وعده سرکاری واردات خودرو

فیروز نادری *

اکنون مدت‌هاست که مردم و بازار با وعده، خبر و شعار واردات خودرو، سرکار هستند. اساسا تا تحریم‌ها باقی بماند و در مراودات پولی- بانکی هم گشایشی صورت نگیرد، امکانی برای واردات خودرو وجود نخواهد داشت. یعنی در این شرایط، واردات خودرو از کشورهای اروپایی، ژاپن و کره عملا منتفی است و تنها شاید بتوان روی گزینه خودروهای چینی حساب باز کرد.

در طول ماه‌های اخیر شاهد بودیم که هر چند وقت یک‌بار با اعلام چنین اخباری شوک به بازار می‌دهند؛ به این خاطر که بتوانند جلوی افزایش قیمت را بگیرند. حال در نظر داشته باشید که اکنون چندین سال است که خودرو وارد کشور نمی‌شود و همین خودروهای قبلی هم که در بازار دست به دست می‌شوند دائما با افزایش قیمت روبه‌رو هستند. در واقع وقتی تقاضا در بازار برای خودروهای خارجی وجود دارد و عرضه نیز کم است، قیمت همین خودروهای خارجی قدیمی نیز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که خودروهای چینی موجود در بازار نیز، نظر همه متقاضیان و مصرف‌کنندگان خودروهای خارجی را تامین نکرده و آنها سایر خودروهای مدل ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به خودروهای چینی ترجیح می‌دهند.

همچنین برای بسیاری این سوال مطرح می‌شود که واردات خودرو چه تاثیری بر بازار خودروهای داخلی خواهد گذاشت؟ در پاسخ باید گفت که تاثیر چندانی ندارد، زیرا خودروهای داخلی در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است، در حالی که اگر واردات هم صورت بگیرد، قیمت خودروهای وارداتی کمتر از ۷۰۰ میلیون تومان نخواهد بود. در نتیجه چنین بازه قیمتی خارج از توان مصرف‌کننده عادی قرار داشته و در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید ۱۰ درصد بتواند در بازار خودروهای داخلی تاثیر داشته باشد.

* کارشناس بازار خودرو

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 298500
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا