تحریم‌های اروپا حالت سمبلیک دارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: این صاحب‌نظر سیاسی افزود: تحریم‌های جدید مقام‌های مهمی را دربر نگرفته که بتواند در فضای اقتصادی موثر باشد؛ بلکه حالت سمبلیک دارد. در واقع اتحادیه اروپا و حتی آمریکا تمایلی به گلاویز شدن با ایران درمورد مسائل امروزی در داخل و بستن همه در‌ها برای مذاکرات برجامی را ندارند؛ به این دلیل که منطقه ما منطقه بسیار حساسی است و همچنین سرمایه‌پذیری‌های بالایی از طرف آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دارد؛ اگر قرار باشد که برجام با ناکامی مواجه شود، طبیعی است که ایران به سمت غنی‌سازی بیشتر حرکت کرده و این غنی‌سازی بیشتر می‌تواند اسراییل را نسبت به اقدام نظامی علیه ایران تحریک کند.

این دیپلمات پیشین تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی ما و آذربایجان در شمال و عربستان در جنوب، فضای ناامنی برای ما به وجود خواهد آورد که این جنگ قابلیت گسترش به همه کشورهای منطقه را دارد؛ آمریکایی‌ها نیز تمایلی به چنین موضوعی ندارند. از آنجا که اکنون اروپا و آمریکا گرفتار مساله اوکراین و مسائل داخلی خود هستند، نسبت به تیره و تار کردن روابط خود با ایران ملاحظه می‌کنند؛ زیرا اگر هر یک از طرفین ایران و آمریکا کناره‌گیری خود را از مذاکرات اعلام کنند، ممکن است وضعیت منطقه با آشوب مواجه شود. به همین دلیل تحریم‌های جدیدی که برای ایران اعمال شده است، شامل شخصیت‌های برجسته و موثر در فضای اقتصادی و سیاسی ایران نیست.

بیگدلی درباره تاثیرگذاری این تحریم‌ها در روابط میان ایران و اروپا بیان کرد: آقای جوزف بورل اعلام کرده که اگر کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه قطعی شود، تحریم‌های دیگری نیز به ایران تحمیل خواهند کرد؛ ولی هنوز نسبت به کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه مطمئن نیستند، بنابراین بیانیه‌ای نیز در این مورد منتشر نشده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد که اروپا دست‌به‌دست می‌کند تا فضای مراودات و مذاکرات برجامی به‌هم‌نریزد؛ در حالی که می‌توانست به سرعت مقام‌های ارشد را تحریم کند ولی تمایلی به مسدود شدن باب مذاکرات ندارد. اگر هم تحریم‌هایی علیه ایران صورت گیرد، به نظر نمی‌رسد که تاثیر زیادی بر فضای اقتصادی ایران بگذارد.

این کارشناس مسائل اروپا درباره اینکه ایران نیز اروپا را تحریم کرده، گفت: تحریم‌های ایران هیچ تاثیری بر روابط میان ایران و اروپا ندارد؛ ما ابزار‌ها و قدرت اعمال تحریم را نداریم. در واقع اعمال تحریم نیازمند اقتصاد توانمند و تاثیرگذار است و در مرحله‌های بعد آن مساله توانمندی‌های نظامی مطرح است. اینکه ما برخی از کمپانی‌های اروپایی را که به طور پنهانی و نیمه‌آشکار با آنها قرادادهایی را امضا کرده‌ایم، تحریم کردیم، خیلی بر اقتصاد اروپا تاثیرگذار نیست.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 299630
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا