حضور همزمان دو مدیرعامل در پتروشیمی جم!

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از این تخلفات که عمدتا هم در زیرمجموعه هلدینگ‌های خصولتی اتفاق می‌افتد، تیم‌سازی مدیران در شرکت‌های پتروشیمی است. مثلا مدیری که به سمت مدیرعاملی شرکتی برگزیده شده، پس از مدتی تلاش می‌کند که افراد همسو با خود را در هیات‌مدیره منصوب کند تا عمر مدیریت او طولانی شود و یا حضورش در آن شرکت- حتی در صورت برکناری- تثبیت شود. از این دست موارد کم نیستند.
این اتفاق‌ها به خصوص بعد از تغییر دولت‌ها، تغییر وزرا و مدیران بالادستی به کرات اتفاق می‌افتد. در حالی که نه‌تنها کسی رسیدگی نمی‌کند، بلکه تبعات چنین اتفاق‌هایی به زیان سهامداران آن شرکت‌ها و مردم است. اگر بررسی دقیقی از شرکت‌های هلدینگ‌های خصولتی صورت بگیرد، صحت این ادعا بیشتر مشخص می‌شود. اتفاقا عمده فسادها و رانت‌هایی که رد و بدل می‌شود، ریشه در تیم‌سازی این گروه از مدیران دارد که با صورتجلسه‌های صوری و انتصاب‌های غیرواقعی همچنان حضورشان در برخی از این شرکت‌ها پابرجاست. در ظاهر هم مدیران سابق نقشی در مدیریت این شرکت‌ها ندارند، حال آنکه نقش اصلی را دارند.
یکی از این موارد در پتروشیمی جم اتفاق افتاده است؛ شرکتی که عمده سهام آن در تملک بازنشستگی کشوری است. بخشی از سهام این شرکت هم در بورس عرضه شده است، با این حال مدیران آن با نظارت سازمان بازنشستگی و البته در رده بالاتر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعیین می‌شوند.
ماجرا از آنجا شروع شد که اواخر آبان سال گذشته عبدالرحیم قنبریان طی حکمی از سوی هیات‌مدیره شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه به عنوان مدیرعامل شرکت کیمیای پارس خاورمیانه منصوب شد؛ شرکتی زیرمجموعه هلدینگ پتروفرهنگِ متعلق به صندوق فرهنگیان.
قنبریان که پیش از این عضو هیات‌مدیره هلدینگ نفت و گاز پارسیان بود، در سوابق کاری او می‌توان به عضویت در هیات‌مدیره و پتروشیمی شیراز هم اشاره کرد. اما دوران مدیرعاملی او در ظاهر در شرکت کیمیای پارس خاورمیانه تنها ۵ ماه دوام داشته و ناگهان در فروردین ماه سال جاری به عنوان مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری معرفی شده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که قنبریان در حالی به صورت رسمی مدیرعامل پتروشیمی جم بوده که همزمان در پتروشیمی کیمیای پارس هم به عنوان مدیرعامل فعالیت داشته است؛ موضوعی که خلاف قانون تجارت محسوب می‌شود. هرچند او در مهرماه امسال از سمت خود در پتروشیمی جم برکنار شد، اما گفته می‌شود جانشین او فردی به نام رضا امیری از کارمندان شرکت پتروشیمی جم است که با لابی و حمایت قنبریان به این پست گمارده شده است. در واقع قنبریان همچنان مدیر در سایه پتروشیمی جم است.
کارکنان پتروشیمی جم می‌گویند، قنبریان همچنان به پتروشیمی جم رفت و آمد می‌کند و حتی هنوز بر صندلی مدیرعامل نشسته است! تنها روی کاغذ صورتجلسه شده که او برکنار شده است اما همه تصمیم‌ها را شخصا می‌گیرد و مدیریت پتروشیمی جم با او است.

پتروشیمی جم از سرمایه‌گذاری حدود ۳ میلیون نفر از بازنشستگان کشوری به عنوان سهامداران اصلی و همچنین سهامداران بورسی تامین مالی شده و گروه بزرگی از آن منتفع می‌شوند. به جز این موضوع، پتروشیمی جم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پتروشیمی و صادرات‌محور است و نیاز است که مدیریتی کارآمد هدایت این مجموعه را برعهده بگیرد، چه آنکه سرنوشت جمع زیادی از بازنشستگان و سهامداران به این شرکت گره خورده است.

هرچند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نیمه نخست امسال مدیریت باثباتی نداشته و وزیر جدید این وزارتخانه تازه معرفی شده است، با این حال ضروری به نظر می‌رسد که وزیر تازه‌نفس در شرکت‌هایی که این‌گونه خطای مدیریتی دارند و یا با لابی منافع عمومی را به منفعت شخصی گره می‌زنند، رسیدگی کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 300382
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا