مسیر سبز آشتی با بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در سه روز معاملاتی گذشته شاخص بورس در مجموع ۲۷ هزار واحد افزایش را به ثبت رسانده و جای خود را در میانه ارتفاع ۲/۱ میلیون واحد مستحکم کرده است.کارشناسان معتقدند این روند باید در کنار سایر مولفه‌های اثرگذار در بازار بتواند اعتماد ازدست‌رفته به بازار سرمایه را بازگرداند. به بیان دیگر بسته ۱۰‌بندی ارائه‌شده به طور کامل اجرایی شود.

از جمله بند ۶ این بسته که بانک مرکزی باید در کنار وزارت اقتصاد به ابزارهای سیاستگذاری به بازار کمک کند. کارشناسان معتقدند مهم‌ترین ابزار دست بانک مرکزی بهره بین‌بانکی است که طی روزهای اخیر سیگنال خوبی از آن صادر نشده است.با این همه اما برخی نیز امیدوارند مسیر سبز بورس ادامه‌دار باشد و سرمایه‌گذاران با این بازار آشتی کنند.

به باور برخی کارشناسان نخستین مقاومت پیش روی شاخص کل بورس، در نقطه یک میلیون و ۳۱۲ هزار واحد است و با تثبیت جایگاه نماگر بازار سرمایه در این ارتفاع می‌توان گفت بورس وارد یک روند صعودی شده است.

افزون بر این شاخص کل هم‌وزن هم پس از چند هفته، طی این چند روز در حال تجربه روند صعودی است که به شرط ادامه‌دار بودن این روند می‌توان وضعیت کلی بازار سرمایه را نیز صعودی دید.

شایان ذکر است از ابتدای هفته جاری بسته ۱۰‌بندی حمایت از بازار سرمایه در حالی اجرایی شده که واکنش‌های مثبتی را در بین سرمایه‌گذاران و کارشناسان به‌ویژه در زمینه بیمه سهام در پی داشته است؛ تا جایی که محسن زنگنه نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس در خصوص انتشار اوراق تبعی به منظور بیمه سبد سهامداران حقیقی گفته یکی از ایراداتی که همیشه به بورس شده این است که بورس از همه ابزار‌های در اختیار خود استفاده نمی‌کند. یکی از این ابزار‌ها اوراق تبعی است که ریسک سرمایه‌گذار را کاهش می‌دهد.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم درباره انتشار اوراق تبعی به منظور بیمه سبد سهامداران حقیقی گفته است استفاده از ابزار‌های سهام و اوراق می‌تواند در شرایط فعلی بازار سرمایه، کمک کننده باشد و در کنار رونق بازار، اطمینان خاطر زیادی را به بورس برگرداند.

همچنین احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه بسته حمایتی از منظر اینکه سرمایه‌های خرد را بیمه کرده و مورد حمایت قرار می‌دهد بسیار ارزشمند است، اذعان داشته‌: از طرفی سود تضمینی ۲۰ درصد به عنوان سود پایه سهامداران خرد در بسته حمایتی قرار دارد که دولت را مکلف کرده برای رونق بازار سرمایه از افزایش ظرفیت واحد‌های اقتصادی خود در حوزه بورس استفاده کند. ضمن اینکه این بسته سیاستی دولت جهت‌گیری برای هدایت خرده‌سرمایه‌ها، حفظ آنها و سهامداران کوچک در بازار سرمایه است که امیدواریم با ایجاد یک صندوق حمایتی از سهامداران فعالی که در طول ۱۰ سال گذشته همواره تلاش کرده‌اند با وارد کردن خرده‌سرمایه‌های خود به رونق بازار سرمایه کمک کنند آنها هم مورد هدف قرار گیرند.

نگاه مجزا به بازار سهام بی‌اثر است

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند بسته‌های حمایتی به خودی خود کارساز نیستند. احسان مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد: تمرکز بسته‌های حمایتی باید بر تعامل بین بازار پول و سرمایه باشد و نگاه مجزا به این دو بازار بی‌اثر است. این دیدگاه تنها مختص به بازار سرمایه نیست بلکه به شرایط اقتصادی کل کشور مربوط است. هنگامی که بانک‌ها ۲۵ درصد سپرده قبول می‌کنند و تا زمانی که اوراق گام ۲۰ همتی و با نرخ تنزیل ۲۷ الی ۲۸ درصد در حال معامله است، دیگر نمی‌توان از بازار سهام انتظاری برای رشد یا رونق داشت. وی افزود: وزیر اقتصاد باید تعادل بین بازار پول و سرمایه را برقرار کند و تا هر زمانی که به یک بخش بها داده شود وضعیت به همین صورت باقی خواهد ماند. سازمان بورس و اوراق بهادار خواسته‌های خود را بیان کرده و در شرایط فعلی متولی این امر وزیر اقتصاد است. موضوع سوددهی بالا در بانک‌ها بسیار روشن و شفاف است؛ متصدیان امر یا واقعا در جریان نیستند یا اینکه نمی‌خواهند در جریان قرار بگیرند.

سود ۲۵ درصد بازار را به حاشیه برده است

مرادی مطرح کرد: هنگامی که سرمایه‌گذاری بدون ریسک با سوددهی بالا در بازار پولی امکان‌پذیر باشد، خرید و فروش سهم در بازار سرمایه هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارد. این موضوع نشانگر وضعیت نامناسب اقتصادی در کشور است و مساله سود و زیان عده‌ای از خرید و فروش سهام در بازار سرمایه نیست، مساله مشکلات جدی بنگاه‌های اقتصادی است که چرخه تولید را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی در پایان به بورس‌نیوز گفت: در این بین، اما جلساتی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برای ارائه نظرات شرکت‌های تامین سرمایه جهت تعامل بهتر میان سازمان بورس و تامین سرمایه‌ها برگزار می‌شود. این جلسات به صورت دوره‌ای برگزار و نظرات تامین سرمایه‌ها برای بهبود شرایط صنایع مطرح می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمه

شناسه : 300453
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا