ظهور افراطی‌ترین کابینه تاریخ اسراییل

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی نتایج نهایی و قطعی انتخابات کنست پس از شمارش صد درصد آرا و پیروزی ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق این رژیم با به دست آوردن ۶۴ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را اعلام کرد. طبق اعلام کمیته انتخابات رژیم صهیونیستی ۶۴ کرسی ائتلاف پیروز شامل ۳۲ کرسی حزب نتانیاهو (لیکود)، حزب صهیونیسم مذهبی به ریاست بتسلئیل سموتریتچ و هم‌پیمان با حزب «قدرت یهودی» به ریاست ایتمار بن گویر (غفیر) ۱۴ کرسی، حزب «شاس» ۱۱ کرسی و «یهدوت هتوراه» ۷ کرسی است.

کرسی‌های احزاب دیگر نیز به این شکل تقسیم می‌شود: حزب «آینده‌ای‌ وجود دارد» (یش عتید) به ریاست لاپید ۲۴ کرسی، «بلوک رسمی» به ریاست بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم ۱۲ کرسی، حزب «اسراییل خانه ما» به ریاست آویگدور لیبرمن وزیر دارایی اسراییل شش کرسی، پنج کرسی لیست مشترک عربی، پنج کرسی لیست جبهه عربی تغییر و حزب گارگر نیز چهار کرسی به دست آوردند. حزب «مرتز» نیز موفق به کسب حد نصاب آرا برای راهیابی به این دور از کنست نشد.

چگونگی بازگشت نتانیاهو

نتایج به دست آمده به این معناست که نتانیاهو که اکنون به اتهام فساد در حال محاکمه است، حالا از سوی اسحاق هرتزوک رییس‌جمهوری این رژیم مامور تشکیل کابینه خواهد شد؛ روندی که هفته آینده آغاز شد و نتانیاهو ۲۸ روز فرصت دارد دولتی را تشکیل دهد که انتظار می‌رود راست‌گراترین کابینه اسراییل در تاریخ باشد.

یکی از متحدان نتانیاهو در این انتخابات ایتمار برن گویر (بن غفیر) است که از سابقه تحرکات نژادپرستانه و تروریستی داشته و پیش‌تر نیز به واسطه همین اتهامات نژادپرستانه محکوم شده بود. این شخص در دفتر خود هنوز عکسی از باروخ گلدشتاین به عنوان مسوول قتل عام ۲۹ فلسطینی در مسجدی در الخلیل را نصب کرده است. به همین دلیل است حالا نتانیاهو که پس از ۱۲ سال نخست‌وزیری از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ توسط متحدان سابق خود مانند نفتالی بنت از قدرت کنار رفته بود، بازگشتش را مدیون این فرد تندرو است.

لازم به ذکر است نفتالی بنت که خود نیز یکی از راست‌گرایان رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، در انتخابات قبلی ضمن ائتلاف با گروه‌های صهیونیستی و یک حزب فلسطینی توانسته بود نتانیاهو را در ماه مارس ۲۰۲۱ از قدرت کنار بزند. این اتحاد که تمرکز اصلی آن مخالفت با نتانیاهو بوده ثابت کرد در مقابل جریان نتانیاهو و تندروهای مذهبی ناتوان است.

بر اساس گزارشی که روز گذشته الجزیره منتشر کرده است، این پیروزی برای نتانیاهو که از ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ و پس از آن از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بوده، حکم نجات و تغییر سرنوشت دارد. یکی از دلایل مهمی که با حضور وی مخالفت می‌شد به مسائل قانونی و نیز اتهامات فساد و کلاهبرداری منتسب به وی بازمی‌گشت. حالا حزب صهیونیسم مذهبی و قدرت یهودی که نتانیاهو پیروزی خود را مدیون آنهاست، اعلام کرده‌اند در صورت شرکت در دولت، جهت نجات نتانیاهو از جرم قضایی تلاش می‌کنند.

تحقیقات در خصوص سوء‌استفاده‌های مالی نتانیاهو در سال ۲۰۱۶ آغاز شد؛ جایی که مقامات صهیونیستی اظهار کردند که وی عادت دارد با دادن هدایای مادی از تجار ثروتمند حمایت کند و به آنها خدماتی خارج از عرف قانونی بدهد. او همچنین به عنوان باسابقه‌ترین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، متهم به دریافت هدیه و رشوه نیز شده بود. به همین دلیل بود که در سال ۲۰۱۸ رسما جریان محکومیت وی آغاز شد و در ماه می‌۲۰۲۰ نیز توسط یک دادگاه منطقه‌ای در بیت‌المقدس تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. با این حال نه تنها این دادگاه که با حضور ۳۰۰ شاهد برگزار شد نتیجه خاصی در بر نداشت، بلکه امروز بار دیگر به قدرت بازگشته و حامیان سیاسی وی هم وعده داده‌اند تا از زیر حکم دادگاه خارج شود.

هر چند که موضوع محاکمه نتانیاهو موردی خاص و نادر در سرزمین‌های اشغالی به شمار می‌رود، اما او مادامی که حکم دادگاه به صورت رسمی منتشر نشود، مجبور به کناره‌گیری از سمت‌های خود نیست. به همین دلیل بنا بر گزارشی که نیویورک‌تایمز منتشر کرده است، تحلیلگران معتقدند عدم کناره‌گیری نتانیاهو علاوه بر رویکردی شرم‌آور، یک خودخواهی سیاسی خطرناک برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود.

با این حال در صورتی که نتانیاهو توسط دادگاه محکوم شود، چندین سال زندان در انتظار او خواهد بود. اما امروز مهم‌ترین شرکای ائتلافی او که تندروهای مذهبی و صهیونیستی هستند، قاعدتا به کمک وی خواهند آمد تا از این چالش مهم عبور کند. آنها تاکید کردند که برای قانونی کردن یکی از اتهامات نتانیاهو تلاش خواهند کرد.

بمب ساعتی خاورمیانه

همان‌طور که از نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی مشخص شد، بنیامین نتانیاهو بار دیگر با پیروزی در این انتخابات قرار است کابینه جدید اسراییل را تشکیل دهد؛ کابینه‌ای که راست‌گراترین و در عین حال افراطی‌ترین کابینه در تاریخ این رژیم خواهد بود.

بازگشت نتانیاهو این بار در ائتلاف با احزاب تندرویی مانند حزب صهیونیسم مذهبی و قدرت یهودی رقم خورده است؛ حزبی که به طور مشخص و واضح خواستار خروج و اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی، تداوم شهرک‌سازی و در عین حال وضع قوانینی سختگیرانه در قبال غیریهودیان است. هر چند که کابینه قبلی رژیم صهیونیستی نیز از راست‌گرایانی همچون بنت و لاپید تشکیل شده بود اما فرق ظهور و بروز مجدد نتانیاهو این است که وی در شرایط حساسی دوباره به قدرت بازگشته است. به همین دلیل هر چند که رویکرد غالب سران رژیم صهیونیستی در قبال ایران و معادلات منطقه‌ای یک سال است، اما ظهور دولتی راست‌گراتر از گذشته به ریاست نتانیاهو، اقدامات افراطی این رژیم را در داخل سرزمین‌های اشغالی و خاورمیانه تشدید می‌کند، چراکه از یک‌سو نتانیاهو اکنون درگیر یک چالش شخصی است و از سوی دیگر بن‌بست سیاسی نیز به نظر می‌رسد همچنان در اسراییل ادامه داشته باشد. از نشانه‌های این بن‌بست سیاسی برگزاری ۵ انتخابات پارلمانی در طول چهار سال است. به همین دلیل نتانیاهو ناچار است علاوه بر امتیازدهی گسترده به تندروهای داخلی، سیاست‌های تحریک‌آمیزی را نیز در منطقه به جهت خروج از بحران در دستور کار قرار دهد که این امر به گفته تحلیلگران می‌تواند به مانند یک بمب ساعتی در منطقه جهت تشدید درگیری‌ها عمل کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 301195
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *