پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بازگشت احتمالی «نتانیاهو» به قدرت

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به احتمال نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو پس از برگزاری انتخابات اخیر کنست و پیامدهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: تازه‌ترین نتایج انتخابات کنست اسرائیل نشان از پیشتازی طیف منتسب به بنیامین نتانیاهو دارد ولی مشخص نیست که او می‌تواند اکثریت مطلق را به خود اختصاص دهد یا خیر. بر اساس اسناد و گزارش‌های منتشر شده، مشارکت عمومی رأی‌دهندگان در انتخابات کنست حدود ۷۲ درصد گزارش شده است.  در این بین اما باید توجه داشت که اگر او به نخست‌وزیری اسرائیل برگزیده شود بدون شک تاثیرات خود را بر وضعیت منطقه خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اگر به سخنان نتانیاهو قبل از انتخابات اخیر اسرائیل توجه داشته باشیم می‌بینیم که او دو محور اصلی را در بحث سیاست خارجی مورد اشاره قرار داد. نخست بحث کمک به اوکراین در جنگ با روسیه بود و دوم بحث عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بود. در مورد رابطه اسرائیل با ریاض باید دانست اگرچه دو طرف بیش از هر زمان دیگر به هم نزدیک هستند اما این اقدام در صورت نخست‌وزیری نتانیاهو می‌تواند ائتلاف تل‌آویو و ریاض را قوی و موثرتر کند که بدون شک تبعاتی برای تهران و متحدانش خواهد داشت. باید متوجه بود که در شرایط فعلی نظام بین‌الملل، اسرائیل نه تنها دیگر در در کانون توجه بسیاری از کشورهای منطقه به عنوان یک دشمن یا حریف بالفعل نیست، بلکه پایتخت‌های عربی همین حالا با اسرائیل در حال برقراری رابطه هستند یا اینکه در حال عمیق‌تر کردن مراودات اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مستندات و داده‌ها نشان می‌دهد که برخی رژیم‌های منطقه به صورت واضح و شفاف در حال تفاهم و همکاری با اسرائیل هستند و بر همین اساس روی کار آمدن احتمالی نتانیاهو در تل‌آویو نمی‌تواند از نظر کشورهای منطقه و فرامنطقه پنهان بماند یا اینکه آنها این موضوع را به انضمام میزان آرای کسب شده توسط بلوک سیاسی تحت رهبری او نادیده بگیرند. آنچه که در این میان اهمیت دارد، مدل نگاه ما از داخل تهران به تحولات سیاسی اسرائیل است. همه می‌دانند که اگر نتانیاهو روی کار بیاید بدون شک و بر اساس نوع نگاهی که دارد، مجدداً ایران را در صدر تهدیدات تل‌آویو قرار خواهد داد و به دلیل نگاه ضدایرانی او آنچه باید مدنظر قرار بگیرد آمادگی برای تقابل با سناریوهای امنیتی و سیاسی او خواهد بود. این در حالیست که هفته آینده هم شاهد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای در ایالات متحده خواهیم بود.

مطهرنیا با اشاره به حمایت هر دو حزب سیاسی آمریکا از حیات و منافع اسرائیل افزود: توجه داشته باشید که احتمال دارد جمهوری‌خواهان در انتخابات پیش‌روی کنگره آمریکا پیروز شوند و اگر این اتفاق رخ دهد و به موازات آن هم نتانیاهو در تل‌آویو قدرت را مجدداً به دست بگیرد، بدون تردید ایران هم تحت فشارهای جدید قرار خواهد گرفت. باید متوجه بود که هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌های آمریکا در مورد نوع برخورد با اسرائیل یک نگاه را دنبال می‌کنند. اگر جمهوری‌خواهان در آمریکا به پیروزی برسند، بدون شک دولت بایدن هم راهی ندارد جز اینکه محافظه‌کارانه‌تر رفتار کند که این موضوع هم مجدداً به نفع تهران در شرایط فعلی نخواهد بود. واقعیت این است که تغییر و تحولات در تل‌آویو بدون تردید تاثیرش را بر ایران خواهد گذاشت؛ چراکه نتانیاهو می‌تواند بر تصمیمات واشنگتن اثر بگذارد و جمهوری‌خواهان هم از او حمایت خواهند کرد.

وی در پایان با تامید بر تغییر لحن آمریکا در مواجهه با تهران خاطرنشان کرد: از چند روز پیش مدلِ سخن گفتن ایالات متحده با ایران تغییر کرده و حتی بحث استفاده از پاسخ‌های نظامی هم مطرح شده است. واقعیت این است که اگر دولت جو بایدن بخواهد در شرایط فعلی با ایران وارد یک توافق مشخص شود و آن را امضاء کند بدون تردید به جای اینکه چنین اقدامی از سوی او و تمیش به نفع دموکرات‌ها تمام شود، بدون شک به نفع جمهوری‌خواهان خواهد بود. اگر دموکرات‌ها این اقدام را انجام دهند برای آنها هیچ دستاوردی حاصل نخواهد شد و از سوی دیگر به ضرر آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای و ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا تمام خواهد شد و در آنجاست که جمهوری‌خواهان افکار عمومی ایالات متحده و حتی اسرائیل را علیه بایدن بسیج خواهند کرد. این در حالیست که پای ایران در پرونده جنگ اوکراین هم باز شده و اتفاقاً نتانیاهو هم بر کمک به کی‌یف تاکید کرده است. حال در این وضعیت، تشدید تنش‌های منطقه‌ای می‌تواند تبعات نامناسبی به دنبال داشته باشد. البته در داخل سرزمین‌های اشغالی هم درگیری‌های سیاسی وجود دارد و اگر نتانیاهو مجدداً به نخست‌وزیری برسد باز هم مخالفانش علیه او دست به کار خواهند شد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 300990
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا