بندرعباس شهری برای تمام سلایق

به گزارش جهان صنعت نیوز:  قرار گرفتن این بندر تاریخی و تجاری در حدفاصل دریا و کوه باعث شده که جاذبه‌های طبیعی بی‌نظیری در اطراف آن شکل بگیرد. منطقه حفاظت‌شده گنو با برخورداری از گونه‌های متفاوت گیاهی و جانوری و غارخرسین با جلوه‌هایی شگفت‌انگیزش از بلورهای نمک هر بیننده عاشق طبیعت را جذب می‌کند. جاذبه‌های بندرعباس اما محدود به طبیعت آن نیست بلکه وجود بناهای تاریخی متعدد از دوره صفوی و قاجار و وجود بازارهای متعدد برای خرید اجناس وارداتی بر جاذبه‌های آن می‌افزاید.

نباید از نظر دور داشت که در بازارهای سنتی این شهر صنایع‌دستی متفاوت این خطه جنوبی کشور ارائه می‌شود. صنایع‌دستی‌ای که به جرات می‌توان گفت آثار شاخص هنری بوده و متفاوت بودن آنها با سایر صنایع‌دستی ایران به این هنرهای سنتی جنبه‌ای شاخص داده است.

جاذبه‌های طبیعی بندرعباس

یکی از جاذبه‌های شاخص طبیعی در اطراف بندرعباس منطقه محافظت‌شده گنو است. این منطقه یکی از مقاصد اصلی عاشقان طبیعت‌گردی در ایران به شمار می‌رود. منطقه حفاظت‌شده گنو در ۲۹ کیلومترى شمال غربى بندرعباس واقع شده است. آب و هوای این منطقه کوهستانی در مقایسه با آب و هواى گرم بندرعباس معتدل است. آنچه که گنو را به منطقه‌ای ویژه تبدیل می‌کند پوشش گیاهى بسیار جالب توجه آن است، به طورى که اداره‌ محیط زیست هرمزگان براى حفظ و حراست از آنها تمام پوشش گیاهى این منطقه را مورد حفاظت و کنترل قرار داده است.

تنوع پوشش گیاهى گنو بسیار بالا است و شامل انواع درختان گرمسیرى، استپ بیابانى، استپ کوهپایه‌‌اى و گونه‌هاى گیاهى نواحى سردسیرى است. در دامنه کوه گنو، ابتدا بوته‌هاى پراکنده‌اى رشد کرده‌اند که انواع خانواده گندمیان، گون و تک‌درخت‌هاى مغیر (مغیلان) در میان آنها وجود دارد.

 بالاتر از دامنه، نوع گیاهان تغییر مى‌کند؛ به طورى که در ارتفاع ۱۸۰۰ مترى، بادام وحشى گونه غالب را تشکیل مى‌دهد. به علت کاهش دما، در ارتفاعات گنو درختان سردسیرى نظیر کاج، سرو، زیتون وحشى و شمشاد وحشى به صورت انبوه روییده‌اند. انبوهی این درختان در مناطق کوهستانی گنو در استان هرمزگان باعث تعجب طبیعت‌گردانی که به این منطقه سر می‌زنند می‌شود.

جالب است بدانید که حیوانات بسیاری در منطقه محافظت‌شده گنو زندگی می‌کنند که از آن جمله می‌توان به پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، قوچ، میش، بز و آهو اشاره کرد. پس اگر از این منطقه حفاظت‌شده بازدید کردید حتما دوربین مناسب با خود به همراه داشته باشید تا فرصت ثبت تصاویر تکرارنشدنی از حیوانات و گیاهان این منطقه را از دست ندهید.

افزون بر منطقه گنو، گنبد نمکی خرسین دیگر جاذبه طبیعی شاخص استان هرمزگان است که در نزدیکی بندرعباس واقع شده است. گنبد نمکی خرسین با برخورداری از آبشارها و چشمه‌ها، بلورها و قندیل‌های متعدد جاذبه‌های طبیعی چشم‌نوازی را پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد. یکی از سازه‌های طبیعی این گنبد، غار خرسین است. غار خرسین با بلورهای نمکی آویزان‌شده از دیواره‌هایش تصاویری خارق‌العاده را پیش چشم بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارد.

محیط غار بیشتر با سنگ‌های ناپایدار و نمکی احاطه شده است. ارتفاع دهانه غار سه متر، عرض دهانه چهار متر و طول غار ۱۷۸ متر برآورد شده است.

در تمام مسیر غار خرسین، قندیل‌های نمکی قابل مشاهده‌اند که تصاویری متفاوت و خارق‌العاده ارائه می‌دهند. در میانه این غار، آبشار نمکی به ارتفاع ۱۲متر شکل گرفته که تماشای آن هر بیننده‌ای را حیرت‌زده می‌کند.

جاذبه‌های تاریخی بندرعباس

صحبت از جاذبه‌های تاریخی بندرعباس که مطرح می‌شود معبد هندوها که با نام پرستشگاه بت گوران نیز شناخته می‌شود، در ردیف اول لیست جاذبه‌های این شهر قرار می‌گیرد.

معبد هندوها با گنبد مدور و متفاوتش آدم را به یاد معابد هندوها در فیلم‌های بالیوودی می‌اندازد. این معبد در سال ۱۲۱۰ هجری قمری، با دستور حاکم وقت بندرعباس از محل جمع‌آوری هدایای هندوها و توسط تاجران هندی ساخته شده است. از سال ۱۳۰۰ شمسی تا ۱۳۴۴، برخی از هندوها در بندرعباس سکوت داشته و تجارت می‌کردند. این معبد برای نیازهای آنها ساخته شد و آن را می‌توان یکی از نقاط مهم ارتباط فرهنگی و هنری بین دو کشور ایران و هند دانست.

معماری معبد هندوها از پرستشگاه‌های هندی الهام گرفته شده و برای ساخت آن همچون معابد هندی از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ‌های مرجانی خاک و گچ‌های ضخیم ماده و گچ لویی استفاده شده است.

عمارت کلاه‌فرنگی بندرعباس که در بخش مرکزی این شهر قرار دارد یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این شهر بندری است. این عمارت در گذشته گمرک و تجارتخانه داخلی و خارجی منطقه بوده است.

بنای اصلی در دوره صفویه ساخته شده است اما به دلیل الهام از معماری اروپایی در ساخت آن، بیشتر به عمارت‌های قاجاری شباهت دارد.

به سبب شباهت معماری این بنای تاریخی با بناهای اروپایی امروز از آن با نام عمارت کلاه‌فرنگی یاد می‌شود.

یکی دیگر از بناهای جالب توجه بندرعباس مسجد سنی‌های این شهر است. مناره بلند و ظاهر بیرونی سفیدرنگ آن، آدم را به یاد مساجد عربستان می‌اندازد. مسجد جامع اهل سنت بندرعباس در سال ۱۱۷۵ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد بارها به دلیل فرسودگی مرمت شده است. هنر کاشی‌کاری به‌کار‌رفته در محراب مسجد، جالب توجه بوده و با معماری سایر مساجد کشور متفاوت است. شبستان مسجد در دو طبقه ساخته شده و ۲۰ در دارد که به ایوان‌های شمالی، جنوبی و شرقی مسجد باز می‌شوند.

مسجد جامع بندرعباس با نام مسجد جامع دلگشا نیز معروف است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد استان هرمزگان است که شامل شبستان (دو قسمت قدیمی و الحاقی) است. قسمت قدیمی ستون‌های زیادی دارد که سرستون‌های آنها گچ‌بری شده و ظاهر چشمگیری دارد.

آب‌انبارهای برکه باران، موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس، محله باستانی سورو، حمام گله‌داری و موزه آب از دیگر دیدنی‌های تاریخی بندرعباس هستند که اگر به بندرعباس سر زدید نباید فرصت دیدن آنها را از دست دهید.

معرفی بازارهای خرید

خرید کردن یکی از تفریحات اصلی بسیاری از عاشقان سفر و گردشگری است. بندرعباس به سبب قرار گرفتن در کنار آب‌های آزاد از قدیم‌الایام محل فروش اجناس مختلف بوده و بازارهای زیادی را در خود جای داده است.

امروز نیز بازارهای قدیمی و مراکز تجاری متعددی در شهر بندرعباس وجود دارند که با مراجعه به آنها می‌توانید اجناس مختلفی از پوشاک و لوازم برقی خارجی گرفته تا ماهی و صنایع‌دستی سنتی هرمزگان را پیدا کنید.

بازار لاری‌ها از دیدنی‌ترین مقاصد خرید و جاهای دیدنی بندرعباس به‌ شمار می‌رود. در این بازار اجناس متفاوتی عرضه می‌شوند. در واقع مغازه‌دارها اجناس خود را با قیمتی پایین‌تر از بازار، در این محل به مردم ارائه می‌دهند. در این بازار اجناس مختلفی فروخته می‌شود اما تمرکز اصلی روی پوشاک است.

بازار قدیم بندرعباس که با اسم بازار سنتی نیز از آن یاد می‌شود یکی از بازارهای جالب توجه استان هرمزگان است که صنایع‌دستی شاخص هرمزگان نیز در آن ارائه می‌شود. این بازار یکی از قدیمی‌ترین و شلوغ‌ترین بازارهای بندرعباس است. در بازار قدیم همچنین اجناس دست دوم با قیمت پایین عرضه می‌شود. بسیاری از گردشگران به سبب حضور مردم محلی با لباس‌های رنگارنگ در این بازار و نمود صنایع‌دستی شاخص ارائه‌شده در آن به این بازار سنتی لقب قلب تپنده شهر و جاذبه اصلی در میان بازارهای بندرعباس را داده‌اند.

اگر خرید از مراکز خرید و مال‌های مدرن را ترجیح می‌دهید باید از بازار مرکزی سیتی‌سنتر بندرعباس که با نام‌های بازار مرکزی و مرکز خرید سیتی‌سنتر نیز شناخته می‌شود بازدید کنید. این بازار با استفاده از المان‌ها و شاخصه‌های معماری اسلامی، به‌ویژه معماری بومی منطقه خلیج‌فارس در سال ۱۳۸۴ راه‌اندازی شد. سیتی‌سنتر با داشتن بیشتر از ۵۰۰ غرفه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز خدماتی و تجاری و جاذبه‌های گردشگری بندرعباس است. بازار مذکور از سه طبقه تشکیل شده و در آن می‌توان انواع پوشاک، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و موبایل را تهیه کرد.

در نهایت باید گفت به سبب گرمای هوا نیمه‌دوم سال بهترین زمان برای سفر به بندر عباس است پس اگر قصد سفر به این شهر را دارید فرصت را از دست نداده و در این هوای مطبوع پاییزی از این شهر زیبای جنوبی کشور دیدن کنید.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 300846
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا