امیرعبداللهیان: مسیر مذاکره برای حفظ توافق را باز گذاشته‌ایم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حسین امیرعبداللهیان روز شنبه در نخستین نشست بین‌المللی گروه دوستان مدافع منشور ملل متحد با اشاره به صورت تقویت همکاری میان اعضای دوستان منشور با هدف مقابله با یکجانبه‌گرایی گفت: امروز در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که جامعه جهانی با چالش‌های فزاینده‌ای در عرصه منطقه و بین‌الملل مواجه است.

وزیر امور خارجه با اشاره به افزایش افسارگسیخته یکجانبه‌گرایی در جهان افزود: تولید و انتشار محتواهای جعلی در فضای مجازی علیه ملت‌ها و دولت‌ها در مغایرت کامل با منشور حقوق بشر است که یکپارچگی کشورهای مستقل را هدف قرار داده و بی‌ثبات‌سازی و خشونت در کشورها را تشویق می‌کند. اقدامی که یکپارچگی اجتماعی کشورهای مستقل را از طریق فضای مجازی هدف قرار داده و انجام اقدامات تروریستی، خشونت و بی ثبات سازی در جوامع این کشورها را تشویق می کند. در این رابطه، اقدام مشترک کشورهای مستقل، به خصوص اعضای گروه دوستان منشور با هدف ایجاد سازوکارهای مناسب درچارچوب نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل متحد جهت مقابله با این پدیده امری ضروری است.

وی تصریح کرد: بدون تردید، مهمترین ناقض حقوق بین الملل و منشور ملل متحد و نیز عامل درگیری، ویرانی و بی‌ثبات سازی دهه‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی و جعلی اسرائیل است. اشغال فلسطین و بخش‌هایی از سرزمین‌های سایر دول عرب و محروم ساختن ملت مظلوم فلسطین از حقوق مسلم و ذاتی خود، نقض و بی توجهی به قطعنامه های صادره از سوی ارگان های مختلف سازمان ملل از جمله اقدامات غیرقانونی است که این رژیم از بدو شکل گیری تا کنون انجام داده است.

متاسفانه، سکوت معنادار نهادهای بین‌المللی بویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال جنایات نظام‌مند و غیرانسانی رژیم صهیونیستی، سران این رژیم را در استمرار و تشدید جنایات خود و گسترش دامنه‌ی تجاوز و تهدیداتشان به سایر کشورهای منطقه بیش از پیش گستاخ‌ تر نموده است، به گونه ای که آپارتاید و تبعیض نژادی، پاکسازی قومی، تخریب منازل و کشتار فلسطینیان به رفتار روزانه‌ی رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شده‌است. 
 
وی با تاکید براینکه دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی نمی‌توانند و نباید در مقابل رژیمی که همه‌ی جنایات و جرائم اصلی بین‌المللی را به صورت مکرر و مستمر مرتکب شده و می‌شود، ساکت بمانند، گفت: سازمان ملل به‌ویژه شورای امنیت دارای مسئولیتِ آشکار حقوقی، انسانی و اخلاقی برای مقابله با این جنایات، اجرای قطعنامه های خود در مورد مساله فلسطین و تضمین تحقق کلیه‌ی حقوق مسلم فلسطینی‌ها می باشد.

بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌های غرب آسیا برای دستیابی به پیشرفت و استقلال است

 امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده، تنها راهِ دستیابی به صلح در فلسطین را علاوه بر مقاومت مردم، برگزاری همه‌پرسی با مشارکت کلیه‌ی ساکنان اصلی فلسطین، شامل مسیحیان، یهودیان و مسلمانان و نیز آوارگان فلسطینی و تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر سرزمین تاریخی و مادری فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس می‌داند. 

وزیر امورخارجه ایجاد یک منطقه قوی در غرب آسیا را از  اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و گفت: با این حال طی دهه های اخیر، مداخلات گسترده و مستمر کنشگران فرامنطقه ای در امور داخلی کشورهای منطقه و اشغالگری و اعمال تحریم های غیرقانونی از سوی آنان، تحقق این هدف را با چالشی جدی مواجه نموده است. تداوم اقدامات مغایر حقوق بین الملل توسط قدرت های غربی در منطقه غرب آسیا از افغانستان تا عراق، لبنان، فلسطین، سوریه و یمن به تقویت گروههای تروریستی و تجزیه طلب انجامیده، و صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی را به مخاطره انداخته است. با این حال امروزه، خواستِ و اراده ملت‌های منطقه برای تحقق پیشرفت، استقلال، رفع اشغالگری و برخورداری از امنیت، جدی‌تر از همیشه شده و نوید بخش فردایی بهتر برای نسل های آینده می باشد. بارور شدن دکترین مقاومت، جلوه بارز عزم ملت‌ها برای تحقق این مهم است. 
 
امیرعبداللیهان در پایان، ضمن ارج نهادن به تلاش های کشورهای عضو گروه دوستان منشور ملل متحد در تقویت چندجانبه گرایی و تفوق حقوق بین الملل در مناسبات جهانی، ابراز امیدواری کرد:  نشست امروز بتواند افق‌های نوینی را برای تقویت همکاری ها و پیشبرد اهداف مشترکمان پیش روی ما قرار دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 301553
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا