پرهیز آمریکا از جنگ با روسیه – چین

به گزارش جهان صنعت نیوز: از نظر ایالات متحده آمریکا، روسیه و چین مهم‌ترین تهدیدهای نظم جهانی هستند. طبق استراتژی امنیت ملی آمریکا که به تازگی تدوین شده، خطر نزدیکی روسیه و چین بسیار اهمیت یافته و برجسته شده است. همین طور آمریکا می‌داند که شرایط جنگ در اوکراین به‌گونه‌ای است که دو طرف همچنان تا مدت‌ها درگیر آن خواهند بود. به همین دلیل است که امروز آمریکایی‌ها نگران هستند مبادا ناچار شوند به صورت مستقیم به این جنگ وارد شوند. همچنین آمریکایی‌ها می‌دانند که انتصاب شی جین‌پینگ برای سومین‌بار به عنوان رییس‌جمهوری چین، می‌تواند مخاطرات بالقوه‌ای را برای آنها به همراه داشته باشد، زیرا او قدرتمندتر از همیشه بوده و ممکن است در هیاهوی جنگ اوکراین، او نیز هوس اشغال تایوان به سرش بزند.

بنا بر گزارشی که اخیرا مجله فارین افرز منتشر کرده است؛ آمریکا در حالی میان تهدیدات روسیه و چین قرار گرفته که استراتژی متناسبی هم برای مواجهه با این شرایط در اختیار ندارد. در سال ۲۰۱۵ بود که پنتاگون، استراتژی آمادگی برای جنگیدن و پیروزی در دو نبرد بزرگ را کنار گذاشت. تغییر این سیاست که تاکنون نیز پابرجا مانده باعث شده است تا مقادیر قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا در حالت فرسودگی قرار بگیرد. آمریکا همچنین تجهیزات و مهمات مهم محدودی دارد؛ به طوری که مجبور شده است بخش بزرگی از ذخایر خود را برای حمایت از اوکراین کاهش دهد. این مشکلات به ویژه در درگیری‌های همزمان قطعا برای آمریکا چالش‌برانگیز خواهد بود.

 واشنگتن به خوبی می‌داند که دامنه درگیری احتمالی‌‌اش با چین، قطعا به تایوان و غرب اقیانوس آمریکا محدود نمی‌شود و به سایر نقاط کلیدی مانند اقیانوس هند نیز گسترش می‌یابد. علاوه بر این چین به راحتی این قابلیت را دارد که حملات موشکی و سایبری را به سرزمین اصلی آمریکا انجام دهد.

در همین رابطه است که برخی مقامات آمریکایی معتقدند باید از همین امروز به فکر چنین روزهایی باشند. به گفته آنها جنگ اوکراین نشان داد که چگونه می‌توان روی متحدان بین‌المللی و همچنین سلاح‌های مدرن حساب کرد. اما مشکلی که برای آنها وجود دارد این است که انبارهای تسلیحاتی آمریکا محدود است و احتمالا سال‌ها طول می‌کشد تا مهمات و تجهیزاتی که آمریکا به اوکراین ارسال کرده است، جایگزین و جایشان پر شود. در سال ۲۰۱۸، کمیسیون استراتژی دفاع ملی، هشدار داده بود که آمریکا مهمات کافی برای غلبه در یک درگیری تمام عیار را ندارد. در این گزارش همچنین آمده است که ایالات متحده برای تولید مهمات و تسلیحات نیاز به نوسازی ساختار دفاعی خود دارد. به عنوان مثال، ایالات متحده ۱۸ سال است که موشک‌های ضدهوایی استینگر تولید نکرده و شروع مجدد  این پروژه مستلزم صرف زمان و هزینه است.

به همین دلیل است که اکنون برخی از سیاستمداران آمریکایی می‌گویند، اگر وضعیتی شبیه به اوکراین در تایوان توسط چین ایجاد شود، آنها باید چه کار کنند؟ به گفته آنها درگیری میان چین و آمریکا عمدتا دریایی خواهد بود که طبیعتا مولفه‌ها و نیازمندی‌های خاص خودش را دارد. این امر مستلزم تعداد زیادی تسلیحات دوربرد و موشک‌های ضدکشتی است که  در حال حاضر ایالات متحده منابع ناچیزی از هر دو دارد.

جنگ با چین به تمام دنیا سرایت می‌کند

به گفته مقامات آمریکایی، اصلاح ساختاری در زمینه تسلیحات نظامی، تنها بخشی از جنگ را پوشش می‌دهد. آمریکا برای اینکه بتواند بر چین و روسیه پیروز شود، نیازمند طراحی تاکتیک‌های جدید نظامی است. این موضوع در گزارش کمیسیون استراتژی دفاع ملی آمریکا در سال ۲۰۱۸ چنین عنوان شده است: ایالات متحده به چیزی بیش از قابلیت‌های جدید نیاز دارد. یعنی نیازمند مفاهیم جدید عملیاتی است تا توانایی‌های خود را از یک سو افزایش دهد و از سوی دیگر، گزینه‌های چین و روسیه را محدود کند. با این حال شواهد نشان می‌دهد که از آن سال تاکنون چنین فرآیندی در آمریکا جدی گرفته نشده است.

از سوی دیگر تقسیم ساختار فرماندهی نظامی بین‌المللی آمریکا، مرتبط با دهه ۱۹۹۰ میلادی و به منظور مقابله با کشورهای مشخص و در مناطق خاص است. اما تهدیداتی که ایالات متحده امروز با آن مواجه است، علاوه بر اینکه با مرزهای جغرافیایی ترسیم‌شده کنونی مطابقت ندارد، با استراتژی‌های مربوط به مقابله نیز ناهمخوان است. جنگ با چین برای آمریکا می‌تواند به راحتی به اقیانوس هند، خاورمیانه، خلیج فارس و شاخ آفریقا گسترش یابد. از طرف دیگر، چالش بعدی آمریکا این است که علاوه بر بررسی همزمان استراتژی‌های دفاعی در قبال چین و روسیه، آنها ناچار به اولویت‌بندی تهدیدات نسبی در آسیا و اروپا نیز هستند.

به گفته کارشناسان آمریکایی، یک جنگ در مناطق مختلف می‌تواند به هر طریقی شروع شود و به شکلی آشفته ادامه یابد. در اینجا چین با توجه به جنگ اوکراین، هر لحظه ممکن است حرکت تهاجمی خود علیه تایوان را آغاز کند. چنین تهاجمی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. از محاصره گرفته تا حمله موشکی و تهاجم تمام عیار آبی، خاکی. این موضوع در بهترین حالت ممکن هم آمریکا را برای مدتی طولانی درگیر منازعه می‌کند.

در همین حال از آنجا که آمریکا در غرب اقیانوس آرام درگیر می‌شود، روسیه می‌تواند حرکت بعدی خود را از اوکراین به اروپا تسری دهد. البته در این میان آمریکا می‌تواند روی کمک ناتو و سایر کشورهای اروپایی حساب کند، اما موضوع چین متفاوت‌تر خواهد بود، زیرا چینی‌ها نه‌تنها ارتش قوی‌تری نسبت به روسیه دارند، بلکه خطر آنها برای نظم منطقه‌ای نیز جدی‌تر است. آمریکا در غرب اقیانوس آرام تنها می‌تواند روی استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی حساب باز کند که قطعا قابلیت و توانایی اروپا و ناتو را ندارند.

دورنمای چنین وضعیتی واقعا ترسناک است، زیرا در سایه زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا، چین و روسیه رخ می‌دهد. در واقع به گفته تحلیلگران اغلب متغیرهای امروز تداعی‌کننده جنگ جهانی دوم و وضعیت نظام بین‌المللی در سال ۱۹۳۹ میلادی است. دو قدرت جهانی مانند روسیه و چین، اتحادی بالقوه را براساس اهداف مشترک برقرار کرده‌اند؛ مانند آنچه آلمان، ایتالیا و ژاپن در سال ۱۹۳۹ انجام دادند.

طبق گفته برخی از کارشناسان آمریکایی، روسیه با حمله به اوکراین به دنبال کشاندن اروپا به جنگ و تسخیر سرزمین‌های این قاره است. چین نیز با حمله به تایوان، خواستار پیشروی در آسیاست. به همین دلیل است که آمریکا و متحدانش باید نسبت به چنین خطری برنامه‌ریزی داشته باشند. در واقع آمریکا امروز یک مزیت از زمان جنگ جهانی دوم دارد که هنوز آن را حفظ کرده است؛ مزیتی به نام متحدان استراتژیک. در واقع بر خلاف روسیه و چین، آمریکا روابط گسترده و عمیقی با بسیاری از کشورهای جهان دارد. همچنین مناسبات اقتصادی آمریکا در نظام جهانی قابل توجه است. به همین دلیل است که ایالات متحده برای پیروزی بر دو رقیب قدرتمند خود تنها می‌تواند روی متحدانش حساب کند.

سوتیترها:

۱- شی جین‌پینگ قدرتمندتر از همیشه بوده و ممکن است در هیاهوی جنگ اوکراین، او نیز هوس اشغال تایوان به سرش بزند

۲- جنگ با چین برای آمریکا می‌تواند به راحتی به اقیانوس هند، خاورمیانه، خلیج‌فارس و شاخ آفریقا گسترش یابد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 299565
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا