حسرت یک میلیارد دلاری گردشگری سلامت

به گزارش جهان صنعت نیوز: برای تحقق درآمد میلیاردی اما گردشگری سلامت در ایران با چالش‌های زیادی روبه‌رو است که مهم‌ترین آنها هماهنگ نبودن متولیان امر در حوزه گردشگری سلامت است. در حالی که برای تحقق گردشگری سلامت باید وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پشت یک میز نشسته و به جمع‌بندی برسند اما این امر تاکنون محقق نشده است و هر یک به نوعی داعیه تولی‌گری در این حوزه را دارند.

نقش کلیدی وزارت گردشگری

برای به ثمر نشستن گردشگری سلامت لازم است که متولیان امر در وزارتخانه‌ها و نهادهای مربوطه دور یک میز بنشینند و یک‌بار برای همیشه مشکلات این حوزه را مرتفع کنند.

 تاکنون اما باوجود برگزاری نشست‌ها و جلسات متعدد یک جمع‌بندی نهایی شکل نگرفته و چالش‌های گردشگری سلامت پایان نیافته است.

با وجود نقش موثر همه متولیان متعدد گردشگری سلامت، بی‌شک در میان تمام نهادهای درگیر، نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقشی کلیدی بوده و باید حکم نخ تسبیح مجموعه را داشته باشد.

رضا خادم‌رضا عضو هیات‌مدیره جامعه گردشگری سلامت کشور در خصوص مشکل ناهماهنگی بین متولیان دخیل در گردشگری سلامت به «جهان‌صنعت» گفت: مدت‌هاست که این مشکل و معضل همچنان به قوت خود باقی است. واقعیت این است که موضوعات متعددی در این قضیه اثرگذارند و هنوز نتوانسته‌اند مشکل گردشگری سلامت در کشور را حل کنند. با این وجود اساسا باید توجه داشت که گردشگری سلامت به عنوان یکی از شاخه‌های متعدد گردشگری خود زیرشاخه‌های متفاوتی دارد. در زیر شاخه‌های متعدد موجود در گردشگری سلامت یک بخشی مربوط به بحث درمان است که مسائل مرتبط با آن به سه وزارتخانه و برخی دستگاه‌های دیگر مربوطه می‌شود که هر یک به نوعی عامل و درگیر هستند.

خادم‌رضا ضمن اشاره به زیرشاخه‌های مختلف گردشگری سلامت ادامه داد: در گردشگری سلامت اگر به موضوع ورزش مربوط می‌شود باید به وزارت ورزش وصل شود و یا اگر به نوعی به فرهنگ مربوط می‌شود باید به وزارتخانه مرتبط وصل شود. آنچه که مسلم است آن است که نهادی که متولی امر بوده و اساسا باید پاسخگو و تدوین‌کننده برنامه و سیاستگذار باشد، صرفا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. بنابراین جایی که می‌تواند راهکار بدهد و مشکل را حل کند اساسا همین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

اهمیت استقلال وزارت گردشگری

اگر به زیرشاخه‌های مختلف گردشگری از گردشگری علمی گرفته تا گردشگری ادبی و گردشگری سلامت دقت کنید متوجه می‌شوید که نهادها و وزارتخانه‌های متعددی با حوزه گردشگری مرتبط هستند.

با توجه به این تنوع بالای حوزه گردشگری اگر قرار باشد نهادهای مرتبط با هر یک از انواع گردشگری، متولی آن حوزه شوند عملا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیچ نقشی در حوزه گردشگری کشور نخواهد داشت.

با این نگاه روشن است که وزارت بهداشت نیز نباید خود را متولی اصلی گردشگری درمانی بداند و متولی اصلی این حوزه بی‌شک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

عضو هیات‌مدیره جامعه گردشگری سلامت در واکنش به ادعاهایی که بعضا از سوی برخی نهادها در خصوص تولی‌گری حوزه گردشگری در حوزه درمان مطرح می‌شود به «جهان‌صنعت» گفت: وزارتخانه‌ها، نهادها و سازمان‌های مختلفی در کنار وزارت گردشگری درگیر مسائل مربوط به گردشگری سلامت هستند اما این مساله نمی‌تواند برای سایر دستگاه‌ها ادعایی ایجاد کند و آنها را در قالب قانونگذاری، تصمیم‌گیری و اجرا دارای اختیار کند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت تولی‌گری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بحث اجرایی حوزه گردشگری سلامت خاطرنشان کرد: بخش درمان نمی‌تواند به بحث گردشگری سلامت ورود و ادعا کند متولی گردشگری پزشکی است. به نظرم این نهادهای درگیر باید در کنار هم در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها حاضر باشند اما در انتها در حوزه گردشگری سلامت وزارت گردشگری باید تصمیم‌گیر و قانونگذار باشد. مجری این جریان نیز در بخش خصوصی مجموعه وزارت گردشگری است نه وزارت بهداشت و یا دستگاه‌های دیگر.

خادم‌رضا خاطرنشان کرد: اگر بسته‌های متفاوت و متنوع حوزه گردشگری را در نظر بگیریم، وزارت گردشگری باید به همه وزارتخانه‌ها (در حوزه‌های مختلف گردشگری) پاسخگو باشد. به عنوان مثال یک گردش علمی موضوع را به وزارت علوم وصل می‌کند و یا گردشگری ورزشی این بار موضوع را به وزارت ورزش و جوانان وصل می‌کند. اگر قرار باشد که برای هر شاخه گردشگری وزارتخانه مرتبط با آن درگیر شود عملا وزارت گردشگری محلی از اعراب پیدا نمی‌کند.

نقش تخصصی وزارت بهداشت

در تعریف نقش وزارتخانه‌های درگیر در بحث گردشگری درمانی باید این موضوع را پذیرفت که وزارت بهداشت و پزشکان در حوزه تخصصی درمان باید دارای نقش اصلی باشند اما این موضوع نباید باعث شود که کار بازاریابی و راهنمایی گردشگران سلامت را نیز خود راسا انجام دهند.

خادم‌رضا عضو هیات‌مدیره جامعه گردشگری سلامت ضمن تاکید بر اهمیت تفکیک نقش‌ها در گردشگری درمانی خاطرنشان کرد: «در موضوع درمان، بحث تخصصی پزشکی با پزشکان و وزارت بهداشت است و قانونگذاری در خصوص نوع نرخ و خدمتی که برای بیمار ورودی تعریف می‌شود و نوع بیمارستان‌ها مواردی هستند که آنها تعریف می‌کنند. با این وجود نباید فراموش کرد که در حوزه بازاریابی و حضور در کشورهای هدف نباید جایگاهی برای وزارت بهداشت و یا پزشکان تعریف شود و آنها نباید در این حوزه دخالتی داشته باشند. به نظرم این بخش موضوع نمی‌تواند زیر نظر بخش پزشکی اداره شود، چراکه اصلا در شأن پزشکان ما نیست که وارد این مقوله شوند. اینکه یک پزشک متخصص بخواهد چند بیمار را از بازارهای مختلف جذب و وارد کشور کند منطقی نیست.»

با توجه به وضعیت امروز در حوزه گردشگری سلامت به نظر می‌رسد برای حل چالش‌ها و مشکلات این حوزه لازم است رییس‌جمهوری به مساله ورود و کلاف سردرگم ناهماهنگی‌ها در حوزه گردشگری سلامت را یک بار برای همیشه باز کند. بی‌شک مشخص شدن نهاد تصمیم‌گیر و اصلی در میان نهادهای درگیر می‌تواند مشکل ادامه‌دار در حوزه گردشگری سلامت را حل کند.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 299596
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا