در انتظار پول هوشمند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نماگر اصلی بورس روز گذشته هم روند مثبت این هفته‌ خود را ادامه داد و توانست با رشد ۱۵ هزار و ۳۰۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحدی برسد. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و با رشد بیش از چهار هزار واحدی در محدوده ۳۶۰ هزار واحدی قرار گرفت.

ارزش معاملات بازار به دو هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی‌ها هم دو روز پیش با شدت کمتری نسبت به روز‌های اخیر دنبال شد و حدود ۴۵ میلیارد سرمایه از بازار سهام خارج شد. دیروز ۵۰۳ نماد مثبت و ۱۳۴ نماد منفی در بازار سرمایه داشتیم که می‌توان گفت تقریبا ۷۰ درصد بازار مثبت بود.

از آخرین باری که شاخص کل برای سه روز متوالی رنگ سبز به خود دید دو ماه می‌گذرد. هفته‌ ابتدایی شهریور بود که این اتفاق رقم خورد و پس از آن طی ۳۹ روز کاری ۲۰۰ هزار واحد از ارتفاع شاخص کل کاهش یافت.

این بار اما پس از حمایت‌های وزارت اقتصاد و سازمان بورس از بازار سرمایه سهامداران چشم امید به ادامه‌دار بودن روند سبز تالار شیشه‌ای دوخته‌اند.

نکته مهم اینجاست که دیروز میزان خروج نقدینگی در بازار در مقایسه با روزهای اخیر کمی کمتر شده بود و این موضوع را می‌توان یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه به حساب آورد. یعنی اگر این خروج نقدینگی هر روز کمتر شود، میزان ورود پول نیز در مقابل افزایش می‌یابد و در نهایت بازار سرمایه مسیر خود را پیدا می‌کند.

البته نکته قابل توجه معاملات بازار دو روز پیش به تعداد نمادهای منفی و مثبت بودن شاخص مربوط است. شاخص کل بورس دیروز مثبت بود اما بیش از ۷۰ درصد سهام موجود در بازار سرمایه منفی بودند که این موضوع جای تعجب دارد و باید مسوولان به این موضوع رسیدگی کنند.

روند مثبت بازار ادامه‌دار خواهد بود؟

نکته‌ای که نباید از آن غافل شد عدم تغییر شرایط بنیادی و استمرار ریسک‌های بازار سهام است.گرچه در بند یک مصوبه صحبت از بیمه پرتفوی سهامداران حقیقی با سبد سهامی زیر ۱۰۰ میلیون تومان شده است اما همچنان ریسک‌هایی چون شرایط سیاسی، وضعیت برجام، قیمت‌های جهانی، نرخ‌های بازدهی سایر بازارها و قیمت دلار بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهند و اساسا ماهیت بازار سرمایه با ریسک عجین شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد گرچه این روزها و پس از مدت‌ها بازار روی خوش خودش را به فعالان نشان داده است ولی تداوم این صعود و حال خوش بازار تغییر در شرایط و مولفه‌های بنیادی را طلب می‌کند. بهبود نسبی ارزش معاملات و کاهش خروج پول حقیقی نکته بارز دیگر بازار دیروز بود و اگر این روند ادامه‌دار باشد و شاهد ورود پول به بازار و یا به عبارتی بازگشت نسبی اعتماد باشیم، می‌شود به تداوم رشد بازار امید بیشتری داشت.

لزوم همراهی سیاست‌های کلان اقتصادی با بسته حمایتی سازمان بورس

عظیم ثابت در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین در خصوص مزایای این بسته حمایتی گفت: آنچه مشخص است و طبق آنچه که سازمان بورس نیز اعلام کرده این بسته حمایتی، یک بسته حمایتی کوتاه‌مدت است و نیاز است که تداوم داشته باشد تا در نهایت بتواند باعث جلب حمایت و اعتماد سرمایه‌گذاران شود.

وی در خصوص بهتر شدن بندهای بسته حمایتی پیشنهاداتی را مطرح کرد از جمله اینکه بیمه ۲۰ درصدی سهام افرادی که ارزش پرتفوی آنها کمتر از  ۱۰۰ میلیون تومان است، بهتر است ۲۲ درصد در نظر گرفته شود.

به گفته او در نظر گرفتن سود ۲۲ درصدی برای این بند به نوعی می‌تواند جذاب‌تر از سود مرکب صندوق‌های درآمد ثابت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به لزوم افزایش ارقام حمایتی صندوق تثبیت اشاره کرده و گفت: طبق بسته پیشنهادی سازمان بورس مقرر شده تا این صندوق ۵ هزار میلیارد تومان برای حمایت از سهامداران به بازار تزریق کند در حالی که پیش از این ارقام بالاتری همچون رقم ۱۱ هزار میلیارد در بازار مطرح شده بود. از این رو بهتر است مبلغ اعلام‌شده افزایش یابد ضمن اینکه سرمایه‌گذاری مستقیم این مبلغ توسط سازمان بورس نیز خبر بسیار خوبی تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بندهای دیگر بسته حمایتی سازمان بورس از جمله موضوع توقف عرضه‌های اولیه و محدود کردن بازارگردان‌ها، این تصمیمات را اقداماتی خوب اما در عین حال کوتاه‌مدت ارزیابی کرده و گفت: بهتر است اقدامات کوتاه‌مدتی از این دست، با سیاستگذاری‌های کلان مثبت و همسو با سودآوری و بهبود عملکرد شرکت‌ها همراه شود.

 وی به توضیح دقیق‌تر این موضوع پرداخته و گفت: طی ماه‌های اخیر همزمان با افت قیمت‌های جهانی که ناشی از تصمیمات اخیر فدرال‌رزرو بوده است، با اقداماتی نظیر قیمت‌گذاری دستوری و سیاستگذاری‌های کلانی که در پی ایجاد فضای انقباضی در کشور اتخاذ شد، بسیاری از شرکت‌های تولیدی با مشکلات زیادی مواجه شدند. از این رو برای کاهش اثرات منفی این تصمیمات لازم است حتما در سطح کلان بررسی و تلاش شده و زمینه تعدیل این سیاست‌ها فراهم شود.

عظیم ثابت گفت: سیاست‌های انقباضی در سطح کلان به ویژه سیاست‌هایی که از طرف بانک مرکزی اعمال می‌شود و اقداماتی نظیر فشار بر شرکت‌ها در حوزه دریافت مالیات بر مشکلات شرکت‌ها افزوده و آنها را به ویژه در بخش «سرمایه در گردش» با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است که نتیجه این مشکلات کاهش ظرفیت تولید و افت شدید حاشیه سود آنهاست. به عقیده این کارشناس بازار سرمایه وقتی از یک‌سو قیمت مواد اولیه و هزینه‌های جانبی نظیر حقوق و دستمزد افزایش می‌یابد اما در مقابل اجازه افزایش قیمت محصول نهایی به تولیدکننده داده نمی‌شود این امر نتیجه‌ای جز کاهش سود شرکت‌ها و افزایش چالش‌های آنها ندارد.

عظیم ثابت از این توضیحات این‌طور نتیجه‌گیری کرد که بر اساس آنچه که در فضای کلان اقتصاد کشور در جریان است، مشکلات امروز بازار سرمایه، فقط با تلاش‌های سازمان بورس برطرف نمی‌شود  بلکه باید ببینیم در خارج از سازمان چه اتفاقی می‌افتد‌؛ به بیانی دیگر همزمان با بسته‌های حمایتی سازمان بورس باید تغییراتی هم در سطح سیاست‌های کلان کشور رخ دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 299974
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا