رشد تورم با افزایش نرخ گاز صنایع

به گزارش جهان صنعت نیوز: به عقیده برخی، مبنای قانونی‌ای که در بالا آمده، می‌تواند تا حد زیادی در مدیریت مصرف انرژی کشور موثر باشد. به ویژه با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم و کسری تراز گاز در کشور جدی شده، موضوع تعرفه‌گذاری پلکانی دوباره مورد توجه قرار گرفته است. شواهد نشان می‌دهد که پرمصرف‌ها اغلب از اقشار مرفه جامعه هستند. به طوری که مناطق شهری یک تا ۳ در تهران، مشترکان پرمصرف زیادی را در خود جای داده‌اند. در حالی که در مناطق شهری ضعیف‌تر، تعداد مشترکان پرمصرف کمتر است. این گزاره‌ها باعث شده است که برخی به فکر تعرفه‌گذاری پلکانی و چه‌بسا دریافت هزینه گاز مصرفی پرمصرف‌ها به صورت آزاد بیفتند. به طور کلی، برخی معتقدند باید هزینه گاز اضافی مصرفی خانوارها به گونه‌ای باشد که جنبه بازدارنده داشته باشد و آنها را به فکر چاره‌جویی برای مدیریت مصرف‌شان بیندازد. زیرا گاز یک سرمایه ملی است و نباید اجازه داد پرمصرف‌ها با مصرف بی‌رویه آن به اقتصاد کشور ضربه بزنند. اما همه این موارد چه تاثیری بر صنایع بورسی خواهد داشت؟

تبعات افزایش بهای گاز صنایع

فرهاد طهماسبی عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید بهتر است به جای افزایش تعرفه نرخ گاز صنایع که کاهش سود، گرانی محصولات و تعدیل نیروی آنها را در پی دارد، نرخ گاز مشترکان پرمصرف خانگی افزایش پیدا کند. او درباره آثار مثبت افزایش نیافتن تعرفه نرخ گاز صنایع گفت: بهتر است به جای افزایش تعرفه نرخ گاز صنایع که کاهش سود آنها را به دنبال خواهد داشت، نرخ گاز مشترکان پرمصرف خانگی افزایش پیدا کند. طهماسبی در ادامه با تاکید بر اینکه افزایش تعرفه گاز در حفظ و توسعه کسب‌وکارها مانع ایجاد می‌کند، اظهار کرد: افزایش تعرفه گاز مشترکین صنعتی و تولیدی بر قیمت تمام‌شده محصولات تاثیر می‌گذارد، از سویی بالا رفتن هزینه‌های انرژی بسیاری از صنعتگران را مجبور به تعدیل نیرو می‌کند. این نماینده مجلس مطرح کرد: مشکلات ناشی از افزایش بهای گاز مصرفی در صنایع کوچک که با اشتغال پایین و به سختی در حال فعالیت هستند، ممکن است به توقف چرخه تولید این کارخانه‌ها منجر شود و کاهش سود آنها را هم به دنبال دارد.

لزوم تمرکز دولت بر مشترکان پرمصرف

طهماسبی تاکید کرد: با عزم ملی و اراده جمعی باید تلاش کنیم که فرهنگ مصرف را در حوزه‌های مختلف نهادینه کنیم چراکه اگر روال مصرف در کشور همین‌طور ادامه یابد، هر آنچه تولید می‌کنیم را باید در داخل مصرف صرف کنیم و از برنامه‌های صادرات گاز و تخصیص گاز بیشتر در راستای توسعه بخش تولید عقب می‌مانیم. طهماسبی خاطرنشان کرد: گازی که مصرف می‌شود متعلق به عموم است، بنابراین باید بهای متعارف‌تری برای گاز صنایع در نظر گرفته شود تا آنها با مشکل و چالش مواجه نشوند. بهتر است تمرکز دولت بر مشترکان پرمصرف گاز خانگی قرار گیرد که مصرف گاز بالایی دارند.

کسری تراز گاز

الهویردی‌دهقانی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن هم با اشاره به این موضوع که کسری تراز گاز در کشور ما دلایل متعددی دارد، به سنا گفت: موضوع اول سبک زندگی ماست که با غربی‌ها متفاوت است. برخی عادات فرهنگی کشور طوری است که به هدررفت انرژی در کشور منجر می‌شود. این نماینده مجلس بیان کرد: موضوع دیگر این است که انرژی و از جمله گاز با قیمت بسیار پایینی به دست مردم می‌رسد و همین امر سبب می‌شود که بسیاری از افراد قدر این ماده با ارزش را ندانند و آن را هدر دهند. تولید کم در حوزه گاز و عدم گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه، در بروز مشکلاتی چون تامین گاز مورد نیاز و مصرفی کشور در فصل سرما فصل سرما موثر بوده است. وی در ادامه گفت: حتی امکان تبدیل گاز به انرژی الکتریکی برق و صادرات آن وجود دارد که بر اثر غفلت از این موضوع طی دولت‌های قبلی، پیشرفتی در این حوزه شاهد نبوده‌ایم. در حال حاضر با کمبود حدود ۱۰ هزار مگاوات برق در کشور مواجه هستیم که ریشه آن به عدم سرمایه‌گذاری در حوزه گازی کشور برمی‌گردد. عدم تامین گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها باعث شده که نتوانیم نیاز برق کشور را برطرف کنیم.

لزوم مدیریت مصرف

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی بهتر است مصرف پرمصرف‌های گاز طبیعی در کشور کنترل شوند. همچنین باید کارهای فرهنگی همه‌جانبه‌ای انجام و به مردم نحوه صحیح استفاده از انرژی را آموزش داد. وی اضافه کرد: نباید برخی به این بهانه که پول دارند و هزینه انرژی را می‌پردازند، مصرف اضافه‌ای داشته باشند و به تولید ملی و صنایع آسیب بزنند. برخورد ریالی و قیمتی با پرمصرف‌ها نیز می‌تواند کارساز باشد. به گفته دهقانی؛ قیمت انرژی مصرفی پرمصرف‌ها را باید تا حد زیادی بالا برد به طوری که بازدارنده بوده و آنها مجبور شوند به مدیریت مصرف خود بپردازند. این نماینده در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه کشور ایران می‌تواند مازاد مصرف داخلی خود را به کشورهای دیگر بفروشد. بنابراین، اگر کسی خواهان مصرف بیش از حد معمول در داخل کشور است، باید آن را با قیمت تمام‌شده جهانی خریداری کند. اینکه برخی افراد چون پول دارند به استفاده بیش از حد از انرژی بپردازند و برای تولید و اشتغال در کشور مشکل‌آفرینی کنند، اخلاقی نیست.

ریسک افزایش قیمت گاز

دهقانی ادامه داد: اگر قیمت گاز برای صنایع بالا برود، در نهایت نتیجه آن را به صورت افزایش قیمت کالاها شاهد خواهیم بود. دهقانی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‌توان به این کار اقدام کرد اما در بخش مصرف خانگی می‌توان به تعرفه‌گذاری پلکانی پرمصرف‌ها پرداخت. وی تاکید کرد: صنعت کشور نباید قربانی مصرف غیربهینه بخش پرمصرف خانگی شود. بنابراین کسانی که خواهان مصرفی بیشتر از الگوی مصرف هستند، باید هزینه آن را حتی چند برابر قیمت جهانی بپردازند. با استفاده از این روش می‌توان به مدیریت مصرف گاز پرداخت و بخش خوبی از ناترازی گاز را جبران کرد. این نماینده افزود: البته باید گاز به اندازه کافی و لازم در اختیار شهروندان قرار بگیرد و نمی‌خواهیم مردم به لحاظ انرژی در مضیقه باشند. اما باید با مصارف بالاتر از حد معمول و منطقی به شدت برخورد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 299032
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا