سامسونگ همچنان بهترین کارفرمای جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در این نظرسنجی که همه ساله از سوی نشریه فوربس صورت می‌گیرد، از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود که نظرات خود را در خصوص کار در شرکت، نحوه تعامل کارفرمایان با کارمندان، تاثیر اقتصادی مجموعه، مسوولیت‌پذیری، برابری جنسیتی، ارتقای استعدادها و تصویرشان از آینده را شرح دهند. در همین رابطه است که کارمندان سامسونگ در این نظرسنجی از جمله افرادی بودند که بیشترین رضایت شغلی را از کار خود داشتند. نکته مهم در این نظرسنجی این است که مدیران شرکت هیچگونه دخالتی در فرآیند آن نداشته‌اند و پاسخ‌دهندگان نیز کاملا ناشناس نظرات خود را اعلام می‌کنند.

در همین راستا، سامسونگ به عنوان یک غول صنعتی و تکنولوژی، امسال نیز برای سومین بار متوالی توانسته بهترین شرکت از لحاظ محیط کاری لقب بگیرد و بالاتر از شرکت‌های مایکروسافت، آلفابت و اپل قرار بگیرد.

بنا بر گزارشی که فوربس منتشر کرده اکنون یکی از پدیده‌های جهانی برای شرکت‌ها و محیط کسب‌و‌کار که پس از شیوع همه‌گیری کرونا اتفاق افتاده، موضوع استعفای بزرگ است. یعنی امروز بیش از هر زمان دیگری کارمندان برای حقوق و مزایای بالاتر و همچنین پیشرفت کاری ارزش قائل بوده و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. در این رابطه شرکت سامسونگ که دارای ۲۶۶ هزار و ۶۷۳ کارمند است در رتبه اول قرار گرفته و عنوان بهترین کارفرمای جهان را از آن خود کرده است. این نظرسنجی همچنین سامسونگ را یکی از «بهترین کارفرمایان برای فارغ‌التحصیلان جدید» معرفی کرده است.

۱۰ کارفرمای برتر جهان

بر اساس گزارش نشریه فوربس، پس از سامسونگ، شرکت مایکروسافت با ۲۲۱ هزار کارمند در رتبه دوم قرار گرفته است. رتبه سوم از آن شرکت IBM با ۲۵۰ هزار کارمند و رتبه چهارم نیز متعلق به آلفابت (گوگل) با ۱۵۶ هزار کارمند است. غول فناوری اپل با ۱۵۴ هزار کارمند، شرکت هواپیمایی دلتا با ۸۰ هزار، عمده‌فروشی کاستو با ۲۸۸ هزار، شرکت آدوب‌ریدر با ۲۶ هزار، شرکت هواپیمایی سودوست با ۵۵ هزار و شرکت کاپیوتری دل نیز با ۱۳۳ هزار کارمند در رتبه‌های پنجم تا دهم قرار دارند. نکته قابل توجه این است که به غیر از سامسونگ، سایر ۱۰ شرکت برتر از لحاظ محیط کاری و کارفرمایی متعلق به ایالات متحده آمریکا هستند و شرکت‌های اروپایی در این طبقه‌بندی جایگاهی ندارند.

  • سامسونگ امسال نیز برای سومین بار متوالی توانسته بهترین شرکت از لحاظ محیط کاری لقب گرفته و بالاتر از شرکت‌های مایکروسافت، آلفابت و اپل قرار بگیرد

۱۰ شرکت برتر از لحاظ ارزش بازار

البته لازم به ذکر است که رتبه‌بندی ۱۰ شرکت برتر جهان از لحاظ ارزش و سهم بازار نیز عمدتا متعلق به شرکت‌های آمریکایی است. در این میان اپل با ارزش بازار ۳۹/۲ تریلیون دلار در رتبه نخست قرار دارد و بعد از آن شرکت نفتی آرامکوی عربستان با ۲ تریلیون دلار ارزش بازار، در رتبه دوم قرار دارد. همچنین مایکروسافت با ۷/۱ تریلیون دلار، آلفابت یا همان گوگل با ۱۷/۱ تریلیون دلار، آمازون با ۹۸۷ میلیارد دلار، تسلا با ۷۰۸، برک‌شا‌ین با ۶۴۸، یونایتد‌هلث با ۵۱۱، شرکت نفتی اکسون موبیل با ۴۶۰ و جانسون& جانسون ۴۵۲ میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

این در حالی است که شرکت سامسونگ از لحاظ ارزش بازار با ۲۸۲ میلیارد دلار در رتبه بیست و چهارم قرار داشته و ارزش سهامش طی روز گذشته ۶/۰ درصد کاهش یافته است.

انقلاب در محیط کار

همان‌طور که در ابتدای گزارش نیز اشاره شد، این رتبه‌بندی‌ها در حالی صورت گرفته که یک موج همه‌گیری استعفای بزرگ به صورت داوطلبانه در سطح جهانی به راه افتاده که روزبه‌روز نیز در حال تشدید شدن است. این پدیده جهانی همزمان با همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱ آغاز شده و هم اکنون آمریکا، اروپا، چین و هند را درنوردیده است؛ به طوری که تنها در ماه جولای در ایالات متحده ۲/۴ میلیون نفر از شغل خود استعفا داده‌اند.

علت بروز چنین پدیده‌ای در کسب‌و‌کارهای جهانی، دسترسی به دستمزدهای بالاتر، فرصت‌های شغلی بهتر، تعادل میان زندگی، کار و پیشرفت شخصی و نیز یافتن کار و شغل هدفمند ذکر شده است. شرکت تحقیقاتی و مشاوره‌ای گارتنر، سال گذشته با مطالعه روی ۳۵۰۰ نفر از کارمندان در سراسر جهان اعلام کرد که ۶۵ درصد از این افراد معتقدند بروز همه‌گیری کرونا باعث شده تا در رابطه با کار خود تجدیدنظر کنند. ۵۶ درصد نیز اعلام کرده‌اند که مایل هستند با کاری که انجام می‌دهند بر جامعه تاثیرگذار باشند.

  • علت بروز پدیده‌ استعفای بزرگ در کسب‌و‌کارهای جهانی، دسترسی به دستمزدهای بالاتر، فرصت‌های شغلی بهتر، تعادل میان زندگی، کار و پیشرفت شخصی و نیز یافتن کار و شغل هدفمند ذکر شده است

از سوی دیگر در طول ۳ سال گذشته نشریه فوربس در همکاری با شرکت تحقیقات بازار استاتیستا، ۱۵۰ هزار کارمند و کارگر پاره‌وقت و تمام‌وقت از ۵۷ کشور جهان مورد مطالعه قرار داده و به این نتیجه رسید که اکنون شرکت‌های بزرگ و چندملیتی رقابت قابل توجهی را برای فراهم آوردن محیط کار ایده‌آل با یکدیگر دارند. در واقع پس از سامسونگ و ۱۰ شرکت برتری که از این لحاظ طبقه‌بندی شده‌اند، فایزر، بی‌ام‌و و آدیداس در رقابت با سایر شرکت‌ها توانسته‌اند در این رتبه‌بندی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشند.

به عنوان مثال شرکت لاکهید مارتین آمریکا که هواپیما و تجهیزات نظامی تولید می‌کند، توانسته چندین رتبه پیشرفت داشته باشد و یکی از مدیران ارشد آن به فوربس گفته که همه‌گیری کرونا و موضوع دورکاری سبب شده اکنون ۴۰ درصد از کارکنانش به صورت دورکاری با این شرکت همکاری کنند و این امر ساعت کاری انعطاف‌پذیری برای آنها فراهم آورده است. همین موضوع به همراه ارائه خدمات آموزشی رایگان و امکانات مراقبتی بهداشتی و روانی سبب شده تا این غول هواپیماسازی آمریکا به سرعت از لحاظ محیط کاری و کارفرمایی پیشرفت داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 300755
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا