دماسنج بورس بر نرخ دلار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  عمده کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیاز به اعتماد برای جذب نقدینگی دارد، بنابراین افزایش قیمت‌ها در سهام برخی شرکت‌ها و مثبت شدن شاخص نمی‌تواند ملاک ارزیابی برای خوب شدن حال بازار باشد. با این حال شاخص پایان هفته را نیز با رشد به پایان رساند. شاخص کل بورس روز پایانی هفته را نیز مثبت تمام کرد تا نوار رشد روز‌های اخیر ادامه یابد، با این تفاوت که نسبت رشد امروز به‌ روز‌های قبل بسیار کم‌جان بود و در حالی رقم خورد که نیمی از بازار شرایط منفی را تجربه کردند.

دماسنج اصلی بورس دیروز چهارشنبه ۱۱ آبان ماه با افزایش ۳ هزار و ۸۴ واحدی به ارتفاع یک میلیون و ۲۸۳ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن بازار اما رشد کم‌رنگ‌تری را تجربه کرد و با افزایش ۶۸۹ واحدی و رسیدن به رقم ۳۶۵ هزار و ۷۵۰ واحد به کار خود پایان داد.

سبز شدن بورس در حالی است که برگشت به مدار خروج سنگین پول حقیقی به روال هفته‌های گذشته باز هم موجب کم شدن امید سهامداران به مثبت‌های این روزهای بازار سرمایه شد. در روز جاری ۲۷۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی در بازار اتفاق افتاد که بیشتر از مجموع خروج پول در جریان معاملات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بود.

نتیجه‌ معاملات دیروز ۳۴۲ نماد مثبت و ۲۸۲ نماد منفی برای نقشه‌ بازار به جای گذاشت و در این بین صنعت اطلاعات و ارتباطات با ۶/۱۳ میلیارد بیشترین خروج پول و صنعت حمل‌و‌نقل آبی با ۷/۳ میلیارد تومان بیشترین ورود پول را تجربه کردند. همچنین ارزش معاملات بازار سهام تا لحظه تنظیم این گزارش به ۲۰۰۳ میلیارد تومان رسید.

بالا رفتن قیمت دلار به کمک بورس می‌آید؟

روند تغییرات بازار شاخص کل در جریان معاملات دیروز به وضوح نشان می‌دهد که بازار در شروع معاملات تا حوالی ساعت ۱۰:۳۰ شرایط منفی را تجربه می‌کرد. این در حالی است که پس از اعلام نرخ دلار بازار روند سبز به خود گرفت.

براساس گزارش‌هایی که برخی کانال‌های تلگرامی تاکنون منتشر کرده‌اند، قیمت دلار از محدوده تاریخی خود عبور کرده و به قیمت بی‌سابقه‌ای رسیده که حاکی از ثبت رکوردی عجیب و تاریخی برای قیمت دلار است. طبق نرخ‌هایی که از معاملات نقدی در بازار آزاد اعلام شده، نرخ دلار ساعتی پیش با عبور از مرز ۳۴ هزار تومانی، رکورد جدیدی را ثبت کرد.

قیمت دلار و بورس همواره همبستگی با یکدیگر داشته‌اند و با افزایش قیمت دلار بورس صعودی و با کاهش آن نزولی شده است. اکنون نیز کارشناسان عقیده دارند که با این افزایش قیمت دلار احتمالا بورس طی هفته‌ آینده روند مثبتی را تجربه کند، اما برخی کارشناسان نیز همچنان عوامل دیگری را موثرتر می‌دانند.

فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی در همین رابطه و در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «از منظر تئوری عوامل موثر بر سمت و سوی نرخ ارز در ایران مبتنی بر دو عامل اساسی عرضه و تقاضا است. سمت عرضه از سوی بانک مرکزی است که تعیین‌کننده است. از سوی دیگر تقابل و مقایسه رشد اقتصادی و حجم نقدینگی عامل موثر دیگر در نرخ ارز است. از ابتدای سال‌جاری رشد اقتصادی با رشد نقدینگی برابری نمی‌کند، بنابراین متغیر اثرگذار میزان عرضه بانک مرکزی است.»

وی در نهایت معتقد است روند افزایش نرخ ارز احتمالا تا حدود ۲۰ درصد طی دو ماه آینده ادامه خواهد داشت.

آقابزرگی در رابطه با ارتباط بالا رفتن نرخ ارز، رشد شاخص بورس می‌گوید: «آنچه بازار سرمایه روی آن حساس است میزان اعتبارسنجی وعده‌هایی است که بر آن اساس پیش‌بینی انجام می‌شود. معاملات در بورس و بازار سرمایه بر اساس پیش‌بینی آینده صورت می‌گیرد.»

وی می‌افزاید: ابهام اساسی در بازار سرمایه این است که آیا افزایش قیمت ارز که روی شرکت‌های صادرکننده اثر مثبتی خواهد داشت یا مانند سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ مورد دست‌اندازی توسط دولت برای سود شرکت‌ها قرار خواهد گرفت؟

این کارشناس بازارهای مالی تشریح می‌کند: با بالا رفتن سود شرکت‌ها ناشی از افزایش نرخ ارز، دولت هم نرخ خوراک را بالا خواهد برد؟ کاری که در ۶ ماهه نخست سال هم انجام داد. در واقع ابهام و ریسک در پیش‌بینی‌ناپذیری اقتصاد برخلاف وعده آقای خاندوزی است.

آقابزرگی می‌افزاید: بنابراین این پیش‌بینی‌ناپذیری سبب شده تا احتیاط در بازار سرمایه همچنان برقرار باشد و با p برe 5/3 هم خرید انجام نمی‌شود.

وی عامل موثر دیگر را نرخ سود اوراق مشارکت می‌داند و می‌گوید: موضوع دیگر در کنار افزایش نرخ ارز، نرخ بازدهی موثر اوراق بدهی در بورس وقتی تا آستانه ۲۸ درصد بالا می‌رود بنابراین p برe  ۳/۳ توجیه ندارد. بنابراین یکی از دلایل خروج نقدینگی و وضع نامطلوب در بازار سرمایه، انتشار بی‌رویه اوراق بدهی دولت است که در حال حاضر دولت ۵۲۵ همت تا سال ۱۴۰۶ بدهکار است. بنابراین سایه این موضوع همچنان بر بازار سرمایه وجود دارد.

آقابزرگی تصریح می‌کند: افزایش نرخ بهره موثر اوراق که به اشتباه نرخ بهره بین‌بانکی ملاک قرار می‌گیرد، عامل موثر دیگر در بازار سرمایه است. نرخ بهره بین‌بانکی مورد نظر سهامدار نیست بلکه نرخ سایر اوراق و… موثر است.

وی یادآور می‌شود: بنابراین افزایش قیمت ارز، تا زمانی که ابهامات اساسی در برآورد سود و زیان شرکت‌ها ناشی از متغیر بودن تصمیمات دولت داریم نمی‌تواند ضریب اطمینانی برای بازار سرمایه باشد. حتی ممکن است افزایش نرخ ارز در این شرایط تهدیدی برای آن شرکت باشد، چراکه دولت هرجا که سود شرکت زیاد شود ممکن است سهم بیشتری از آن شرکت طلب کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 300770
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا