بیمه سهام؛ راهی برای کاهش ریسک سهامداری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس بسته ۱۰‌بندی بازار سرمایه قرار است سرمایه سهامداران بورسی بیمه شود. بیمه کردن سهام حاضر در پرتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر (که حدود ۹۶ درصد از تعداد کد‌های حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند) از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد.

سررسید اعمال این اوراق یک‌ساله بوده و مبلغ تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱، بر اساس اعلام سازمان بورس اجرایی و نهایی خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین علت‌های بیمه‌کردن سهام، ابهام از آینده قیمتی آن سهم است. بیمه سهام یا اوراق اختیار فروش تبعی کمک می‌کند تا علاوه بر تضمین اصل سرمایه، سود سرمایه‌گذاران نیز تضمین شود. به نوعی می‌توان گفت اوراق فروش تبعی بهترین ابزار برای تثبیت قیمت سهام در کف خود در سرمایه‌گذاری در بورس است. یعنی سود سرمایه‌گذار با تضمین حداقل ۲۰ درصد سود سالانه در سررسید خواهد بود.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که اگر سهامدار در انتهای روز معاملاتی ۴ آبان امسال، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان پرتفوی تنها سهام بازارهای اصلی بورس و فرابورس مشمول این طرح هستند. اگر این افراد تا سال آینده سهام خود را نفروشند دولت موظف است اختلاف قیمت پرتفوی سهامدار را ۲۰ درصد بالاتر از ارزش روز ۴ آبان ۱۴۰۱ به صورت نقد پرداخت. این پرداخت پول در شرایطی است که حتی سود سهامداران کاهش پیدا کرده باشد.

سهام چه‌ کسانی بیمه می‌شود؟

۹۶ درصد کدهای حقیقی یعنی جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح می‌توانند با شروطی سبد پرتفوی خود را بیمه کنند.

ایلنا در این باره می‌نویسد: «پس از ریزش‌های پی در پی شاخص به طوری که گفته شد تنها در طول ۹۰ روز ۲۵ درصد ارزش کمتر شد، سازمان بورس شنبه گذشته هفتم آبان ماه از بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه رونمایی کرد. یکی از بندهای این بسته، بیمه کردن سهام حاضر در پرتفوی اشخاص حقیقی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر است که که حدود ۹۶ درصد از تعداد کدهای حقیقی فعال حاضر در بازار را تشکیل می‌دهند و سبد پرتفوی سهامداران خرد تا سقف صد میلیون تومان از این پشتیبانی بهره‌مند می‌شوند.

طبق اعلام سازمان بورس، بیمه این سهام از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی و خرید توسط سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و اصل ارزش سهام و سود بیمه سهام اشخاص حقیقی بیمه می‌شود. طبق این مصوبه اگر پرتفوی افراد ارزش معادل ۱۰۰ میلیون و کمتر از آن داشته باشد، این سهامداران می‌توانند با خرید یک برگه اوراق تبعی به نرخ یک ریال کل ارزش سبد به اضافه ۲۰ درصد سود را تا سررسید یک سال بیمه کنند.

۹۶ درصد کدهای حقیقی یعنی جمعیتی حدود ۹ میلیون و ۸۲۰ هزار نفر سهامدار با خرید اوراق تبعی مخصوص به این طرح، سبد پرتفوی خود را می‌توانند بیمه کنند.

البته پوشش بیمه ۹۶ درصد کدهای حقیقی یک شرط مهم دارد و اینکه تا سررسید یک‌ساله افراد نباید هیچ سهمی را به فروش برسانند و مبنا هم پرتفوی قبل از ۴ آبان ماه ۱۴۰۱ است. یعنی افراد مجاز به خرید سهام هستند اما اگر پس از این تاریخ سهامی به پرتفوی افراد اضافه شود، شامل بیمه نخواهد شد و هیچ سهمی از این پرتفو هم نباید به فروش برسد. به عبارت دیگر اگر تا یک سال آینده سبد سهام اشخاص حقیقی ثابت بماند یا با کاهش ارزش مواجه شود، سهامداران می‌توانند سهام واجد شرایط در پرتفوی خود را با ۲۰ درصد سود به فروش برسانند و با اجرای این طرح، دیگر سرمایه‌گذاران بابت افت قیمت سهام آسیبی نخواهند دید و حداقل به اندازه ۲۰ درصد از بابت سرمایه‌گذاری منتفع خواهند شد.

همچنین موضوع مهم این است که سهام بازار پایه، سهام عدالت، صندوق‌ها و ای‌تی‌اف‌ها مشمول این طرح نمی‌شوند و تنها سهام متعلق به بورس و فرابورس مشمول بیمه سهام قبل از چهارم آبان‌ماه خواهد شد.

سهامداران حقیقی در صورت هرگونه پرسش درباره بیمه سهام یا رفع ابهامات در این باره می‌توانند از طریق شماره ۶۳۷۵ با کارشناسان سازمان بورس در ارتباط باشند.»

افراد چگونه می‌توانند سهام خود را بیمه کنند؟

بهراد موسوی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه در رابطه با بیمه کردن سهام نکاتی را بیان کرد.

موضوع بیمه کردن سهام برای چه مطرح شد؟

روز گذشته جزئیات بسته حمایتی ۱۰‌بندی از بازار سرمایه منتشر شد که بند اول آن در خصوص بیمه کردن سهام بود.

این بیمه سهام مربوط به چه پرتفو‌هایی می‌شود؟

برای پرتفوی اشخاص حقیقی است.

آیا پرتفوی اشخاص حقیقی باید سقفی مشخص داشته باشد؟

بله. برای پرتفوی اشخاص حقیقی است که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده باشند.

چه تعداد از افراد در بازار سرمایه را این طرح (بیمه کردن سهام) پوشش می‌دهد؟

موضوعی که برآورد شده این است که حدود ۹۶ درصد از تعداد کد‌های حقیقی فعال در بازار سرمایه تا همین سقف ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده و شامل این طرح می‌شوند.

افراد برای بیمه کردن سهام باید چه اقدامی انجام دهند؟

بیمه کردن سهام به این شکل است که اگر فردی شرایط لازم را که مطرح شد داشته باشد یک سری اوراق تبعی منتشر می‌شود که فرد با خرید آن بیمه پرتفواش آغاز می‌شود، اما تنها بحث خرید یک اوراق تبعی نیست و باید فرد با توجه به سررسید اوراق تبعی که یک‌ساله است در این یک سال هیچ چیز از سهمش را به فروش نرساند.

حالا با این اقدام موضوع سود سهامدار چه می‌شود؟

در ابتدا باید گفت هر اوراق تبعی یک تعهد خریدی دارد که در این طرح تعهد خرید ۲۰ درصد بالاتر از ارزش ترکیب سبد افراد در آخرین روز معاملاتی چهارشنبه، ۴ آبان ۱۴۰۱ است. یعنی با بیمه کردن پرتفو اصل پول به علاوه ۲۰ درصد سود یک‌ساله برای افراد تضمین می‌شود.

مزیت بیمه کردن سهام برای افراد چیست؟

ابتدا باید گفت مزیت‌های این طرح بستگی به اجرای آن دارد یعنی که اگر کامل و درست اجرا شود مفید است. باید گفت این طرح می‌تواند بحث اعتماد را به بازار بازگرداند علاوه بر این اصل و سود سهام تضمین می‌شود و این برای سهامدار مناسب است.

از متولیان این طرح چه انتظاری دارید؟

بهتر است در روز‌های آینده متولیان این طرح از جزئیات آن نیز بگویند به طور مثال برای این طرح چه مقدار بودجه نیاز است و آیا قرار است بودجه آن تمام و کمال تامین شود؟

بیمه سهام، ریسک سهامداری در بورس را کاهش می‌دهد

سیاوش غیبی‌پور در گفت‌وگو با نبض بازار گفت: بحث بیمه‌ها برای بازارهای پولی و مالی یک اجبار و ضرورت عینی است و در بحران آمریکا نیز اکثر صندوق‌های بیمه اصلی پشتوانه وام‌های مردم شدند. البته نرخ تسهیلات متغیر بوده است. این سیستم پشتیبانی و بیمه تسهیلات بانکی در گذشته وجود نداشت، اما پس از آن در بسیاری از کشور‌ها رایج شد.

تقویت صندوق‌های بیمه‌ای بورسی نوسان‌های بورس را پوشش خواهند داد

غیبی‌پور عنوان کرد: صندوق‌های بیمه‌ای بورس اصولا نقش پشتیبان دارند و شاید در کوتاه‌مدت موثر نباشند، اما در بلندمدت بنیه مالی آنها قوی و صندوق تقویت خواهد شد. تقویت صندوق‌ها منجر به این خواهد شد که کاستی‌ها و نوسان‌های بورسی را پوشش دهند.

بورس نیاز به صندوق بیمه‌ای و حمایتی دارد

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: بورس بازاری پرنوسان و نیازمند یک صندوق بیمه‌ای و حمایتی است. دولت برای کمک به بازار سهام به طور مستقیم نمی‌تواند به فروشنده سهم یا سهامدار کمک کند بلکه می‌تواند راهکار‌هایی را در نظر بگیرد که هم به رونق بازار کمک کند و هم تضمینی برای کاهش ریسک سهامداران باشد.

حمایت بیمه‌ای از بورس در میان‌مدت موجب آرامش خاطر سهامداران می‌شود

غیبی‌پور اظهار کرد: اکنون این صندوق‌ها در جهان شکل گرفته‌اند و در ایران نیز مسیر خوبی است. تاثیر کوتاه‌مدت ایجاد صندوق‌های حمایتی از بورس و بیمه سهام ممکن است دیده نشود، اما در یک دوره سه تا ۵ ساله به رونق بازار سرمایه و آرامش خاطر سهامداران کمک خواهد کرد.

وی عنوان کرد: هر چه صندوق حمایتی از بورس قوی‌تر شود ضریب حمایتی آن از بورس افزایش خواهد یافت.

غیبی‌پور درباره اختیاری بودن استفاده از بیمه سهام اظهار کرد: اکنون در مورد تسهیلات نیز به این‌گونه است و اگر فردی مایل باشد از این بیمه برخوردار خواهد شد و به نظر می‌رسد در ابتدا اختیاری است و دولت هم می‌تواند درصدی از این حق‌بیمه را پرداخت کند تا به تدریج فرهنگ‌سازی شود و برای سهامداران جا بیفتد.

کارشناس مسائل اقتصادی درباره میزان استقبال سهامداران از بیمه سبد سهام، خاطرنشان کرد: ممکن است سهامداران خرد از آن حمایت نکنند، اما سهامداران کلان از آن استقبال بیشتری خواهند داشت.

وی درباره پیام بیمه سبد سهام به سهامداران اظهار کرد: سهامداری اکنون یک علم است و روش‌های گذشته چندان رایج نیست. وقتی وارد یک صنعت می‌شویم باید سازوکار‌های آن را نیز بپذیریم و سرمایه‌گذاران و سهامداران باید در سازوکار‌های جدید فعالیت کنند، این روشی استاندارد است که بسیاری طی کرده‌اند و بورس‌های دنیا نیز این مسیر را طی کرده‌اند.

بیمه سهام، راهکار مشوقی برای سهامداری در بورس

غیبی‌پور خاطرنشان کرد: اگرچه بورس ایران بزرگ نیست و سهم چندانی در تولید ناخالص داخلی و اقتصاد ایران ندارد اما این پشتوانه‌ها می‌توانند این بازار‌ها را برای آینده تضمین کنند و ریسک‌ها را پوشش دهند. این راهکار مشوقی برای سهامداری در بورس است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 299952
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا