وحشت سرمایه‌گذاران از قدرت شی‌جین‌ پینگ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در همین رابطه و مطابق آمار منتشر شده در هفته گذشته شاخص‌ هانگ‌سنگ، هنگ‌کنگ ۶/۴ درصد سقوط کرده و به ۱۵۱۸۰ واحد رسید. امری که از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. همچنین غول‌های فناوری چین مانند Tencent و Meituan نیز به ترتیب ۱۰/۲ و ۱۳/۸ درصد افت کرده‌ و مالکان این شرکت‌ها نیز علاوه بر اینکه بیش از یک میلیارد دلار ثروت خود را در ظرف چند ساعت از دست داده‌اند، در لیست بدترین عملکرد میلیاردرهای جهانی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر شاخص CSI شانگهای هم هفته گذشته حدود ۲/۹ درصد کاهش یافت که باعث شد نوسانات این شاخص در طول سال جاری میلادی به ۲۶ درصد برسد. این در حالی است که یوآن نیز ارزش خود را در برابر دلار به گونه‌ای از دست داده که به پایین‌ترین سطح خود از زمان بحران مالی رسیده است.

در این راستا شاهد بودیم که چینش افراد قدرتمند کمیته دائمی دفتر سیاسی حزب کمونیست نیز شامل ۶ نفر از وفادارترین اشخاص به

شی ‌جین‌پینگ هستند. امری که به گفته کارشناسان دست تمامی جناح‌های رقیب در حزب را کوتاه کرده است.
به گفته تحلیلگران، تحولات چین به گونه‌ای رقم خورده که سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب‌و‌کار را نسبت به تشدید نظارت‌ها بر شرکت‌های خصوصی و نیز ادامه سیاست‌های سختگیرانه در قبال همه‌گیری کرونا، نگران کرده است. زیرا شاهد بودیم که شی ‌جین‌پینگ در بخشی از سخنرانی خود در کنگره حزب کمونیست، اقدامات پیشگیرانه در قبال کرونا را به یک جنگ مردمی برای حفاظت از جان شهروندان تشبیه کرده است. چنین اقداماتی به همراه تاکید مداوم بر متغیرهای امنیتی، تنظیم بازار مسکن و ارتقای سطح رفاه، سرمایه‌گذارانی را که تسهیل مقررات امید بسته بوده، نگران کرده است. در این راستا، جاستین تانگ، رییس بخش تحقیقات آسیایی United First Partners معتقد است: نگرانی این است که رییس‌جمهور شی اکنون قدرت نامحدودی برای تصویب سیاست‌هایی دارد که برای بازار مناسب نیستند. دیکی وونگ، مدیر اجرایی کینگستون سکیوریتیز مستقر در هنگ‌کنگ، نیز می‌گوید که کنگره حزب، شواهد اندکی برای تشویق سرمایه‌گذاران ارائه داده است. به همین دلیل است که احتمال تشدید تنش‌ها میان آمریکا و چین نیز بر نگرانی‌ها افزوده است.

در واقع شاهد بودیم که رییس‌جمهوری چین در سخنرانی افتتاحیه بیستمین کنگره حزب کمونیست به صورت تلویحی آمریکا را تهدید کرد که کشورش در قبال یکجانبه‌گرایی، حمایت‌گرایی و زورگویی ایستادگی‌ می‌کند. او همچنین تاکید کرده که چین در حوزه فناوری به دنبال تقویت زیرساخت‌ها و خودکفایی است. این موضوع در حالی مورد تاکید قرار گرفته که دولت بایدن، اقدامات گسترده‌ای را به منظور محدود کردن چین برای دسترسی به تجهیزات پیشرفته و تراشه‌های الکترونیک انجام داده است. لازم به ذکر است هر چند که اقتصاد چین نشانه‌هایی از بهبود را به نمایش گذاشته، اما همچنان به گفته ناظران چشم‌انداز رشد اقتصادی بلندمدت این کشور در‌ هاله‌ای از ابهام است. بر اساس داده‌‌های اقتصادی که با تاخیر هم توسط دولت چین منتشر شده، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۳ درصد افزایش یافته است. با این حال کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند به واسطه سیاست‌های پکن در قبال همه‌گیری کرونا که عدم اطمینان در کسب‌و‌کارها را تشدید کرده، احتمال دارد رشد اقتصادی این کشور در سال جاری میلادی ۸/۲ درصد باشد که تقریبا نصف هدف‌گذاری اولیه ۵/۵ درصدی توسط مقامات چینی است.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 300035
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا