امسال توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کنیم

به گزارش جهان صنعت نیوز:   وزیر صمت در جلسه دیروز استیضاح خود در مجلس اظهار کرد: در حوزه معدن مشکلات زیادی داریم. اولین کاری که باید در این حوزه اتفاق بیفتد اکتشاف است و اولین کاری که ما در این حوزه کردیم هم تمرکز بر اکتشاف بود و در یک سال گذشته معادن غنی کروم و طلا در استان خراسان‌جنوبی پیدا کردیم. بسیاری از دستورالعمل‌ها را حذف کردیم و جلوی رانت در مزایده معادن را گرفتیم.

فاطمی‌امین ادامه داد: ما ۹۴ واحد فولادی در کشور داریم و وزارت صنعت در یکی از اینها سهام دارد که فولاد مبارکه است. فولاد مبارکه ۱۹ درصد تولید فولاد کشور را دارد و ما ۱۷ درصد در آن سهم داریم و در مجموع ۳ درصد سهام فولاد کشور را داریم. امسال فولاد و سنگ‌آهن و آهن اسفنجی در بورس کالا ارائه شده و بورس کالا ساز‌و‌کار شفافی برای فروش کالا است.

وزیر صمت افزود: امسال توانستیم قیمت فولاد را مدیریت کنیم به صورتی که قیمت فولاد در ترکیه ۵۰ درصد بیشتر از ایران شد و قیمت فولاد مستعد افزایش بود که مدیریت شد. در مورد سیمان هم باید بگویم سال گذشته گفتیم قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند و حدود یک ماه طول کشید تا قیمت سیمان کاهش یابد. وزیر صمت به وضعیت ماشین‌آلات معدنی اشاره کرد و گفت: قیمت ماشین‌آلات معدنی علی‌رغم افزایش قیمت ارز ثابت مانده و این به معنای تنظیم بازار است. وی با اشاره به تورم تولیدکننده هم افزود: در حوزه تورم تولید‌کننده، تورم کل از ۹/۵۸ درصد به ۴۸ درصد و در حوزه صنعت از ۶۶ درصد به ۴۶ درصد و تورم معدن از ۱۰۰ درصد به ۲۷ درصد رسیده است. وزیر صمت به حوزه مبارزه با قاچاق و تقلب در تولید کالا اشاره کرد و گفت: امروز ۸۰۰ هزار کالا کد رهگیری گرفته و امسال بیش از ۲۳۰ میلیون کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی صادر شده است.

مسوول دوره خود هستیم

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید مسوولان قبلی را در مورد عدم توجه به مس بازخواست کنیم، گفت: برنامه داریم در ۶ سال آینده یک میلیون تن مس تولید کنیم.

فاطمی‌امین با بیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است و باید به مردم و به نمایندگی از مردم به شما پاسخگو باشیم، اظهار کرد: من از استیضاح‌کنندگان تشکر می‌کنم، نکات را مطرح کردند که مسائل خوبی را باز می‌کند، البته برخی از مسائل جزئی بود؛ ۱۰ میلیون تن ورق نیاز داریم که ۸ میلیون تن تولید می‌شود و مابقی باید وارد شود.

وزیر صمت افزود: دوره مسوولیت ما از شهریور ۱۴۰۰ آغاز شد و وضعیت قیمت‌ها هم مشخص است؛ الان قیمت سیمان نصف قیمت شهریور ۱۴۰۰ است. چهل سال پیش شاید سیمان ۰۰۰/۱ تومان باشد اما ما فقط پاسخگوی دوره خود هستیم. وی ادامه داد: در مورد درج قیمت تولیدکننده هم باید اشاره کنم که مخبر (معاون اول رییس‌جمهوری) دستور داد درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده همزمان اجرا شود که طرح موفقی هم بود. فاطمی‌امین به انتقاد یکی از نمایندگان در مورد ایجاد شهرک‌های جدید اشاره کرد و گفت: ایجاد شهرک مصوبه دولت می‌خواهد و به تشخیص من نیست و من فقط پیشنهاد می‌دهم اما خبر خوبی است که ۶۰۰۰ هکتار زمین اضافه کردیم که برخی توسعه زمین‌های قبلی و برخی ایجاد زمین‌های جدید است؛ آقای سیاهکلی به نفع من صحبت کرد و مخالفت ایشان در واقع موافقت بود.

وزیر صمت به وضعیت فولاد و مس اشاره کرد و افزود: یک تن فولاد یک میلیون تومان و یک تن مس ۲۰۰ هزار تومان است. باید مسوولان قبلی را در مورد عدم توجه به مس بازخواست کنیم. ۷ درصد ذخایر مس دنیا را داریم. سودآوری در حوزه ۳۷ درصد است اما سودآوری در حوزه مس بیش از صد درصد است که یک غفلت تاریخی از این حوزه داشتیم برای بهبود اوضاع برنامه‌ریزی کرده‌ایم. الان ۲۸۰ هزار تن تولید مس داریم که قرار است در ۶ سال آینده به یک میلیون تن برسد. وی به وضعیت سامانه‌ها و آمار و اطلاعات اشاره کرد و گفت: ۲ هزار شاخص را در سامانه پایش تعریف کردیم که ۵۰ درصد کار جلو رفته و تا دو ماه دیگر تمام می‌شود؛ این سامانه یک اتاق رصد است که قبل از رخ دادن رویداد، متوجه آن می‌شویم، زیرا اساس این است که ۳ ماه قبل باید از رویدادها مطلع باشیم. این سامانه پایش که نصف شاخص‌هایش آماده شده کار بزرگی است که مدیریت صنعت را بهبود می‌بخشد. وزیر صمت با بیان اینکه اشکال از ما است که با کار رسانه‌ای نتوانستیم اقدامات را منتقل کنیم، اظهار کرد: مجلس و دولت انقلابی همراهی کنند؛ ما به اتفاق هم تصمیم به تک‌نرخی کردن ارز گرفتیم که در نهاده‌های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد اما یک جای دیگر هم حذف شد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و آن تعرفه گمرکی است؛ قبلا تعرفه ضرب در ۲۰۰/۴ تومان می‌شد اما از ابتدای امسال ضرب در ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان می‌شود. چه کسی این موضوع را مدیریت کرد؟ این کار بدون خونریزی انجام شد.

وی به بحث تامین مالی اشاره کرد و افزود: تولید ۳ مولفه اصلی شامل بازار، سرمایه در گردش و مواد اولیه دارد؛ در سوم شهریورماه ۱۴۰۰ از شما رأی اعتماد گرفتم و ۴ شهریور برای سیمان و فولاد وقت گذاشتم. سهمیه‌بندی و رانت‌خواری و دونرخی بودن فولاد را حذف کردیم و در حال حاضر هر تولیدکننده می‌تواند بنا به نیاز خود ورق تامین کند.

وزیر صمت به سخنان نمایندگان در مورد کاهش قیمت فولاد اشاره و تصریح کرد: آیا قیمت جهانی در ماه‌های گذشته بالا نرفت؟ آیا نرخ دلار بالا نرفت؟ پس چرا بازار ثبات دارد؟ قیمت میلگرد در ترکیه ۵۰ درصد و در امارات ۳۰ درصد بالاتر از ایران بود. اگر اوضاع کنترل نمی‌شد قیمت میلگرد در ایران ۹۰۰ دلار می‌شد، اما روی ۶۰۰ دلار مدیریت شد. یک پرونده تعزیراتی در حوزه‌های سیمان و فولاد نداشتیم که یعنی اوضاع را مدیریت کردیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 300446
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا