ناکامی ایران در جذب مسافران جام‌جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز: براساس اعلام رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران تاکنون حتی یک رزرو برای اقامت در هتل‌های کیش از سوی مسافران جام‌جهانی صورت نگرفته است. از سوی دیگر کشتی کروز ایران که قرار بود جابه‌جایی مسافران جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر را به عهده بگیرد، هنوز آماده حرکت نیست.

مشکلات در دسترس نبودن‌ هایا‌کارت در ایران و فیلتر شبکه‌های اجتماعی و اختلال اینترنت هم مزید بر علت شده تا دیگر امیدی به انتفاع احتمالی حوزه گردشگری ایران از جام‌جهانی قطر وجود نداشته باشد.

*در دسترس نبودن خدمات گردشگران ورزشی

در حالی که در دو سال گذشته مسوولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و برخی دیگر از مسوولان وعده‌هایی برای استفاده از فرصت جام‌جهانی مطرح می‌کرده‌اند اما امروز می‌توان با اطمینان گفته که دستاورد‌های جام‌جهانی قطر برای ایرانیان سرابی بیش نبوده است.

در حالی که قرار بود کیش و قشم پذیرای مسافران جام‌جهانی باشند و گردشگران خارجی ایران را به دلیل ارزان بودن به عنوان مقصد انتخاب کنند، اما نگاهی به وضعیت فعلی گویای آن است که مسافران بین‌المللی جام‌جهانی تمایلی جهت اسکان در ایران از خود نشان نداده‌اند.

سید فرخ میرشاهزاده کارشناس گردشگری در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل مسافران جام‌جهانی تمایلی به اسکان در ایران نشان نداند به «جهان‌صنعت» گفت: من از روز اول که فعالیت‌های ایران برای پذیرش مسافران جام‌جهانی مطرح شد، همواره به این نکته اشاره داشتم که دارید مسیر را اشتباه می‌روید و این اقدام حرکتی درست نیست. واقعیت آن است که ایران نمی‌تواند پاسخگوی نیاز گردشگران ورزشی باشد و به هیچ وجه مقصد مناسبی برای گردشگران ورزشی نیست چون قشر گردشگر ورزشی خواسته‌ها و انتظارات مشخصی دارند که در حال حاضر به هیچ وجه توانایی پاسخ به این خواسته‌ها را نداریم. یعنی نه امکانات لازم را برای این موضوع داریم و نه زیرساخت‌های متناسب برای پذیرایی از گردشگران ورزش را در اختیار داریم.

وی ضمن اشاره به اصرارهایی که برای مطرح کردن وعده اسکان مسافران جام‌جهانی در ایران در دو سال اخیر وجود داشت ابراز داشت: متاسفانه اصرار بزرگان فعال در عرصه گردشگری این بود که ایران می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران جام‌جهانی شود.

این کارشناس گردشگری افزود: در این خصوص توضیح من همواره این بوده که ایران صرفا می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگران داخلی باشد که مایل به استفاده از جام‌جهانی هستند. مشکل اما اینجاست که ما هیچ وقت اعتقادی به استفاده از گردشگر داخلی نداشته‌ایم و همیشه این‌طور تصور می‌کردیم که گردشگر آن کسی است که از خارج وارد کشور می‌شود. در نتیجه این رویکرد فرصت‌های ملی خود را از دست داده‌ایم. کمااینکه فرصت‌های بین‌المللی به این راحتی‌ها قابل وصول نیستند و نیاز به ایجاد زیرساخت و بسترهای لازمه دارند که متاسفانه از این موضوع بسیار فاصله داریم.

میرشاهزاده در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی گردشگری ایران را چه می‌داند به «جهان‌صنعت» گفت: مشکل اصلی این است که نه تنها از بازار بین‌المللی استفاده نمی‌کنیم بلکه از پتانسیل‌های بازار داخلی نیز بهره نمی‌بریم. در مرحله بعد هم شروع به ناله و زاری می‌کنیم که فرصت از دست رفت و نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. به نظر من ما پتانسیل پذیرش گردشگر ورزشی را نداریم. توجه داشته باشید که خواسته گردشگران ورزشی شفاف و مشخص است؛ این گردشگران هیجان، جنب و جوش و تفریحات متعدد می‌خواهند که زیرساخت و قابلیت پاسخگویی به این موارد در کشور وجود ندارد.

*فراهم نبودن بسترهای گردشگری

افزون بر همه موارد ذکرشده باید اذعان داشت که اختلالات و محدودیت‌های اینترنت در کنار فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری و عدم دسترسی به کارت‌های بین‌المللی و‌ هایا کارت نیز بر موضوع استقبال نکردن مسافران جام‌جهانی از اقامت در ایران اثرگذار بوده است.

به تازگی مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به بی‌ثمر بودن ثبت تاسیسات گردشگری ایران در ‌ هایا‌کارت اشاره داشته و گفت: تلاش شد ظرفیت‌های گردشگری ایران از جمله هتل‌های کیش در‌ هایا کارت قطر عنوان شود اما برای تحقق این امر قطر سه شرط رزرو هتل، داشتن بلیت رفت‌و‌برگشت و بلیت بازی و استادیوم را اعلام کرد و اساسا از سوی دستگاه متولی یعنی وزارت گردشگری این هماهنگی‌ها انجام نشد.

میرشاهزاده، کارشناس ارزیابی تاسیسات گردشگری در خصوص کمبودهای موجود و عدم دسترسی به‌ هایا کارت و اینترنت آزاد که از جمله چالش‌های اصلی پذیرایی از مسافران جام‌جهانی در ایران است به «جهان‌صنعت» گفت: واقعیت این است که بسترهای لازم (در کشور) برای پذیرش مسافران جام‌جهانی مهیا نیست. ما فکر می‌کنیم که هتل‌های خوبی داریم اما واقعیت این است که از نظر زیرساخت‌های هتلی، امکانات موجود متناسب با گردشگرپذیری بین‌المللی نیست.

وی افزود: همچنین زیرساخت‌های ارتباطی موجود در کشور متناسب با استانداردهای بین‌المللی نیست و البته زیرساخت‌های بانکی موجود نیز پاسخگوی نیاز مسافران جام‌جهانی نیست. تمام این موارد، مسائلی هستند که نمی‌گذارند جایگاه ایران در حوزه گردشگری احراز شود و بتوانیم از منافع صنعت گردشگری سود ببریم.

*بی‌نتیجه ماندن پروژه کشتی کروز

خردادماه امسال در جریان مذاکرات ایران و قطر برای همکاری در جام‌جهانی ۲۰۲۲ و با توجه به محدودیت اقامتگاه در کشور میزبان، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد که «ایران از جزیره کیش، جام‌جهانی فوتبال را پشتیبانی می‌کند و قرار است همه ظرفیت‌های رفاهی، اعم از هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری و نیز امکانات دریایی در استان هرمزگان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در اختیار مسافران قرار گیرد. یکی از امکانات دریایی ایران کشتی مسافری و گردشگری «سانی» است. این کشتی با ظرفیت‌های قابل قبول آماده خدمت‌رسانی به مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قطر است.»

رستم قاسمی، وزیر راه‌و‌شهرسازی هم گفته بود:‌ «ایرانی‌ها می‌توانند صبح با استفاده از کشتی کروز به قطر مسافرت و بازی مورد نظرشان را تماشا کنند و شب به کشورشان بازگردند.»

این شناور مسافربری در مردادماه ۱۴۰۱ با هدف حضور در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای انجام تعمیرات دوره‌ای وارد حوضچه خشک یک مجتمع کشتی‌سازی در جنوب ایران شد. از سویی، در همین ماه، مصوبه دولت درباره تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنابع دستی اصلاح و ابلاغ شد.

به موجب اصلاح این مصوبه، وزارت نفت مکلف شد تخصیص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌ها، شناورها و قایق‌های تفریحی و مسافری دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در مسیرهای داخلی و بین‌المللی از مبداء یا به مقصد بنادر ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان تردد می‌کنند را بدون در نظر گرفتن پرچم آنها به نسبت ۸۰ درصد یارانه‌ای و ۲۰ درصد نرخ خدمات سوخت‌رسانی به کشتی‌ها (بانکرینک) محاسبه کند.

اختصاص سوخت یارانه‌ای برای مقرون‌به‌صرفه شدن سفر دریایی به‌ویژه در دوران جام‌جهانی قطر با وجود ابلاغ چنین مصوبه‌ای همچنان مساله‌ای حل نشده است. حسین عباس‌نژاد- مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر- چندی پیش در این زمینه گفته بود:‌ با وجود قول‌هایی که داده بودند هنوز سوخت یارانه‌ای به شناورهای مسافری تعلق نگرفته است، این در حالی است که قرار بود به شناورهای خط‌های بین‌المللی که مبداء و مقصد آن ایران است، سوخت یارانه‌ای تعلق بگیرد.

به گفته او، با اجرای این مصوبه، نرخ سوخت از ٢٣ هزار تومان به ٣٠٠ تومان کاهش پیدا می‌کند و در نرخ بلیت‌های شناورهای مسافری بسیار تاثیر می‌گذارد؛ چراکه ۴۵ درصد هزینه‌های بلیت یک شناور به سوخت برمی‌گردد.

باتوجه به محقق نشدن وعده‌های مطرح شده در خصوص ایجاد شرایط لازم برای حضور مسافران جام‌جهانی در ایران، باید پروژه استفاده از منافع مسافران جام‌جهانی را شکست خورده دانست.

فراموش نکنیم در شرایطی که تنها سه هفته تا آغاز جام‌جهانی باقی مانده است عملا عمده مسافران جام‌جهانی بلیت و تورهای خود را انتخاب کرده‌اند و باید اذعان داشت که رویای جام‌جهانی برای ایران پیش از شروع جام‌جهانی به پایان رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 301220
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا