخصی در تامین اجتماعی واریز می‌شود» بیمه خواهند شد.

نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: متاسفانه این ۱۵ درصد از هزینه ساختمان‌سازی، درآمد لازم برای پرداخت ۲۰ درصد از سهم کارفرما برای تامین اجتماعی را تامین نمی‌کند. 

وی افزود: این سازمان اکنون حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بابت بیمه ۷۳۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه شده نیز بدهکاری دارد و دارای حساب منفی است و هیچ منبعی برای تامین این ۱۵ هزار میلیارد تومان هم مشخص نشده است.

عنابستانی تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی هم در کمیسیون اجتماعی نزدیک به ۲ سال است که درصدد اصلاح ماده ۵ قانون کارگران ساختمانی است و اصلاح این ماده قانونی را بررسی می‌کند.

وی افزود: اکنون نیز طرح اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در دستور کمیسیون اجتماعی قرار گرفته و طرح مربوطه به صحن مجلس رفته و به کلیات طرح نیز رأی داده شده است و این طرح در دور دوم بررسی در کمیسیون اجتماعی قرار دارد.

عنابستانی با اشاره به جلسات متعدد و فشرده در این زمینه افزود: انتظار می‌رود، همکاران کمیسیون اجتماعی هم در تکمیل طرح همراهی داشته باشند و طرح نام‌برده به صحن مجلس فرستاده شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس این اصلاحیه، ۱۵ درصد از حق پروانه ساختمانی به درصدی از دستمزد کارگر ساختمانی تبدیل می‌شود که براساس ضریبی است که در مناطق مختلف کشور مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، نوع پرداخت بیمه از پروانه ساختمانی به دستمزد کارگر ساختمانی متصل می‌شود و درصدی از دستمزد کارگر که در حداقل دستمزد سالیانه به ازای هر متر ساختمان تعیین می‌شود و متقاضیان ساختمان‌سازی این مبلغ را پرداخت می‌کنند.

عنابستانی اضافه کرد: این پول به حساب مشخصی در تامین اجتماعی واریز می‌شود و تامین اجتماعی نیز موظف خواهد بود که طی دو سال همه کارگران ساختمانی کشور را بیمه کند.

نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه پس از تصویب این قانون هیچ‌یک از کارگران ساختمانی نباید فاقد پوشش بیمه‌ای باشند، تاکید کرد: اکنون یک جلسه دیگر در کمیسیون اجتماعی مجلس پیش رو است که رأی‌گیری نهایی انجام و طرح برای صحن مجلس ارسال شود تا اقدامات لازم انجام شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 298350
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا