تامین نهاده‌های دامی از طریق الگوی کشت، روی کاغذ ساده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  صنعت دامداری کشور با مشکل تامین نهاده‌های دامی مواجه است به طوری که اگرچه علوفه و نهاده در کشور به وفور یافت می‌شود اما پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت‌ها به طور نجومی بالا رفته است و لذا دامداران مشکل تامین نقدینگی برای خرید نهاده و علوفه دامی دارند. با این وجود اخیرا آزادی‌خواه نماینده مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی از برنامه‌ریزی برای تامین ۱۲ میلیون تن نهاده دامی با اجرای الگوی کشت در کشور خبر داده و اعلام کرده است با توجه به اینکه یکی از چالش‌های جدی امروز تامین نهاده‌های دامی است ضمن اینکه دامداران و مرغداران در یک‌سال گذشته واقعا سختی کشیده‌اند لذا اگر بتوانیم سالانه ۱۲ میلیون تن نهاده دامی مورد نیاز مانند ذرت و جو را تولید کنیم در قالب الگوی کشت، این بهترین اقدام و خدمت برای مردم کشور خواهد بود. این در شرایطی است که برخی از فعالان بخش دامداری که به صورت مستقیم در جریان مشکلات تولید قرار دارند معتقدند اینچنین ادعاهایی فقط روی کاغذ ساده و در عمل امری سخت و دور از دسترس است.

تامین نقدینگی؛ چالش اصلی دامداران

منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور در این خصوص گفت: روی کاغذ حرف زدن ساده و راحت است اما مساله اینجاست عملیاتی شدن چنین ادعاهایی سخت است و شرایط خاصی نیاز دارد. پوریان تصریح کرد: ظاهرا اجرای الگوی کشت هم به صورت دستوری در حال پیگیری است اما سوال اینجاست که آیا با توجه به عملکرد وزارتخانه می‌توان خوش‌بین به اجرای چنین طرحی باشیم در حالی که حمایت‌گر کشاورزان نیست. وی اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید الان دامداران با مشکل نقدینگی مواجه هستند و دولت پیش از اجرای هر برنامه و طرحی ابتدا باید نقدینگی این بخش را تامین کند. به عبارت ساده‌تر مشکل اساسی کشور در بخش تولید به خصوص تولید دام، بالا بودن هزینه‌ها و نبودن بازار خوب است در حالی که بازار خوب می‌تواند حمایت‌کننده تولید باشد.
پوریان ادامه داد: در حقیقت اولین ابزار برای تولید، نقدینگی است و ما دامداران امروز با مشکل نقدینگی شدیدا مواجه هستیم و لذا اجرای طرح الگوی کشت نیز مانند هر برنامه دیگری مستلزم تامین نقدینگی توسط خود دولت است.
این مقام مسوول اذعان کرد: پیش از این در توزیع نهاده‌های دامی کشور مشکل داشتیم و اگرچه واردات این کالاها مشکل چندانی نبود اما به دلیل مشکلاتی که در توزیع آن وجود داشت می‌دیدیم که تولید گوشت، مرغ و تخم‌مرغ به چه روزی افتاد.
پوریان افزود: در واقع به طور خاص تا پیش از آزادسازی قیمت‌ها، فرآیند توزیع نهاده‌های دامی مشکل داشت و نهاده‌ها به جای اینکه به دست دامدار واقعی برسد با توجه به اختلاف قیمت نهاده دولتی با نهاده‌های آزاد، سر از بازار آزاد در می‌آورند. وی ادامه داد: در حقیقت یکی از اصلی‌ترین دلایل حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات نهاده‌ها همین سوء‌استفاده‌هایی بود که صورت می‌گرفت. با این وجود باز هم امروز بازار نهاده‌های دامی با چالش‌های دیگری مواجه است.

قیمت دام زنده متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های دامی نیست

پوریان خاطرنشان کرد: در حالی که الان نهاده‌ها با ارز آزاد وارد کشور می‌شوند اما شاهد گرانی آنها هستیم و برای اکثر دامداران صرفه اقتصادی ندارد که برای تامین نهاده با چنین قیمت‌هایی هزینه کنند و لذا شاهد کناره‌گیری برخی از تولید‌کننده‌های این حوزه هستیم. وی ادامه داد: از سوی دیگر با بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی، شاهد گرانی قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم، در حالی که در بخش دام قیمت‌ها پایین بوده و نسبت به قبل چندان تغییر نکرده است.

پوریان افزود: در واقع در حال حاضر قیمت دام نسبت به افزایش قیمت نهاده‌ها، پایین است. به طوری که در بخش دام سبک بالاترین قیمت ۷۵هزار تومان است و در بخش دام سنگین نیز بالاترین قیمت ۶۹ هزار تومان است. رییس شورای تامین دام کشور اظهار کرد: با این تفاسیر الان قیمت‌ها در پروسه تولید و بازار عملا با هم تفاوت دارد به همین دلیل در بازار گوشت قرمز گران است و در بخش دام قیمت‌ها متناسب با قیمت نهاده‌ها نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 301352
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا