پیشنهاد افزایش پلکانی قیمت گاز در زمستان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هرچند که راهکارها و پیشنهادهای زیادی طی روزهای اخیر از سوی کارشناسان پیشنهاد می‌شود، با این حال به نظر می‌رسد اجرای برخی از این راهکارها زمان‌بر بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. بنابراین فوری‌ترین اقدام همیشه تاکید بر گزینه «صرفه‌جویی‌« است. کلید واژه‌ای که در تابستان برای آب و برق به کرات مطرح شد.

محسن دیده‌ور عضو اتاق بازرگانی و فعال حوزه انرژی اما نظر دیگری دارد. او معتقد است که می‌توان باز ابزار قیمت، مصرف را کنترل کرد. دیده‌ور در این رابطه به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «‌باید با اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی موثر علاوه بر بهینه‌سازی مصرف، قیمت واقعی گاز را از پرمصرف‌ها بگیریم. زیانی که واحدهای تولیدی از قطع گاز می‌دهند را باید پرمصرف‌های جامعه بپردازند.»

آمارها نشان می‌دهد مصرف گاز در کشور ما بی‌رویه و بالاست. داده‌های وزارت نفت نیز تایید می‌کند که سطح رفاهی افراد ارتباط مستقیمی با میزان مصرف آنها دارد. به طوری که مشترکان مرفه نسبت به مشترکان طبقات پایین‌تر، مصرف بالاتری دارند. بررسی دقیق ساختار مصرف مشترکین گاز طبیعی در بخش خانگی نشان می‌دهد که عمده مردم، مصرفی مناسب در الگوی مصرف را ثبت کرده‌اند. این در حالی است که اقلیت مطلقی که کمتر از ۳ درصد از مشترکین هستند، مصارف نامتعارف داشته‌اند. این مشترکان میانگین مصرفی ۵ برابر بیشتر از مشترکین کم‌مصرف را ثبت کرده‌اند.

دو بال پیشنهادی قیمت و صرفه‌جویی

هرچند در شرایط کنونی تنهاترین راهکار برای مدیریت مصرف گاز صرفه‌جویی است، با این حال ابزار قیمتی هم می‌تواند عاملی بازدارنده باشد. در حال حاضر، روش تعرفه‌گذاری پلکانی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما قیمت‌های اعمالی به گونه‌ای نیست که جنبه بازدارندگی داشته باشد. باید پرمصرف‌ها هزینه گاز را به قیمت تمام‌شده جهانی بپردازند. در این شرایط است که می‌توانیم به مدیریت مصرف این مشترکان امیدوار باشیم. نظرات محمدحسن دیده‌ور، عضو اتاق بازرگانی را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

محسن دیده‌ور با تاکید بر مدیریت مصرف گاز در ماه‌های سرد سال به «جهان‌صنعت» می‌گوید: «‌قطع گاز صنایع صدمات بزرگی به تولید ملی می‌زند؛ اصلا قطع گاز صنایع در زمستان اشتباه فاحشی است که باید از آن اجتناب کنیم. به طور کلی قطع انرژی مورد نیاز صنایع چه گاز باشد و چه برق کار درستی نیست و ضررش برای کل کشور است. ما در ماه‌های سرد سال به قطع گاز صنایع می‌پردازیم و در تابستان هم برق آن‌ها را قطع می‌کنیم. در حالی که در بخش خانگی اقدام خاصی انجام نمی‌دهیم و روز به روز شاهد مصرف بیشتر این بخش هستیم.‌«

او اضافه می‌کند: «دلیل کمبود گاز در کشورمان این است که مدیریت مصرف نداریم. اکثر اوقات می‌بینیم که رادیاتور روشن است و انرژی مصرف می‌شود اما پنجره‌ها باز است. این اتلاف انرژی و سرمایه ملی کشور است. همچنین وقتی افراد به مسافرت می‌روند، حاضر نیستند شوفاژ را ببندند یا در مجتمع‌ها که سیستم سوخت مشترک است، رادیاتورها را خاموش کنند.‌«

عضو هیات‌رییسه اتاق مشترک ایران و چین تاکید کرد: «نباید اجازه دهیم این اتفاقات در کشورمان رخ دهد. باید در زمینه مصرف بهینه انرژی شامل گاز و برق به مردم آموزش‌های لازم داده شود. آنقدر این آموزش‌ها باید ادامه پیدا کند که مصرف درست انرژی تبدیل به یک فرهنگ در کشورمان شود. کارهای مختلفی را می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در زمستان آینده با کمبود گاز مواجه نشویم.»

سال گذشته بخشی از صنایع کشور به دلیل قطع گاز دچار زیان شدند. این اتفاق درباره برق هم در تابستان افتاد. تولیدکننده‌ها می‌گویند تکرار هر سال سناریو قطع برق در تابستان و گاز در زمستان آینده تولید را دچار مشکل خواهد کرد و امنیت سرمایه‌گذاری به خطر می‌افتد.

محسن دیده‌ور در این رابطه می‌گوید: «صنایع با تولید ملی گره خورده‌اند و اگر فلان کارخانه را به خاطر کمبود گاز یا برق تعطیل می‌کنیم، ضررش برای همین مردمی است که سوخت را در خانه‌هایشان هدر می‌دهند. الان در کشورهای بسیار سردسیر شومینه گازی ندارند، شومینه‌ها با زغال سنگ، چوب یا برق کار می‌کند. نحوه مصرف انرژی در کشور ما در نهایت بی‌انصافی انجام می‌شود و از آن طرف مجبور می‌شویم، گاز یا برق صنایع را قطع کنیم. برخی از صنایع کالاهای مصرفی کشور را تامین می‌کنند و اگر بر اثر کمبود انرژی نتوانند به کارشان ادامه دهند، ضررش متوجه کل کشور می‌شود. صنایعی مانند شرکت‌های فولاد و پتروشیمی‌ها در حال وارد کردن ارز به کشور هستند و تعطیلی آن‌ها به صلاح نیست.»

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: قیمت پایین گاز طبیعی یکی دیگر از دلایل مصرف بی‌رویه انرژی در کشور ما محسوب می‌شود. الان در اروپا استفاده از رادیاتور و شوفاژ در حال منسوخ شدن است و با لوله‌کشی زیر کف ساختمان‌ها خانه‌هایشان را گرم می‌کنند. اروپا از این روش‌ها استفاده می‌کند تا با جنگ اوکراین به لحاظ انرژی با مشکل مواجه نشود. همچنین در برخی کشورها مردم داخل خانه از جوراب پشمی و لباس گرم استفاده می‌کنند و درجه گرمای منازل را پایین می‌آورند. این‌ها به معنی مدیریت مصرف انرژی است و باید در ایران نیز تبدیل به یک فرهنگ شود. در گذشته اگر کسی کمربند ایمنی می‌بست، شاید دیگران به او نگاه می‌کردند و برایشان عجیب بود، اما الان بستن کمربند تبدیل به یک فرهنگ مثبت در جامعه شده است. در زمینه انرژی نیز باید به سمت این فرهنگ‌سازی‌های درست حرکت کنیم.

او می‌گوید: «‌ما یارانه‌های پنهانی در حوزه انرژی می‌دهیم که به صورت ناعادلانه‌ای به دست مردم می‌رسد. کسی که مصرف بیشتری دارد، بیشتر از یارانه بهره می‌برد و طبقات پایین جامعه که مصرف کمتری دارند، کمتر از آن بهره‌مند می‌شوند. در حال حاضر، تعرفه‌گذاری پلکانی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اما افزایش قیمتی که اعمال می‌شود با هزینه تولید گاز طبیعی متعادل نیست و به همین دلیل قدرت بازدارندگی بالایی ندارد. ما هنوز نتوانسته‌ایم محاسبه کنیم که تولید یک مترمکعب گاز طبیعی چقدر هزینه دارد. قیمت تمام‌شده هر مترمکعب گاز بسیار بالاست و به دلیل عدم تعادل بین قیمت تولیدی گاز با قیمت مصرفی آن؛ شاهد عدم بهینه‌سازی مصرف و همچنین عدم بازدارندگی قیمتی هستیم. باید با اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی موثر علاوه بر بهینه‌سازی مصرف، قیمت واقعی گاز را از پرمصرف‌ها بگیریم. زیانی که واحدهای تولیدی از قطع گاز می‌دهند را باید پرمصرف‌های جامعه بپردازند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 299982
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا