انسداد پهنای باند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این داده‌ها نشان می‌دهند که زیان‌های اقتصادی اختلالات و فیلترینگ اینترنت فقط مخصوص کسب‌وکارهای فضای مجازی و تولیدکنندگان خرد ساکن در شبکه‌های اجتماعی فیلترشده نیست. کاهش میزان مصرف مردم از اینترنت در این مدت ارائه‌دهندگان سرویس‌های اینترنت را هم تحت تاثیر قرار داده و آسیب‌های آن ادامه خواهد داشت.همچنین اکثر کاربران ترجیح می‌دهند پلتفرم برقراری ارتباطات‌شان (دیتا) با هزینه‌های مقرون به‌صرفه‌تر و امکانات بیشتر باشد و در نتیجه در دنیای امروز درآمدزایی اصلی و سود اپراتورهای همراه اغلب از محل ارائه خدمات ارزش‌افزوده و سرویس‌های مبتنی بر پهنای باند حاصل می‌شود. اعمال محدودیت اینترنت در کشور طی ماه گذشته علاوه بر کسب و کارها، روی اپراتورهای تلفن همراه نیز تاثیر گذاشت و آنها به واسطه این قطعی‌ها متضرر شده‌اند، چرا که آنها از طریق مراکز بین‌المللی اقدام به خرید پهنای باند کرده‌اند و قطع اینترنت آنها را متحمل زیان‌هایی کرده است چون بهای خرید پهنای باند را در یک بازه زمانی خاص پرداخت کرده‌اند اما با توجه به قطع اینترنت، امکان عرضه آن را نداشتند و درآمدی از این محل کسب نکرده‌اند و اینکه مشتریان آنها تمایل کمتری به تمدید یا خرید اشتراک و بسته اینترنت دارند هم در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

افشاگری آذری‌جهرمی از شکست طرح فیلترینگ و صیانت

بر همین اساس آذری‌جهرمی، وزیر سابق ارتباطات در یادداشتی درباره وضعیت درآمد اپرتورهای تلفن همراه با توجه به محدودسازی‌های اخیر نوشت: پیش‌بینی کاهش درآمد ده هزار میلیارد تومانی اپراتورها تا پایان سال جاری، افت شدید ارزش سهام بخش تلکام در بورس و مشکلات جدی نقدینگی این شرکت‌ها که بعضا ممکن است در عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران یا تاخیر زیاد در پرداخت حقوق کارکنان نمایان شود، دور از ذهن نیست.آذری‌جهرمی وزیر سابق ارتباطات در توئیتی نسبت به کاهش درآمد همراه اول واکنش نشان داد و نوشت: اگر این آمار «زومیت» صحت داشته باشد، می‌توان محاسبه کرد که پهنای باند بین‌الملل ایران حداقل به میزان ۴۰۰۰ گیگابیت کاهش داده شده است، در حالی که سایت www.tehran-ix.ir رشد متوسط کمتر از ۴۰۰ گیگابیتی پهنای باند داخلی را گزارش می‌کند. این یعنی با وجود اعمال محدودیت‌های شدید، حداکثر صرفا ۱۰ درصد تبادل اطلاعات کاربران ایرانی به سوی پلتفرم‌های داخلی سرازیر شده است.

فیلتر «اینستاگرام» و کاهش قابل‌توجه ترافیک

در همین خصوص آرش کریم‌بیگی مدیرعامل شاتل موبایل به «جهان‌صنعت» گفت: اگر بخواهیم از نظر ترافیکی مجموعه مواردی که در این مدت اخیر فیلتر شده را تحلیل کنیم، فیلتر «اینستاگرام» به تنهایی درصد بسیار قابل‌توجهی از ترافیک اینترنت را برای اپراتورها کاهش داده است.او افزود: این وضعیتی که در حال حاضر وجود دارد از منظر فیلتر سرویس‌های مختلف از جمله OTTها و «اینستاگرام» به عنوان بزرگ‌ترین رسانه اجتماعی که بین عامه مردم ترافیک داشته، طبیعتا درصد قابل توجهی از ترافیک اینترنت اپراتور‌ها را کاهش داده است و سرویس جایگزین دیگری هم وجود ندارد که بتواند زیان اپراتورها را از محل کاهش ترافیک جبران کند. همچنین اینستاگرام به عنوان یک سرویس جهانی، سایز بازار آن، تنوع محتوا و کارکرد‌های آن با یک سرویس محلی الزاما قابل مقایسه نیست.

امیدواریم وضعیت به حالت سابق برگردد

کریم بیگی در ادامه گفت: همچنین محل درآمد اپراتورهای موبایل در ایران از مصرف ترافیک است. عملا زمانی که ترافیک کاهش پیدا می‌کند، مشترکین در بهترین حالت بسته‌های کوچک‌تر و حجم کمتر خریداری می‌کنند.

در این صورت هم رفتار ترافیکی اپراتورها از محل درآمد کاهش پیدا می‌کند و هم به خاطر سرمایه‌گذاری قابل توجه‌ای که برای زیرساخت و ظرفیت شبکه شده، انگیزه و توجیه اقتصادی برای توسعه زیرساخت‌های شبکه به مخاطره می‌افتد. وی در پایان گفت: امیدواریم دوباره پیام‌رسان‌ها و پلتفرم‌هایی که فیلتر شده‌اند به حالت سابق برگردند و دسترسی مردم به این سرویس‌ها آزاد شود چون سرویس داخلی که بتواند این ترافیک و تنوع محتوا را تامین کند، سراغ ندارم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 301341
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا