دلار تا پایان سال به ۴۰ هزار تومان می‌رسد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  درآمد نفتی از جمله این درآمدهاست که از یک‌سو منبع اصلی تامین درآمدهای بودجه محسوب می‌شود و از سوی دیگر نیز محرک اصلی رشد تولید ناخالص داخلی است. به این ترتیب منابعی که از طریق فروش نفت و تجارت خارجی برای کشور ارزآوری می‌کردند از بین رفته‌اند و توانایی دولت برای مدیریت قیمت ارز در بازار را کاهش داده‌اند.

به گفته وی، سیاستگذار زمانی می‌تواند نرخ دلار را مدیریت کند که به اندازه کافی منابع ارزی در اختیار داشته باشد اما وقتی دولت متوجه می‌شود ذخایر ارزی‌اش همچون گذشته اجازه مدیریت نرخ ارز و نظارت بر عملکرد بازار را به وی نمی‌دهد با محدود کردن تقاضا تلاش می‌کند بازار را در وضعیت نسبتا باثباتی حفظ کند. در چند سال اخیر نیز در سایه محدودیت‌هایی که برای متقاضیان ارز با اهداف سفر و گردشگری ایجاد شد دولت تلاش کرد تقاضای ارز در بازار را محدود کند. با این وجود کشورمان برای تامین نیازهای داخلی چه برای بخش تولید و چه برای بخش مصرفی نیازمند حداقلی از منابع ارزی است و سیاست دولت برای محدود کردن تقاضا نیز نتوانسته جلوی رشد قیمت ارز را بگیرد. واقعیت این است که طرف عرضه ارز در بازار تضعیف شده و دولت قادر نیست همچون گذشته نیازهای ارزی کشور را تامین کند و به همین دلیل با آگاهی نسبت به این مسائل تلاش می‌کند از طریق گفتاردرمانی تقاضا در بازار را محدود کند و تحت کنترل درآورد.

افقه ادامه داد: در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر نیز باید به مسائل اقتصادی کشور اشاره کرد. در حقیقت جامعه طی حداقل سه سال اخیر به این بلوغ دست یافته که کشور به لحاظ اقتصادی در چه شرایطی قرار دارد. از سوی دیگر همگان می‌دانند در دوره‌هایی که کشور با تنش سیاسی و اقتصادی روبه‌رو می‌شود فشار تقاضا به صورت غیرواقعی و غیرطبیعی بالا می‌رود. در این شرایط نیز هم مردم و هم تولیدکنندگان برای حفظ دارایی‌های ریالی خود به بازار ارز هجوم می‌برند تا از دارایی‌های باارزش و باثباتی مانند ارز و طلا استفاده کنند.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی از یک سو اخبار نگران‌کننده در رابطه با مذاکرات و تحریم‌ها به گوش می‌رسد و از سوی دیگر نیز دولت در زمینه مدیریت اعتراضات و ناآرامی‌های کشور به درستی عمل نکرده است. طبیعی است زمانی که کشور دچار التهاب می‌شود مردم به سمت خرید دارایی‌های باثبات از جمله ارز می‌روند و از این جهت می‌توان پی به دلیل رشد قیمت ارز برد. اما بانک مرکزی حتی اگر به اندازه کافی ارز در اختیار داشته باشد (که کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد)، تمایلی برای تزریق به بازار برای پایین آوردن هیجانی قیمت ارز نخواهد داشت. دلیل این موضوع نیز این است که دارایی‌های ارزی در شرایط فعلی که افق تحریم‌ها روشن نیست برای کشور حیاتی هستند و بانک مرکزی نیز سعی می‌کند با احتیاط این ذخایر را به بازار تزریق کند.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: هرچند مقامات دولتی به کرات اعلام می‌کنند که به اندازه کافی ذخایر ارزی در اختیار دارند اما چون چشم‌انداز رفع تحریم نامشخص است و مقامات دولتی نمی‌دانند که آیا در آینده زمینه‌های صادرات نفت و ارزآوری از طریق آن برای کشور فراهم خواهد شد یا خیر، تمایلی به ارزپاشی برای مدیریت نرخ ارز ندارند. در خصوص چشم‌انداز قیمت ارز تا پایان سال نیز باید گفت در صورتی که مشکل تحریم حل نشود و فضای بدبینی بر مسائل سیاسی داخل کشور و روابط بین‌الملل (به ویژه بعد از پیروزی مجدد نتانیاهو که یک ضلع تاثیرگذار در فضای سیاسی کشور است) حاکم باشد و با تغییر مثبتی همراه نشود، بازار ارز تا پایان سال دلار ۴۰ هزار تومانی را نیز به خود خواهد دید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 301235
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا