چسبندگی اقتصادی برلین به پکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این رابطه و مطابق گزارشی که تلویزیون دولتی چین منتشر کرده است، رییس‌جمهوری چین خطاب به صدراعظم آلمان گفته که در زمان تغییرات و آشفتگی‌های جهانی، نیاز بیشتری به همکاری میان دو کشور وجود دارد. در واقع «شی» تاکید کرده که چین و آلمان به عنوان کشورهای بزرگ و اقتصادهای پرنفوذ جهانی باید در این برهه زمانی مهم بیش از هر زمانی به یکدیگر نزدیک شوند و همکاری دوجانبه داشته باشند.

  • سیاست‌های سختگیرانه چین در قبال کرونا و اتخاذ راهبرد کووید صفر همزمان با تشدید تنش‌های میان پکن و غرب، تقریبا سفر مقامات غربی به چین را غیرممکن کرده است

مقامات چینی در ملاقات با همتایان آلمانی خود اعلام کرده‌اند که تا زمانی که احترام متقابل و زمینه‌های مشترک همکاری با حفظ و احترام به تفاوت‌ها رعایت شود، امکان انحراف در جهت‌گیری کلی روابط میان دو کشور وجود نخواهد شد. در این رابطه به گفته تحلیلگران، با توجه به اینکه وضعیت نظام بین‌المللی به صورت پیچیده و متغیری در حال رقم خوردن است، دیدار رهبران دو کشور آن هم در پکن و پس از سه سال از شیوع همه‌گیری کرونا نشان‌دهنده ملاحظات اقتصادی و در عین حال مخاطرات ژئوپلیتیکی در عرصه جهانی است.

نخستین دیدار یک رهبر غربی ۳ سال پس از شیوع کرونا

بنا بر گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، صدراعظم آلمان به رییس‌جمهوری چین گفته که در هنگامه پرتنش کنونی، دیدار دو‌جانبه ما از اهمیت و تاثیرگزاری قابل‌توجهی برخوردار است، چراکه حمله روسیه به اوکراین چالش‌های زیادی را برای نظم جهانی ایجاد کرده است.

نکته جالب توجه از سفر نخستین مقام غربی به چین پس از شیوع همه‌گیری کرونا این است که هیات آلمانی به محض ورود به فرودگاه پکن در همان هواپیما توسط کادر پزشکی آزمایش کرونا دادند و بعد از منفی شدن این آزمایش بود که به آنها اجازه پیاده شدن از هواپیما و آغاز مراسم رسمی استقبال داده شد.

به گزارش روز گذشته گاردین، سیاست‌های سختگیرانه چین در قبال کرونا و اتخاذ راهبرد کووید صفر همزمان با تشدید تنش‌های میان پکن و غرب، تقریبا سفر مقامات غربی به چین را غیرممکن کرده است. شی جین‌پینگ هم به تازگی سفرهای خارجی خود را از سر گرفته و دیدار صدراعظم آلمان از پکن، احتمالا یک تحول مهم و خوشایند برای رییس‌جمهوری چین است که حالا پس از پایان یافتن بیستمین کنگره حزب کمونیست برای سومین بار به مقام رییس‌جمهوری انتخاب و قدرتش نیز بیش از پیش تقویت شده است.

  • نقش مهم چین در صنایع کلیدی آلمان به این معناست که اولاف شولتز بیش از آنگلا مرکل به همکاری با چین نیاز دارد

در این میان برخی از کارشناسان معتقدند در بحبوحه تورم و رکود اقتصادی تاریخی در آلمان، صدراعظم این کشور در پکن به دنبال راهکاری جهت تقویت روابط تجاری و اقتصادی با چین است. شولتز قرار بود در این سفر با لی کچیانگ نخست‌وزیر این کشور نیز دیدار کند، اما همان‌طور که از فرآیند بیستمین کنگره حزب کمونیست مشخص شد، برخی از مقامات ارشد چینی مانند لی کچیانگ از سمت‌های خود برکنار شده و به جای آنها نزدیکان و وفاداران شی جین‌پینگ جایگزین شده‌اند.

تغییر لحن آلمانی‌ها در قبال پکن

یکی از دستور کارهای مهم مقامات آلمانی در سفر به چین، علاوه بر جنگ اوکراین و چالش‌های مرتبط با تایوان، موضوع دسترسی شرکت‌های آلمانی به بازار چین است. در این راستا، اولاف شولتز در مقاله‌ای که پیش از این برای روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» نوشته، تاکید کرد: تنها موضوع مهم ما در این سفر بحث تجارت و همکاری‌های اقتصادی نیست. واضح است که اگر رفتار و نحوه بازیگری چین تغییر کند، ما نیز ناچار به تغییر رویه خواهیم بود. به همین دلیل آلمان قصد دارد وابستگی یک‌طرفه اقتصادی را با سیاست تنوع‌بخشی هوشمند کاهش دهند. علاوه بر این ما در خصوص مسائل چالش‌برانگیزی مانند حقوق اقلیت‌های قومی در سین کیانگ نیز با رهبران چین گفت‌و‌گو خواهیم کرد.

صحبت‌های صدراعظم آلمان در حالی مطرح می‌شود که در آستانه سفر وی به پکن، اختلاف‌هایی در داخل اتحادیه اروپا و نیز ائتلاف حزب حاکم این کشور ایجاد شده است. در واقع این تنش‌ها بر سر توافقی بود که هفته گذشته شرکت کاسکو چین به عنوان یکی از غول‌های کشتیرانی این کشور چراغ سبزی از دولت برلین مبنی به دست آوردن سهامی در ترمینال بندر‌هامبورگ دریافت کرد؛ امری که به اختلافات داخلی و نیز انتقادات در اتحادیه اروپا دامن زده است.

  • شولتز تاکید کرده، تنها موضوع مهم ما در این سفر بحث تجارت و همکاری‌های اقتصادی نیست. اگر رفتار و نحوه بازیگری چین تغییر کند، ما نیز ناچار به تغییر رویه خواهیم بود

در این رابطه وانگ یی‌وی، استاد کرسی ژان مونه معتقد است که نقش مهم چین در صنایع کلیدی آلمان مانند کشتی‌سازی و خودروهای الکتریکی و پیوند خوردن آن با مشکلات بی‌سابقه اقتصادی این کشور به این معناست که اولاف شولتز بیش از آنگلا مرکل به همکاری با چین نیاز دارد. در واقع دیدگاه و لحن کلام مرکل نسبت به چین در ابتدا دستمایه‌هایی ایدئولوژیک داشت که به مرور این لحن تلطیف شد. حالا نیز شولتز آهنگ خود را سریعا در قبال چین تغییر داده، با این تفاوت که وی جایگاه و قدرت سیاسی مرکل را در داخل آلمان ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه

شناسه : 301121
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا