زنجیره‌های تکمیلی فولاد در آستانه تعطیلی

به گزارش جهان صنعت نیوز: حمایت از تولید داخلی و رفع موانع آن در راستای اشتغالزایی در کشور موضوع مهمی است که تمامی مسوولان از تمرکز ویژه مقام معظم رهبری بر آن اطلاع دارند اما متاسفانه شواهد گویای این است که با وجود آگاهی مسوولان از جایگاه مهم تولید، هر روز سیاست‌های من‌در‌آوردی و جدید در ارتباط با این حوزه در دستور کار قرار می‌گیرد که خود به تنهایی می‌تواند تعداد زیادی از کارخانه‌های تولیدی در کشور را تعطیل کند.

از جمله این سیاست‌ها می‌توان به تعرفه‌های تعیین‌شده از سوی وزارت صمت برای واردات ورق‌های فولادی اشاره کرد که موجب تعجب و سرگشتگی بسیاری از فعالان حوزه تولید شده است. براساس این تصمیمات، تعرفه و حقوق ورودی ورق‌های نورد سرد و فول‌هارد که مواد اولیه ورق گالوانیزه محسوب می‌شوند، ۴ درصد در نظر گرفته شده است. در این میان همچنین تعرفه و حقوق ورودی ورق گالوانیزه که محصول واسطه‌ای بسیاری از صنایع تلقی می‌شود و ورق‌های رنگی هم با کاهش تعرفه از ۲۶ درصد به ۵ درصد تقلیل یافته است. بر این اساس و در نتیجه اقدام حیرت‌انگیز وزارت صمت شاهد این هستیم که در حال حاضر حقوق ورودی محصول نهایی با مواد اولیه یکسان شده است. بنابراین افزایش واردات و تضعیف شدید تولید داخلی در این حوزه اتفاقاتی خواهند بود که حتی افراد ناآشنا با این حوزه نیز می‌توانند از وقوع حتمی آنها خبر دهند.

اما تحلیل کارشناسان و تولیدکنندگان فولاد در این باره چیست؟ براساس آنچه فعالان این حوزه اعلام می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که مسوولان مربوطه از سر ناآگاهی و یا ندانم کاری نسبت به اخذ چنین تصمیماتی اقدام کرده باشند. بلکه به نظر می‌رسد در پس این تصمیمات ضدتولید، رانتی نهفته باشد. این در حالی است که انتظار می‌رود وزارت صمت و مسوولان دیگر ارگان‌ها اگر واقعا دغدغه حمایت از تولید را دارند، نسبت به ایجاد تناسب منطقی بین حقوق ورودی مواد اولیه و محصول نهایی به صورت پلکانی اقدام کنند تا این مشکل رفع شود.

 در همین خصوص بهمن احمدی که مدیرعامل یکی از کارخانه‌های فعال و مهم فولادی در زمینه تولید ورق‌های رنگی و فرم‌دهی فلزات در استان مازندران است، در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اعلام کرد که مسوولان وزارت صمت در ارتباط با تعیین تعرفه‌ها در این حوزه تصمیمی عجیب گرفتند که باعث نشاط بسیاری از تولیدکننده‌های این محصولات در کشورهای دیگر شده که البته در این باره به مسوولان کشور ما ایرادی نمی‌گیرند، چراکه منافع آنها نیز در چنین تصمیماتی نهفته است و می‌توانند با بهره‌مندی از این خودتحریمی‌های داخلی در ایران، اجناس بی‌کیفیت خود را به ما عرضه کنند.

شائبه رانت ویژه با سیاست ضدتولید

احمدی با بیان اینکه خیلی به شعارهایی که در ارتباط با حمایت از تولید و یا افزایش میزان تولید داده می‌شود نمی‌توان اطمینان کرد، افزود: به نظر می‌رسد بخش زیادی از این ادعاها آمارسازی است. اگر واقعا به نقل از مسوولان وزارت صمت کارخانه‌های داخلی فولاد به خصوص در بخش ورق می‌توانند بیشتر از تقاضای داخل کشور تولید کنند، چرا چنین سیاست‌های ضدتولیدی را در دستور کار قرار می‌دهند که شائبه رانت برای عده‌ای خاص به وجود بیاید.

مدیرعامل کارخانه گروه صنعتی فولاد بهمن گفت: کاری که دولتمردان انجام دادند این است که تعرفه مواد اولیه با تعرفه محصول که در فرآیندهای چند مرحله‌ای تکمیل می‌شود را با هم برابر کردند در حالی که در تمام دنیا به صورت پلکانی از مواد اولیه تا محصول نهایی در هر مرحله از زنجیره تکمیلی افزایش می‌یابد نه اینکه برابر باشد.

وی ادامه داد: این در حالی است که سیاستگذاران چینی و روسی قیمت‌ها را پایین آورده‌اند و جایزه و مشوق‌های ۱۲ تا ۱۹ درصدی برای صادرات تولیدکنندگان خود در نظر گرفته‌اند تا قدرت رقابت آنها را در بازارهای جهانی افزایش یابد.

احمدی اظهار کرد: اما در کشور ما این سیاست به گونه‌ای اخذ شده است که تنها منفعت دلالان را به دنبال دارد و تولیدکنندگان زیادی را از ادامه کار ساقط خواهد کرد. در واقع این تصمیم به زودی بسیاری از بخش‌های زنجیره تکمیلی را به تعطیلی خواهد کشانید.

نگاه غیر‌قابل درک یا احتمالا منفعت‌طلبانه !

این تولیدکننده افزود: البته حدود ۴ هفته پیش در حضور وزیر صمت موضوع طرح و ایشان در ستاد تسهیل استان مازندران دستور اصلاح را مصوب کردند ولی متاسفانه مسوولان مربوطه در وزارت صمت که باید مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را اجرا کنند و ترتیب اثر دهند، احتمالا نگاه خود را کارشناسانه‌تر دانسته و حتی تصمیمات اخذ شده در این ستاد و وزیر را هم غیرکارشناسانه می‌دانند.

احمدی اظهار کرد: بیشتر از ۶ ماه است که تعرفه گمرکی برای ورود ورق‌های گرم، سرد، گالوانیزه و ورق رنگی را پایین آورده‌اند بدون توجه به اینکه با همسان‌سازی تعرفه ورودی مواد اولیه و محصول نهایی، چه بلایی بر سر زنجیره تولید تا تکمیل محصول نهایی خواهد آورد.

وی با بیان اینکه با این تصمیم نه تنها انگیزه‌ای برای تولیدکننده باقی نمی‌گذارد، بلکه با توجه به اینکه واردکنندگان قدرت مانور بیشتری در انتخاب کیفیت پایین در نتیجه کاهش قیمت‌های فروش خود دارند و هزینه‌های قابل توجه تولیدکنندگان را نیز به دوش نمی‌کشند، با شرایط اقتصادی کنونی مصرف‌کننده نیز توانی برای خرید محصول تولیدی حتی با کیفیت استاندارد در داخل کشور نخواهد داشت.

مدیرعامل کارخانه گروه صنعتی فولاد بهمن با بیان اینکه نه‌تنها به تقاضاهای ما بلکه به نامه‌هایی که از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران به وزارتخانه نوشته شده‌اند، هیچ‌گونه ترتیب اثری داده نشد.

شبهه بهره‌مندی برخی واردکنندگان از رانت اطلاعاتی

احمدی با اشاره به اینکه حتی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز این موضوع مصوب شد که تعرفه‌های گمرکی به صورت پلکانی باید افزایش پیدا کند، گفت: به عنوان مثال اگر تعرفه ورودی ورق گرم ۵ درصد است، باید تعرفه برای ورق نورد سرد ۷ درصد، ورق اسیدشویی ۹ درصد، ورق گالوانیزه ۱۱ درصد و ورق رنگی ۱۳ درصد باشد تا برای تولیدکننده‌ای که با هزار زحمت می‌خواهد ماده خام و یا نیمه‌خام را به محصول نهایی تبدیل کند، انگیزه ایجاد شود.

وی همچنین با بیان اینکه خرید ورق از چین زمان زیادی را می‌طلبد و دست‌کم بین ۴۵ روز تا دو ماه طول می‌کشد تا بار از بنادر چین به بنادر ایران برسد، افزود: این در حالی است که درست ۲۵ روز بعد از اینکه این بخشنامه ابلاغ شد، بار واردکنندگان در بنادر کشور بود که ناشی از یک اتفاق به نظر نمی‌رسد. در واقع به نظر می‌رسد که این افراد حداقل دو ماه زودتر از ابلاغ بخشنامه، از تصمیمات وزارتخانه در این رابطه خبردار شده بودند.

مدیرعامل کارخانه گروه صنعتی فولاد بهمن بیان کرد: البته نمی‌توانیم این موضوعات را ثابت کنیم و از لحاظ قانونی نیز قدرت پیگیری نداریم.

احمدی گفت: نکته تاسف‌آور این است که برخی از تولیدکنندگان برای واردات قطعات و ماشین‌آلات مورد نیاز خود به بهانه‌های واهی که از سوی دستگاه‌های بالادستی ایجاد می‌شود، ماه‌ها اسیر تخصیص و تامین ارز و ثبت سفارش و مستندسازی می‌شوند ولی واردکننده محصول نهایی از چنین سختگیری‌هایی وجود ندارد. به عنوان مثال بنده در یک مقطعی برای ورود ماشین‌آلات خطوط تولید خود بودم، بیش از ۹ ماه پیگیر ترخیص این ماشین‌آلات از بنادر کشور بوده‌ام.

 تولیدکنندگان را با این‌گونه بخشنامه‌ها تحت فشار نگذارید

احمدی با بیان اینکه مسوولان وزارت صمت باید اعلام کنند که پایه و اساس این تصمیم‌گیری آنها چه بوده است، گفت: مگر نمی‌گویید تولید داخلی بیش از حد نیاز است و صادرات ما افزایش پیدا کرده است؟ پس چرا تولیدکنندگان را با این‌گونه بخشنامه‌ها تحت فشار می‌گذارند؟

وی با بیان اینکه در هیچ کجای جهان چنین تصمیماتی بر علیه بخش تولید اخذ نمی‌شود، افزود: این در حالی است که این روزها کشور شرایط اقتصادی خوبی ندارد و تولیدکنندگان نیز با انواع و اقسام مشکلات از جمله کمبود منابع مالی روبه‌رو هستند. بنابراین دولت نباید در این شرایط، بار مضاعفی بر دوش تولیدکنندگان قرار دهد و موجب توقف فعالیت آنها در بخش‌های مولد شود.

این تولیدکننده همچنین در نهایت اظهار کرد: ورق رنگی شرکت فولاد بهمن با ۳۵ میکرون رنگ که ۱۰ سال ضمانت ماندگاری دارد با ورق رنگی وارد شده از کشور چین با ۱۵ میکرون رنگ که ۳ سال دیگر شروع به زنگ زدن می‌کند، از نظر ظاهری چندان تفاوتی ندارد که مصرف‌کننده متوجه آن بشود. چون مصرف‌کننده ابزار آزمایشگاهی ندارد لذا ظاهر و قیمت ملاک قرارگرفته که در نهایت این مصرف‌کننده است که متضرر می‌شود و در حقیقت منابع ملی هست که از بین می‌رود.

تعطیلی ده‌ها کارخانه و بیکاری هزاران شغل در کل کشور

با توجه به اینکه تصمیم وزارت صمت در ارتباط با تعیین حقوق ورودی یکسان برای واردات مواد اولیه و کالای نهایی در حوزه فولاد، تعطیلی حتمی بسیاری از کارخانه‌های فولادی و بیکاری شاغلان آنها را به دنبال دارد، شرکت فولاد بهمن از طریق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نسبت به ارسال نامه‌های متعدد به محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت اقدام کرده است. در یکی از این نامه‌ها با موضوع مخاطرات اصلاح تعرفه‌ها که در اول تیرماه سال‌جاری ارسال شده، نسبت به این موضوع هشدار داده شده است که چنین اقداماتی سرمایه‌گذاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی و اشتغال بیش از هزار نفری را تنها برای چند واحد مرتبط برای واحدهای مذکور و مشابه آن در استان مازندران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید نسبت به بررسی موضوع و رفع مشکلات مساعدت لازم انجام شود. در این نامه اعلام شده‌: در حال حاضر حقوق ورودی محصول نهایی (ورق رنگی) و مواد اولیه (ورق گالوانیزه) یکسان است که این امر منجر به افزایش واردات و تضعیف شدید تولید داخلی می‌شود که با ایجاد تناسب منطقی بین حقوق ورودی مواد اولیه و محصول نهایی مشکل رفع می‌شود.

سپس در مردادماه سال‌جاری در نامه دیگری به وضوح اعلام شده است: تعرفه و حقوق ورودی ورق‌های نورد سرد و فول‌هارد که مواد اولیه ورق گالوانیزه محسوب می‌شوند، ۴ درصد در نظر گرفته شده است. همچنین تعرفه و حقوق ورودی ورق گالوانیزه که محصول واسطه‌ای بسیاری از صنایع تلقی می‌شود، با کاهش تعرفه از ۲۶ درصد به ۵ درصد تغییر یافته است. همچنین تعرفه و حقوق ورودی ورق رنگی که باز هم محصول نهایی ورق‌های گالوانیزه است، ۵ درصد تعیین شده است. لذا این تصمیمات نه تنها انگیزه تولیدکنندگان این محصولات که توان و ظرفیت تولید آنان بیش از نیاز کشور است را از بین می‌برد بلکه باعث کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی با واسطه‌های واردکننده شده و ادامه این روند به زودی منجر به تعطیلی ده‌ها کارخانه و بیکاری هزاران شغل در کل کشور خواهد شد. بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید در راستای منویات رهبری جهت تداوم حمایت تولیدکنندگان مورد نظر، نسبت به رفع مشکل اقدام شود.

همچنین در ابتدای آبان سال‌جاری در نامه دیگری به معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام شده که با عنایت به بند ۴ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور شخص وزیر برقرار و مسوول پیگیری آن وزارت صمت تعیین شد، اشاره شد. همچنین اعلام شد با توجه به اینکه در حال حاضر تعرفه مواد اولیه تا محصول نهایی یکسان در نظر گرفته شده‌، خواهشمند است با عنایت به حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری قابل توجه در این حوزه و همچنین جلوگیری از تعدیل نیروهای انسانی و تعطیلی این کارخانجات در کل کشور اقدام فرمایید.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 300356
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا