تایید فروش پهپادها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  روز گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در حاشیه نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در مورد ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه گفت: «اظهارات مقام‌ها و رسانه‌های غربی در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.» وی تاکید کرده که به اوکراین اعلام کرده‌اند تا اگر مستنداتی در مورد استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین وجود دارد، در اختیار ایران قرار دهند.

واکنش تهران و مسکو

بر اساس گفته‌های امیرعبداللهیان، دو هفته پیش هیات دفاعی ایران برای برگزاری یک نشست با اوکراین برای بررسی همین مساله به یک کشور اروپایی رفته بود که گویا اوکراین به دلیل فشار غربی‌ها در این جلسه حضور پیدا نکرده است. وزیر امور خارجه با بیان اینکه «مستندات اوکراین مورد توجه ایران است» با صراحت گفته: «اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده، ما نسبت به این مساله بی‌تفاوت نخواهیم بود.»

در حاشیه این نشست «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین و حضور نیروی نظامی ایران در کریمه، به اعلام دو کشور در سازمان ملل مبنی بر عدم ارتباط در این مورد، اشاره کرد. او روابط ایران و روسیه و همکاری‌هایشان در زمینه‌های مختلف مثل زمینه‌های نظامی را کاملا طبیعی و متداول خواند.

دخالتی در جنگ نداریم

در پی سخنان امیرعبداللهیان خبرگزاری تسنیم، به نقل از سردار «ابوالفضل شکارچی» سخنگوی نیروهای مسلح ایران نوشته که «اتهامات آمریکا و اوکراین علیه ایران مبنی بر در دست داشتن در جنگ روسیه و اوکراین به شوخی شبیه و دروغ است.» سردار شکارچی همچنین اعلام کرده که مبادلات ایران و روسیه به سال‌ها پیش از جنگ روسیه و اوکراین برمی‌گردد و گفته که «ما دخالتی در جنگ روسیه و اوکراین نداریم و هر اتفاقی می‌افتد میان خودشان است.»

غربی‌ها تصور دیگری دارند

اما مقامات غربی چنین عقیده‌ای ندارند و بالطبع اقدامات آنها نیز به نفع ایران نیست؛ آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرده که «ما در حال کار روی اعمال تحریم علیه کسانی هستیم که به پوتین در جنگ کمک می‌کنند که شامل ایران نیز می‌شود، چراکه پهپادهای آنها در حال نابود کردن زیرساخت‌ها و شهروندان اوکراین است.» همچنین وی مدعی شده ایرانی‌ها در کریمه در حال آموزش نیروهای روس برای استفاده از این پهپادها هستند.

چندی پیش نیز رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته بود که «شاهد حجم ویرانی‌ای هستیم که این پهپادها ایجاد می‌کنند. ایرانی‌ها تکذیب می‌کنند، اما همگان می‌توانند دروغشان را ببینند. ما هر کاری بتوانیم برای متوقف کردن آن از طریق تحریم روس‌ها، ایرانی‌ها یا هر کسی که در انتقال تسلیحات نقش داشته باشد، انجام می‌دهیم.» وی در واکنش به تاکید مقامات ایرانی مبنی بر عدم ارسال سلاح به طرف‌های جنگ در اوکراین عنوان کرد: «به آنها می‌گوییم که به شواهد و مدارک بنگرید. من مطمئنم که اتحادیه اروپا هم به همین نتیجه خواهد رسید و انتقال آن پهپادها را تحریم خواهد کرد.»

سایه تردیدها بر روابط ایران و غرب

تناقض‌ها در حرف‌ها و همچنین تکذیب کردن در ابتدای ماجرا و سپس تایید کردن آن و عدم شفاف‌سازی مسائل از جمله مواردی بوده که بر قضایای گوناگون سایه انداخته و فرصت تبلیغات را به طرف مقابل داده است. این تناقض‌ها در روابط ایران با سایر کشور‌ها نیز دیده می‌شود؛ برخلاف اینکه عده‌ای از روابط دوستانه و خیرخواهی روسیه نسبت به ایران حرف می‌زنند، این موضوع نیز بر کسی پوشیده نیست که روسیه در مسائل مختلف حتی در موضوع برجام هم گاهی اظهارنظرات و اقداماتی کرده که هیچ جنبه مثبتی برای ایران نداشته و ندارد؛ همین مساله جنگ اوکراین و وسط کشیدن پای ایران در این جنگ یکی از مواردی است که نمی‌توان در آن چشمه‌ای از خیرخواهی روسیه برای ایران را یافت. در این مدت که مساله پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین مطرح بود، شاید روسیه در ظاهر با تکذیب و رد کردن این اخبار از ایران حمایت کرده باشد ولی در کنار آن نیز تبعاتی شامل حال ایران شد که این تبعات آسیب‌هایی را به ایران وارد کرده و خواهد کرد. مانند اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا و مطرح شدن مساله جنگ اوکراین در بحث مذاکرات برجام و پرونده هسته‌ای ایران که به عقیده برخی از کارشناسان مذاکرات برجام را تا آستانه نابودی کشانده است. در این میان نیز بسیاری از کارشناسان بر این باورند که همه این مسائل توسط روسیه برنامه‌ریزی شده است.

ادعای کمک تسلیحاتی ایران به روسیه برای نخستین‌بار در یکی از رسانه‌های آمریکایی و سپس از سوی جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید مطرح شد. او دوشنبه ۲۰ تیر ماه در اظهاراتی گفت که «اطلاعات ما حاکی از آن است که دولت ایران خود را آماده می‌کند، تا در فرصتی بسیار کوتاه چند صد پهپاد و از جمله پهپادهایی که قابلیت حمل سلاح داشته باشند را تحویل روسیه دهد.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 301654
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا