ایران بهشت عاشقان کویرگردی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قرار‌گیری یکی از گرم‌ترین نقاط جهان در کویر لوت ایران و وجود جاذبه‌های متعدد از جمله رمل‌های جالب توجه در کویر ابوزید و واقع شدن کاروانسراهای تاریخی در کویر ورزنه و کویر مصر، حس ماجراجویی هر عاشق طبیعت‌گردی را قلقلک داده و او را وادار به سفر به این مناطق شاخص در حوزه کویرگردی می‌کند.

در این شماره از «جهان‌صنعت» سعی می‌کنیم تا شما را با گوشه‌ای از جاذبه‌های تمام‌ناشدنی کویرهای ایران آشنا کنیم.

کویر مصر؛ یکی از مجهزترین کویرهای ایران

در منطقه خور واقع در بیابانک استان اصفهان روستای مصر واقع شده است؛ جایی که وجود شترها و خودروهای ویژه کویرنوردی آن را تبدیل به یکی از مجهزترین کویرهای مقصد گردشگری کشور کرده است.

توسعه گردشگری در کویر مصر به گونه‌ای بوده که امروز نه تنها شاهد حضور طبیعت‌گردان داخلی در کویر مصر هستیم بلکه هر ساله گردشگران خارجی بسیاری نیز از این کویر بازدید می‌کنند.

بسیاری از گردشگرانی که به کویر مصر می‌روند ترجیح می‌دهند شب را در چادر و کمپ سپری کنند و با روشن کردن آتش و تماشای آسمان شب در دنیای پررمز و راز کویر غوطه‌ور شوند. با این وجود اقامتگاه‌های سنتی، بومگردی‌ها و هتل‌های سنتی نیز در کویر مصر در دسترس هستند.

در اطراف روستای مصر امکان شترسواری برای گردشگران فراهم شده است و امروز بیشتر تورهای گردشگری، شترسواری را به عنوان بخشی از خدمات تور خود ارائه می‌دهند. اگر دوست داشته باشید آدرنالین را در رگ‌هایتان به جریان بیندازید می‌توانید سوار موتورهای چهارچرخ شوید. بالا و پایین کردن از روی تپه‌های شنی با این موتورهای چهارچرخ هیجان و جاذبه‌های خاص خود را دارد. در نهایت باید گفت امکان سواری با خودروهای آفرود، شن‌سواری و عکاسی از دیگر تفریحات در کویر مصر است که هر یک طرفداران خاص خود را دارند.

انواع مختلف حیوانات همچون گربه، روباه شنی، مار جعفری، خرگوش، کارال، پرندگان شکاری مانند شاهین و نیز حیوانات خزنده مثل مار، رطیل و عقرب در کویر مصر زندگی می‌کنند که دیدن آنها نیز خالی از لطف نیست. رمل‌های زرد‌رنگ و آسمان پرستاره این منطقه فهرست جاذبه‌های این کویر را کامل کرده و آن را به مقصدی جالب توجه برای عاشقان طبیعت‌گردی تبدیل می‌کند.

 حلوان؛ کویری شاخص در خراسان‌جنوبی

استان خراسان‌جنوبی در شرق ایران مهد یکی از کویرهای شاخص کشور است. کویر حلوان در شمال شرقی خراسان‌جنوبی قرار دارد و به عنوان یکی از کویرهای جالب توجه برای گردشگران شناخته می‌شود که هر ساله پذیرای طبیعت‌گردان فراوانی است.

قرارگیری کوهستان‌های پرحاجات و عاشقان و نیز دریاچه نمک در اطراف این کویر بر جاذبه‌های آن افزوده است.

مرتفع‌ترین تپه‌های شنی در بخش شرقی کویر حلوان قرار گرفته‌اند و برخی ارتفاع آنها را تا ۸۰متر تخمین زده‌اند. در غرب کویر حلوان ارتفاع تپه‌ها کمتر است اما دره‌های ریگی قرار‌گرفته در نواحی غربی، بسیار خاص و تماشایی هستند. ریگ دره‌ها در امتداد خود به ارتفاعات کوهستانی برخورد کرده و مناظر زیبایی را خلق می‌کنند.

وجود گونه‌های جانوری و گیاهی مختلف در این کویر استان خراسان‌جنوبی بر جاذبه‌های آن افزوده است. هر ساله تورهای کویرگردی در طول سال از کویر حلوان بازدید می‌کنند و امکان انجام تفریحاتی مانند شترسواری، حمام شن، رصد ستارگان، سافاری و کویرنوردی در این کویر وجود دارد.

کویر ابوزیدآباد؛ نزدیک‌ترین کویر به تهران

شاید مهم‌ترین ویژگی کویر ابوزیدآباد برای تهرانی‌ها نزدیکی آن به پایتخت باشد. فاصله تهران تا کویر ابوزیدآباد تنها در حدود ۲۷۰ کیلومتر است و با سه ساعت رانندگی از تهران می‌توانید به کویر ابوزید‌آباد که در نزدیکی کاشان واقع شده، برسید.

مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به کویر ابوزیدآباد شامل «قلعه کرشاهی»، «کوه یخاب»، «روستای ابیانه»، «آب‌انبار صفوی»، «شهر زیرزمینی اویی» و «شهر تاریخی نوش‌آباد» هستند.

دیدنی‌های کویر ابوزید‌آباد بیشتر در شمال آن و در امتداد مسیر خاکی به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارند. در فاصله‌ حدود هشت کیلومتری شهر، رمل‌های ماسه‌ای و تپه‌های شن‌روان به چشم می‌خورند؛ اما برای رفتن به تپه‌های بزرگ باید مسیر کویر و کنار گذر دریاچه نمک چال‌عروس را بپیمایید.

کاروانسرای ابوزیدآباد که بیش از چهار قرن قدمت داشته و در عصر صفویه بنا شده است یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی کویر ابوزیدآباد است که حالا تبدیل به اقامتگاه شده و در سفر به کویر ابوزیدآباد می‌توانید در این کاروانسرا اقامت گزینید.

مرنجاب؛ کویری در حصار تاغ‌ها

یکی از کویرهای شناخته‌شده استان اصفهان  که در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد کویر مرنجاب است. یکی از نکات جالب توجه این کویر تعداد فراوان درختان تاغ در آن است که محیط طبیعی این کویر را شاخص می‌کند.

کویر مرنجاب از شمال به «دریاچه نمک مسیله» در آران و بیدگل، از غرب به بیابان مسیله و کویر آب‌شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بند ریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان محدود می‌شود.

کویر مرنجاب مقصد دلخواه حرفه‌ای‌های کویرگردی کشور است و بکر ماندن آن باعث شده که بتوان به دور از هیاهو و فضای شهری شاهد جاذبه‌های طبیعی این کویر مرکزی ایران بود.

پیاده‌روی در میان تپه‌های شنی این کویر و عبور از مسیر کویری که با درختان تاغ محصور شده است جاذبه‌های خاص خود را دارد.  همچنین دریاچه نمک، یکی دیگر از جاذبه‌های شاخص کویر مرنجاب است. توجه داشته باشید که دریاچه در محیط کویر با تصور ما از این کلمه در مناطق غیرکویری متفاوت است. دریاچه‌های کویری محوطه‌های باز و فرورفته در کویرها هستند که به‌جای آب، نمک سراسر آنها را می‌پوشاند.

پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب نیز در نوع خود جالب توجه است. گیاهانی نظیر گز، تاغ، قیچ، دم گاوی و ارته و حیواناتی نظیر گرگ، شغال، آفتاب‌پرست، بزمجه، کفتار، انواع مار و مارمولک، روباه و گربه شنی و پرندگان شکاری در کویر مرنجاب زیست می‌کنند. همچنین شایعاتی در خصوص وجود دو یوزپلنگ در این منطقه کویری مطرح شده است.

در نهایت باید گفت که ایران به سبب دارا بودن کویرهای متعدد و اقامتگاه‌های بومگردی که در حاشیه این کویرها وجود دارد مقصدی مناسب برای عاشقان کویر‌گردی است.

باتوجه به این ظرفیت بالقوه در صورت شکل‌گیری سرمایه‌گذاری مناسب برای ایجاد اقامتگاه و مراکز تفریحی بیشتر در حاشیه کویر، در کنار توجه به اولویت‌های زیست محیطی می‌توان به جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی در کویرهای ایران امیدوار بود.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 298535
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا