فاطمی‌امین از سد استیضاح گذشت

به گزارش جهان صنعت نیوز: آنچه بسیار قابل تامل است اینکه پیش از استیضاح روز گذشته سیدرضا فاطمی‌امین در مجلس، قالیباف این موضوع را هم اعلام کرده است که جمع‌بندی‌های تخصصی به تفکیک وزارت صمت به دو وزارتخانه منتهی نشده است. بنابراین این انتظار وجود داشت که نمایندگان مجلس که نسبت به اتمام مهلت دو ماهه و عدم معرفی وزیر بازرگانی شاکی بودند و در اظهارنظرهای متعدد اعلام کردند که در استیضاح مجدد فاطمی‌امین نمی‌تواند رای اعتماد مجلس را کسب کند، با شنیدن خبر عدم احیای وزارت بازرگانی به استیضاح وزیر صمت و کناره‌گیری او از وزارت صمت رای دهند.

اما گویا لابی‌های سیاسی انجام‌شده طی هفته‌های اخیر و تلاش جبهه پایداری برای ابقای فاطمی‌امین در وزارت صمت جواب داد. گرچه در این بین نمی‌توان از نظر حاکمیت در ارتباط با به صلاح نبودن جابه‌جایی در کابینه با توجه به ناآرامی‌های اخیر در کشور و همچنین حمایت رییس دولت سیزدهم از شخص فاطمی‌امین گذر کرد.  این در حالی است که پس از اعلام وصول طرح استیضاح فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن، تجارت، در روز چهارشنبه، وی در واکنشی دیپلماتیک، گفت که از استیضاح استقبال می‌کند و آن را حق نمایندگان می‌داند، هرچند شواهد گویای این است که دولت و تیم او، لابی گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا مجلس از این حق خود، حتی‌الامکان استفاده نکند.

بر این اساس روز گذشته جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس برگزار شد و در نهایت با ۱۸۲ رای مخالف، سیدرضا فاطمی‌امین دوباره بر کرسی وزارت نشست. اگرچه همچنان انتقادات متعددی نسبت به عملکرد فاطمی‌امین از سوی فعالان بخش خصوصی و اهالی تولید وجود دارد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعتی، سپردن پست وزارت صمت به عنوان شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور و وزارتخانه‌ای که به صورت مستقیم با زندگی و معیشت مردم سر و کار دارد، به وزیری که چندان عملکرد مثبتی در زمان تصدی خود نداشته و دو بار تا مرحله استیضاح پیش رفته به نظر چندان کار منطقی و قابل قبولی نیست.

اگر ثابت شود آستان قدس در واردات دخیل است، استعفا می‌دهم

کم‌کاری‌های فاطمی‌امین در موضوعات مختلف و به ویژه در ارتباط با بخش خودرو و بازار کالاهای اساسی به خوبی در بازار مشهود است؛ وزیر صمت در ابتدای تصدی وزارتش قول داده بود که اجازه افزایش قیمت خودرو را نخواهد داد و در جهت کاهش آن گام بر می‌دارد اما اتفاقاتی که امروز در حوزه خودرو افتاده مبین این است که خرید خودرو برای مردم و جوانان یک آرزوی دست‌نیافتنی است و با چنین عملکرد ضعیفی نمی‌توان انتظار بهبود وضعیت را داشت.

همچنین بهبود کیفیت خودرو از دیگر وعده‌های دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که رهبر انقلاب هم در این رابطه فرمودند کیفیت خودروها مطلوب نیست و حق با مردم است. اما آنچه که از شواهد و آمارها بر می‌آید این است که سالانه ۱۷ هزار تن از هموطنان ما قربانی خودروهای بی‌کیفیت شده و جان خود را دست می‌دهند و ۳۶۰ هزار نفر با جراحت‌های مختلف از قطع عضو تا قطع نخاع مواجه می‌شوند.

بر همین اساس فاطمی‌امین در اظهارات روز سه‌شنبه خود در جلسه استیضاح در این باره اظهار داشت: بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمی‌گشت؛ وقتی من مسوولیت را تحویل گرفتم هر روز تحصن داشتیم. ما همه از تصادفات ناراحت هستیم اما جاده و پلیس و مردم هم نقش دارند. من هم از تصادفات آسیب دیدم. اما نخواستم فقط انتقاد کنم زیر بار رفتم تا مشکلات حل شود.

همچنین چندی پیش شایعاتی مبنی بر دخیل بودن آستان قدس در واردات خوردو مطرح شده بود که رضا فاطمی‌امین در جلسه استیضاح خود شایعات مربوط را رد و اعلام کرد اگر این حرف ثابت شود من استعفا می‌دهم و اگر ثابت نشد مدعیان باید پاسخگو باشند.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که مستندات و شواهد حکایت از آن دارد وزیر صمت در حوزه مبارزه با فساد بسیار ضعیف عمل کرده است. فاطمی‌امین هشت ماه قبل نیز در رابطه با موضوع خودرو قول داده بود تا طی دو ماه شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا را به صاحبان اصلی آن واگذار کند اما با گذشت ۸ ماه از این وعده هنوز خبری از این واگذاری‌ها نیست. در همین حال وی مدعی است که قیمت‌گذاری این دو خودروساز را به کانون وکلای قوه قضاییه سپرده‌اند و بعد از مشخص شدن قیمت‌گذاری برای هر دو شرکت آگهی داده‌اند.

فاطمی‌امین وعده‌های بسیار می‌دهد

به گفته سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن فاطمی‌امین وعده‌ها و قول‌های بسیار می‌دهد؛ ۱۰ ماه پیش مجوز ۳۹ شهرک صنعتی را داد که پشتوانه اجرایی ندارد، قیمت اقلام بهداشتی حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد و پوشک حدود ۵۰ درصد گران شده است، قیمت آهن از فروردین تا مهر امسال حدود ۱۹ درصد و سیمان ۸۴ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰ سیمان حدود ۲۲ هزار تومان به فروش می‌رفت که سود آن حدود ۱۰ هزار تومان بود. قیمت سیمان از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان کاهش یافته و ادعا می‌کنند که آن را ارزان کرده‌اند.

سیاهکلی با اشاره به وضعیت خودرو گفت: وضعیت خودرو نیز به گونه‌ای است که ۱۳ درصد به صورت میانگین مصرف سوخت داریم که این عدد در دنیا ۴ درصد و در خودروهای هیبریدی حدود یک و نیم تا ۲ درصد است. اگر این ۱۳ درصد را به ۶ درصد کاهش دهیم حدود ۵۰ میلیون لیتر صرفه‌جویی سوخت انجام می‌شود که معادل آن یک و نیم میلیون دستگاه خودروی رایگان برای مردم است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر صمت باید ۳ ماه پیش اعلام وصول می‌شد، گفت: آقای رییس‌جمهور با آقای قالیباف تماس گرفت و گفت که دو ماه فرصت دهید تا وزارتخانه را به دو وزارتخانه تقسیم کنیم اما سه ماه گذشت و این اتفاق نیفتاد یعنی آقای رییس‌جمهور نیز پیش از استیضاح ما وزیر خود را استیضاح کرده و فهمیده وزیرش نمی‌تواند اداره کند. قرار بود آقای رییس‌جمهور دو وزیر معرفی کند که آقای فاطمی‌امین در این گزینه‌ها نبود.

سیاهکلی ادامه داد: تخصص آقای فاطمی‌امین آی‌تی است؛ ما از ایشان خواستیم که سامانه‌ها را راه بیندازد اما حتی یک سامانه را نتوانسته راه‌اندازی کند. سامانه فروش خودرو نابسامان شد و سامانه بهین‌یاب نیز یک و نیم ماه است که خراب شده و مردم نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند پس در حوزه تخصصی خود نیز نتوانست کار کند.

بحث واردات خودرو هم تحقق نیافت

صدیف بدری از دیگر نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: استیضاح یکی از مهم‌ترین اهرم‌های نظارتی خانه ملت است؛ مجلس با ابزار استیضاح هشدارهای لازم را به وزرا می‌دهد تا در عمل به برنامه‌هایی که از پشت همین تریبون اعلام کردند جدیت لازم داشته باشند و این‌گونه نباشد که برنامه‌هایشان را فقط برای روز رای اعتماد و جلب نظر نمایندگان تبیین کنند.

وی افزود: بنده قصد دارم ابتدا در مورد فعل و انفعالاتی که در ۱۴ ماه اخیر در بازار خودروی کشور صورت گرفته مواردی را عرض کنم. وزیر صنعت سال گذشته در همین مجلس از برنامه خود برای اصلاح رویه‌های نادرست موجود در صنعت خودروسازی کشور رونمایی کرد. آقای فاطمی‌امین معتقد بود تا زمانی که تولید افزایش یابد نمی‌توان انتظار ایجاد تعادل در بازار را داشت، پس از ۱۴ ماه به کجا رسیدیم؟ عرضه ۲۰۰ هزار خودروی پارک‌شده در پارکینگ تولیدکنندگان به بهانه افزایش قیمت، افزایش تولید نیست و این مساله همچنان در روی پاشنه ثابت خود می‌چرخد.

صدیف بدری اظهار کرد:‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای گفت می‌توان قرعه‌کشی را حذف کرد و آنچه در بازار می‌بینیم کمترین تشابهی با اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت ندارد و شاهد هیچ حرکت مثبتی در کنترل بازار و خروج دلالان نیستیم. یکی از وعده‌های وزیر برای کاهش اختلاف عرضه و تقاضا بحث واردات خودرو بود. این وعده هم تحقق نیافته است. ببینید چه شرکت‌هایی و به چه افرادی برای واردات خودرو صلاحیت داده شده است؟ همین خودروسازان که مونتاژکاران خودرو هستند را جزو واردکنندگان خودرو تشخیص داده‌اند.

آقای وزیر دوران انشاءالله ‌ماشاءالله تمام شده

هاجر چنارانی یکی دیگر از نمایندگان استیضاح‌کننده خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده سخنان آقای فاطمی‌امین را در روز رای اعتماد بارها گوش دادم که ایشان بارها فرمودند انشاءالله درستش می‌کنیم. آقای فاطمی‌امین، با هزاران امید منتظر تصمیم سریع‌الاجابه شما در ساماندهی بازار خودرو هستیم. آقای فاطمی‌‌امین الان پاییز سخت رسیده و منتظر پاییز سرد نمانید؛ بی‌تدبیری نکنید و برای سقف خانه مردم تدبیری بیندیشید؛ آقای وزیر دوران انشاءالله ‌ماشاءالله تمام شده و مردم می‌خواهند اقدامی از شما ببینند.

وی افزود:‌ آقای وزیر خبر دارید که لاستیک‌سازان، لاستیک‌های خود را جهت افزایش قیمت دپو کردند؟ مدیران وزارتخانه شما پشت تریبون خوب حرف می‌زنند و استدلال روی کاغذها عالی است اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند. آنچه امروز در کف بازار می‌بینید متاسفانه نارضایتی‌هایی است که ۳۰ درصد از آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌گردد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت خودرو نیست

در حالی‌که نظرات نمایندگان مخالف وزیر از کم‌کاری‌های وی در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت حکایت دارد و شواهد نیز مهر تاییدی بر عملکرد ضعیف فاطمی‌امین است اما برخی از نمایندگان با بیان صحبت‌هایی به حمایت از وزیر صمت پرداختند.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از مخالفان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد بخش زیادی از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت کمی است و در‌این‌باره اظهار داشت: اینکه مشکلات در تولید وجود دارد درست است اما باید رشد نسبت به قبل را مشاهده کنیم و سپس ارزیابی کنیم نه اینکه بخواهیم ایده‌آل‌ها را ارزیابی کنیم.

مصطفی طاهری خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های آقای فاطمی‌امین فهم ایشان از نظام مسائل حوزه صنعت، معدن و تجارت است. ما بارها گفته‌ایم که در بحث گرانی دو عامل وجود دارد، یکی ناشی از تورم است و یکی ناشی از گران‌فروشی. در دولت‌های قبل در چنین تکانه‌هایی از بسیج و تعزیرات و مردم استفاده شده است و همیشه این روش موفق نبوده اما امروز زنجیره رصد کالا به شدت افزایش پیدا کرده است.

مصطفی طاهری در حالی موضوع خودرو را کم اهمیت می‌داند و می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت خودرو نیست که بخش مهمی از فعالیت وزارت صمت به خودروسازی معطوف است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدرضا رضایی‌کوچی عضو کمیسیون عمران و از مخالفان استیضاح نیز با بیان اینکه تحولات ساختاری و اصلاحات اقتصادی کشور از سال گذشته شروع شده گفت: قطعا برای به نتیجه رسیدن این تحولات همدلی و همراهی ارکان نظام با تیم یکدست اقتصادی در دولت هستیم و انشاءالله کابینه بتواند منسجم‌ترین مشکلات اقتصادی را حل کند.

وی افزود: در چهار سال دوم دولت قبل حداقل پنج وزیر را در وزارت صنعت تجربه کردیم و این وزارتخانه دچار بی‌ثباتی شده بود. روزی‌که آقای فاطمی‌امین این وزارت‌ را تحویل گرفت شرایط سختی بر این وزارتخانه حاکم بود و این وزارت روزهای سختی را در دولت قبل تجربه کرده بود.

رضایی‌کوچی با تاکید بر اینکه فاطمی‌امین در شرایط ایده‌آلی وزارتخانه را تحویل نگرفته، افزود: نمایندگانی که در موافقت استیضاح صحبت کردند عمدتا مطالبشان حول محور خودرو بود. این ظلم به این وزارت صمت است اگر همه ماموریت‌هایش را منحصر به خودرو کنیم.

فاطمی‌امین زیر ذره‌بین

سید‌احمد رسولی‌نژاد از موافقان استیضاح نیز گفت: ما در بدو ورود به مجلس به کلام‌الله قسم یاد کردیم تا حافظ منافع ملت و مردم باشیم؛ استیضاح وزیر یک جراحی محسوب می‌شود. در زمان معرفی وزرای کابینه دولت سیزدهم بنده از کسانی بودم که برای رای اعتماد به آقای فاطمی‌امین تلاش کردم و امضا جمع می‌کردم. در طول ۱۵ ماه گذشته هر زمان بحث استیضاح وزیر مطرح می‌شد معتقد بودم باید به او فرصت داد اما در حال حاضر فرصتی وجود ندارد.

وی افزود: همه ما کم و بیش در بین مردم حضور داریم. ما نمایندگان مردم هستیم. از صداوسیما می‌خواهم بین مردم رفته و اظهارات امروز فاطمی‌امین را از مردم جویا شود که آیا به صحبت‌های ایشان اعتماد دارند یا خیر؟! زمانی که آقای فاطمی‌امین به کمیسیون آمد وعده‌هایی را داد که باید آثار عمل به وعده‌ها را بررسی کنیم و در بین مردم رفته و ببینیم که چه میزان از وعده‌ها تحقق پیدا کرده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: پروژه مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، گسترش مولدهای برق راه‌اندازی، طراحی و استقرار سامانه‌های پاسخگویی و… از پروژه‌هایی است که پیش نرفته است.

رسولی‌نژاد با بیان اینکه در بخش صنعت خودرو اصلا برنامه راهبردی برای افزایش و ارتقای تولید وجود ندارد گفت: بسیاری از منصوبان آقای‌ فاطمی‌امین در شرکت‌های خودروسازی ناکارآمد و ناتوان هستند.

به طور کلی موضوع خودرو شاید تنها یکی از موضوعاتی است که هیچ‌گونه اتفاق مثبتی در زمان تصدی فاطمی‌امین در آن نیفتاده است و بخش‌های دیگر صنعت از جمله فولاد، سیمان، اقلام بهداشتی و… وضعیتی بهتر از صنعت خودرو ندارند. اما آنچه که انتظار می‌رفت این بود که با چنین کارنامه غیرقابل قبولی، وزیر صمت استیضاح شود و جای خود را به یک وزیر کارآمدتر و دلسوزتر بدهد اما با حمایت‌های چندجانبه، اعتماد دوباره مجلس و حمایت مستقیم رییس‌جمهور، سرانجام فاطمی‌امین در پست خود ابقا شد. اما واقعیت این است که از این پس فاطمی‌امین زیر ذره‌بین قرار گرفته و امید آن می‌رود تا با تغییر رویه و بهره‌مندی از نظرات بخش خصوصی و کارشناسان در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی، بتواند نظر مثبت فعالان این حوزه را به خود جلب کند تا شاهد تحول اساسی در اقتصاد و صنعت باشیم.

گفتنی است در جلسه علنی روز سه‌شنبه تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت به رای مجلس گذاشته شد و نمایندگان با ۸۴ رای موافق، ۱۸۲ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۷۴ نماینده حاضر با استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین مخالفت کردند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 300353
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا