قیمت‌گذاری دستوری حذف شود/لزوم اصلاح رابطه وزیر صمت با تشکل‌های بخش‌خصوصی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به اعتقاد صاحب‌نظران اقتصادی، چالش قیمت‌گذاری دستوری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که آقای وزیر باید نسبت به از دستور کار خارج کردن آن از سیاست‌ها اهتمام جدی داشته باشد و اجازه ندهد تا سازمان‌هایی از جمله سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به بهانه کنترل قیمت‌ها، هر نسخه‌ای که می‌خواهند برای بازار بپیچند.

 این در حالی است که این روزها افزایش دوباره نرخ ارز نگرانی‌هایی را برای تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت ایجاد کرده است که در این راستا انتظار می‌رود سیاست‌های کلی اقتصاد در جهت یکسان‌سازی نرخ ارز تنظیم شود و وزارت صمت نیز با کاهش خودتحریمی‌های داخلی و کمک به بخش تولید، شرایطی را فراهم کند که صنعتگران بتوانند از پس این ناملایمتی‌های اقتصادی برآیند. تنها در این صورت است که می‌توان جلوی نوسان دوباره قیمت‌ها در بازار را گرفت و مانع فشار هرچه بیشتر به مصرف‌کنندگان شد. این در حالی است که اگر تغییر رویه از سوی سیاستگذاران اقتصادی کشور انجام نشود و وزارت صمت نیز به منوال سابق پیش رود، بازار هر روز تلاطمات بیشتری را تجربه خواهد کرد و دو طرف عرضه و تقاضا تحت فشارهای شدید اقتصادی قرار خواهند گرفت.

بر همین اساس رییس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در پاسخ به این سوال که با ابقای فاطمی‌امین در وزارت صمت، چه تغییری باید در عملکرد و تصمیم‌سازی‌های وزیر صمت اعمال شود تا چرخه تولید به رونق بازگردد، به «جهان‌صنعت» گفت: آقای فاطمی‌امین قطعا ضعف‌هایی در عملکردشان داشته‌اند که در ابتدا باید نسبت به رفع این ضعف‌ها گام‌های جدی بردارند و آنها را تبدیل به نقاط قوت کنند. دومین موردی که نسبت به آن تاکید دارم، اصلاح رابطه آقای وزیر با تشکل‌های بخش خصوصی است. ایشان در گذشته رابطه ضعیفی با تشکل‌هایی که به صورت حرفه‌ای و تخصصی کار می‌کنند داشته است که این را هم باید جبران و ارتباطاتی را با آنها برقرار کند.

همه صنعت ایران، خودرو نیست

دکتر ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در ادامه بر تقویت ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های داخلی کشور ما موضوع ستاد تسهیل بوده که در دوره ایشان تعطیل شده بود. لذا لازم است که در این باره تصمیماتی اتخاذ شود و در جهت تقویت کامل این موضوع اقداماتی اساسی در دستور کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید بپذیریم همه صنعت ایران، خودرو نیست اظهار کرد: جناب وزیر تمام توجه و تمرکز خود را به خودرو معطوف کرده بود و به همین دلیل هم مورد استیضاح قرار گرفت. این در حالی است که تمام راه‌های صنعت کشور به خودرو ختم نمی‌شود و صنعت کشور شامل خیلی چیزهاست؛ از نظر من حتی خیلی از کسب‌و‌کارهای کوچک هم جزو صنایع کشور محسوب می‌شوند.

 رییس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه به موضوع کاغذ اشاره کرد و افزود: موضوع کاغذ یکی از پراهمیت‌ترین مسائل کشور است که با وجود توصیه اکید رهبری به آن همچنان در وزارتخانه مغفول مانده است. بنابراین وزیر صمت باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

لزوم تلاش برای توسعه صادرات

روغنی‌گلپایگانی رفع موانع صادرات و تلاش برای توسعه صادرات را از موارد مهم دیگر در اصلاح وضعیت اقتصادی کشور دانست و با تاکید بر اینکه وزیر صمت باید در این حوزه نسبت به قبل کار بیشتری انجام دهد، گفت: آقای فاطمی‌امین روز اولی که آمدند برنامه‌های زیادی در این رابطه ارائه دادند و امروز باید به بازارسازی و ایجاد بازارهای صادرات حتما توجه کافی داشته باشند، زیرا صادرات و توسعه صادرات نقش پررنگی در کمک به وضعیت اقتصادی کشور دارد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت متولی صنعت کشور است و باید حمایت‌های ویژه‌ای از فعالان این حوزه داشته باشد، گفت: متاسفانه ما در حوزه صنعت کشور به شدت مورد بی‌مهری و کم‌لطفی دستگاه‌هایی مثل تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها و… قرار می‌گیریم در حالی که لازم است متولی صنعت از فعالان این حوزه دفاع لازم و کافی را داشته باشد و از افراد کارشناس و متخصص بهره بگیرد. در واقع این وزارت صمت است که باید در حوزه‌های زیرساختی مثل برق، آب، گاز، بانک‌ها، بیمه و مالیات سینه سپر و از صنعت کشور دفاع کند.

کشور به استراتژی توسعه صنعتی نیاز دارد

روغنی‌گلپایگانی در ادامه توسعه صنعتی را موضوع بسیار مهم دیگر عنوان کرد که این روزها مورد کم‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفته است و در این رابطه بیان کرد: مساله مهمی که بارها در مصاحبه‌ها بر آن تاکید داشتم و متاسفانه مسوولان کشور نسبت به آن بی‌توجه بودند این است که کشور به استراتژی توسعه صنعتی نیاز دارد. به این معنی که در ایران حتما باید توسعه صنعتی طراحی و انجام شود و حتی در صورت نیاز به دیگران واگذار شود. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، آقای وزیر باید حتما در مورد آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رییس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین در ارتباط با چالش قیمت‌گذاری دستوری اظهار کرد: یکی از موضوعات اساسی و پر از اشکال کشور این است که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را بی‌دلیل بزرگش کردیم. این سازمان قیمت‌گذاری دستوری را ایجاد کرد و کنترل و نظارت بر بازار از دیگر اقدامات این سازمان است که چندان تاثیر مثبتی در بازار نداشته است.

وی در ادامه گفت: چالش قیمت‌گذاری دستوری یکی از مسائل بااهمیتی است که آقای وزیر باید نسبت به آن توجه ویژه داشته باشد و آن را از دستور کار خارج کند، زیرا این اتفاق آسیب بزرگی به نظام اقتصادی کشور وارد می‌کند لذا حتما باید این مساله را حل کند.

انتظار از وزارت صمت حرکت بیشتر است

روغنی‌گلپایگانی در ادامه به رانت ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای ایجاد رانت بی‌اساس و در واقع پول‌پاشی به بهای نابودی اقتصاد کشور است. بر همین اساس دولت باید همچنان با این سیاست مخالفت کند. البته در این میان بحث دارو استثناست و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو ایرادی ندارد چراکه مردم خیلی گرفتار هستند. اما در مورد موضوعات دیگر وزیر اقتصاد به عنوان یکی از اعضایی که در شورای اقتصاد حضور پیدا می‌کند باید مخالفت صد درصد جدی با این موضوع داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انتظار از وزارت صمت حرکت بیشتر است، اظهار کرد: از وزارت صمت همچنین انتظار می‌رود که با استدلال قوی مقابل موضوع تفکیک وزارتخانه بایستد و از عدم تفکیک آن دفاع کند و اجازه ندهد این موضوع دوباره مطرح شود. از سوی دیگر وزارت صمت باید تحرک و چابکی داشته باشد تا بتواند در تصمیم‌سازی‌های اقتصادی و در ارتباط با حوزه‌های مولد کشور تاثیر بگذارد. در این راستا البته باید از حضور کارشناسان قوی‌تر و زبده‌تری در همه دستگاه‌های زیرمجموعه خود استفاده کند.

رییس سابق کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین درباره تاثیر افزایش دوباره نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های تولید گفت: افزایش نرخ ارز چه بخواهیم چه نخواهیم قطعا تاثیر جدی روی قیمت‌ها می‌گذارد. به هر حال هرگونه افزایش قیمت نرخ ارز تاثیرش را روی کالا خواهد گذاشت و این یک امر طبیعی است. در همین حال پیش‌بینی من از نرخ ارز، افزایش قیمت آن است. این در حالی است که وزارت صمت باید متعادل‌سازی نرخ ارز را انجام دهد. بازار چندنرخی ارز متاسفانه یکی از مشکلات جدی فعالان اقتصادی در کشور ما است که باید در راستای تک‌نرخی شدن نرخ ارز گام برداشته شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 301200
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا