با پیروزی جناح دست راستی اسرائیل، شاهد تنش‌های بیشتری در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود

به گزارش جهان صنعت نیوز: صباح زنگنه ، در تحلیل ادعای نشریه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات عربستان سعودی مبنی بر اینکه «مقام‌های ریاض، ایالات متحده را در جریان اطلاعاتی در خصوص احتمال حمله ایران به عربستان قرار داده‌اند» و در پاسخ به این سوال که با توجه به پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات کنست، آیا باید در انتظار شکل گیری مجدد آنچه وزیر امور خارجه پیشین کشورمان با عنوان «گروه B» به عنوان اتحادی علیه ایران از آن یاد می‌کرد باشیم، گفت: متاسفانه پیش‌بینی می‌شد که جناح دست راسطی در اسرائیل پیروز شود و طبعا با پیروزی بنیامین نتانیاهو، شاهد تنش‌های بیشتری در فضای منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه علیه جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

البته دفعات پیش هم آن ائتلاف ها به جایی نرسیده، این بار هم به نتیجه نخواهد رسید اما عقل ایجاب می‌کند برای همه سناریوها و احتمالات فکر، طراحی و برنامه‌ریزی کنیم. باز هم پیش‌بینی می‌شود که با نزدیک‌تر شدن به انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا همین فضا در ایالات متحده هم حاکم خواهد شد و گرایش به تندروها و حزب جمهوری‌خواه و نئوکان‌ها بیشتر شود. این جریانات در منطقه هم اثر خود را خواهند گذاشت و عربستان که مدتی در انزوا به سر برده بود، خودش را آماده می‌کند تا با این نتایج هماهنگ شود و مجددا آن نوع ائتلاف را احیا کند.

وی ادامه داد: البته شرایط نسبت به دفعه قبل تفاوت بسیاری کرده، موضوع برجام عملا از سوی جمهوری اسلامی ایران با بی توجهی مواجه شده و پیشرفتی در مذاکرات ایران با ۱+۴ و آمریکا حاصل نشده که این شرایط را شرایط مناسبی نمی‌دانم. در همین شرایط، اوضاع و احوال اوکراین و بازار انرژی اتفاق افتاده، عربستان سعی می‌کند یک خط چالشی جدید بازی کند.

وی افزود: لذا در جریان آتش‌بس با یمن هم این اصرار و لجاجت عربستان دیده می‌شود که حاضر نیست خواسته‌های انصارالله را برآورده کند و نتیجه طبیعی این لجاجت،‌ از سوی یمنی‌ها قطعا پاسخ داده خواهد شد و عربستان ممکن است این پاسخ را به حساب ایران قرار دهد چراکه نوعی احساس خجالت می‌کند که بگوید که پس از ۷ الی ۸ سال تجاوز به یمن، قدرت انصارالله نه تنها کم نشده بلکه می‌توانند برای تحقق اهدافشان با قدرت عمل کنند. این حاکی از احساس ضعف عربستان و پاسخ به ملت عربستان و ملت‌های عرب منطقه است که همه ادعاهای عربستان مبنی بر با خاک یکسان کردن یمن به نتیجه نرسیده و حالا ریاض می‌خواهد با فرافکنی از این تحقیر شانه خالی کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که بنیامین نتانیاهو اعلام کرده بود در صورت بازگشت به سمت نخست وزیری، توافق مرزی با لبنان را نادیده خواهد گرفت و این امر منجر به ایجاد تنش نظامی میان حزالله و رژیم صهیونیستی و البته متهم کردن تهران به حمایت از این گروه خواهد شد، آیا شاهد چنین روندی در آینده نزدیک هستیم، گفت: بعید می‌دانم چرا که آن توافق امضا شده و مورد تائید دیوان عالی رژیم اسرائیل هم قرار گرفته است.

این شعار تبلیغاتی بود که نتانیاهو نتیجه آن را هم در انتخابات گرفت. هم نتانیاهو و هم احزاب افراطی دست راستی می‌دانند که امروز رژیم اسرائیل بسیار شکننده است. رژیمی که اکنون نیمی از کل نیروهای مسلحش در کرانه غربی درگیر هستند، وقتی چنین چالشی در داخل وجود دارد،‌ سخن گفتن از برهم زدن توافق با لبنان، لافی بیش نیست.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 301061
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا