لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان؛ قرمز متمایل به سبز!

دکتر یوسف مرتضائی *

براساس اخبار منتشرشده قرار است گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار مجلس قرار گیرد.

همزمان با این خبر شاهد بودیم که هفته گذشته نیز جدال لفظی میان مهدی عیسی‌زاده رییس کمیسیون اجتماعی و حمیدرضا حاجی‌بابایی رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر سر بندهای اصلاحی این لایحه صورت گرفت. با این حال حاجی‌بابایی که انتقاداتی به او مطرح شده در اظهارنظرهای خود عنوان کرده که «خط قرمز من بازنشسته‌ها هستند. خیلی هم با آنها شفاف صحبت می‌کنم. بلد نیستم اغراق‌آمیز حرف بزنم، زیرا اولین حق بازنشستگان بر ما این است که صادقانه صحبت کنیم.»

در همین رابطه و بنا بر اقداماتی که برای لایحه متناسب‌سازی صورت گرفته، نخستین صحبت و انتظار ما از نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان مردم این است که خط‌قرمزشان قانون باشد نه اشخاص و اشیاء! در واقع انتظار اصلی مردم از مجلس این است که نظارت بر اجرای قانون خط قرمز باشد.

اگر قانون برای مجلس خط قرمز بود، بازنشستگان و شاغلان سال‌ها منتظر اجرای قانون از محل ماده ۱۲۵ و تبصره ماده ۶۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای افزایش حقوق خود بر اساس نرخ تورم نبودند. اگر بازنشستگان خط قرمز بودند هیچ‌وقت بند (پ) ماده ۲۸ در قانون برنامه توسعه ششم برای محاق اصلی‌ترین و پایه‌ترین مبنای محاسبه و افزایش حقوق بازنشستگان که نرخ تورم است، تصویب نمی‌شد.

مجلس سال‌هاست افزایش حقوق‌ها را در اختیار دولت قرار داده است. اگر بازنشستگان خط قرمز بودند هیچ‌وقت این اختیار از سوی مجلس به دولت داده نمی‌شد.

با استرداد لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی، توسط دولت، اگر بازنشستگان خط قرمز مجلس بودند بلافاصله با استرداد لایحه، نمایندگان اقدام به ارائه طرح دائمی شدن متناسب‌سازی می‌کردند.

اگر خط ‌قرمز جناب حاج‌بابایی بازنشستگان هستند، چرا کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات که ریاست آن را برعهده دارد سال قبل هیچ اقدامی برای تمکین دولت از قانون بودجه برای متناسب‌سازی نکرده است؟

آقای حاج‌بابایی که ریاست کمیسیون بودجه را برعهده دارد چگونه با وجود تورم ۴۶ درصدی برای سال ۱۴۰۰ افزایش حقوق بازنشستگان را فقط ۱۰ درصد برای سال ۱۴۰۱تعیین کرد؟ آیا آن موقع این خط برای ایشان باز رنگش قرمز بود و یا برای دولت سبز کرد!!!

این کدام خط است که میانگین دریافتی بازنشستگان کشوری و لشکری یک‌سوم زیر خط فقر باشد؟ قرمزی آن خط از سیلی بازنشستگان بر رخسارشان است تا زردی چهره برای زیستن در خط بقا را بر خود تلطیف کنند.

با گذشت ۸ ماه از سال هنوز هیچ اقدامی برای متناسب‌سازی اندک که خود مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حکم کرده است صورت نگرفته است؛ در حالی که همین لایحه بهترین و تنها فرصت برای اجرایی کردن ۱۴ همت از جزء ۳و ۴ بند (ی)تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ است.

جدا کردن و یا دوپاره کردن افزایش حقوق بازنشستگان به- لایحه ترمیم دولت و- متناسب‌سازی، به عنوان یک حق مصرح در قانون بودجه؛ زخمی کردن میزان افزایش و محاق بند (ی) به دست مجلس است که این بار آن خط و آن قرمزی برای بازنشستگان از زخمی است که برای دوپاره کردن لایحه ترمیم از متناسب‌سازی صورت می‌گیرد. اگر مجلس در خصوص بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن را براساس عدالت و دولت نیز، تمکین از قانون را نقشه راه خود قرار دهند هیچ خطی به قرمز نمی‌رسد و کرامت بازنشستگان تا خط ‌قرمز شدن برای نمایندگان سقوط نمی‌کند.

* عضو کارگروه پیگیری مطالبات بازنشستگان کشوری و لشکری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 299362
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا