فرمان عقب‌نشینی پوتین از خرسون

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پوتین این صحبت‌ها را شامگاه جمعه در مراسم گرامیداشت روز وحدت ملی روسیه عنوان کرده و افزوده است: غیرنظامیان نباید آسیب ببینند و باید از منطقه خطرناک خارج شوند. هر چند که روس‌ها پیش از این نیز ساکنان خرسون در ساحل غربی رودخانه دنیپرو را خارج کرده بودند، اما نکته مهم این است که پوتین برای نخستین‌بار و شخصا این فرمان عقب‌نشینی را اعلام کرده است.

در این رابطه و براساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، اواخر هفته گذشته، معاون عملیات روسیه در منطقه خرسون از احتمال خروج نیروهای این کشور از این منطقه خبر داده و گفته بود که ما باید تصمیمات دشواری اتخاذ کنیم. نکته بعدی این است که مطابق تصویرهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، پرچم روسیه بر خلاف روزهای قبل دیگر بر فراز ساختمان‌های دولتی شهر خرسون برافراشته نیست.

  •  برخی از کارشناسان معتقدند عقب‌نشینی از خرسون ممکن است دامی تاکتیکی از سوی روسیه برای کشاندن نیروهای اوکراینی به این منطقه باشد.

از سوی دیگر در شرایطی که روس‌ها مقررات منع آمد و شد در این منطقه وضع کرده‌اند، برخی از کارشناسان معتقدند که چنین اقدامی از سوی روسیه ممکن است دامی تاکتیکی برای کشاندن نیروهای اوکراینی به این منطقه باشد. در این راستا پوتین بار دیگر در سخنرانی روز جمعه خود تاکید کرده که اگر روسیه وارد جنگ اوکراین نمی‌شد، اوضاع به مراتب بدتر از این رقم می‌خورد.

حالت دفاعی روس‌ها در خرسون

 خرسون به عنوان یک منطقه استراتژیک که یکی از مسیرهای اصلی دسترسی به دریای سیاه است از همان ابتدای شروع جنگ توسط روس‌ها به محاصره و سپس تسخیر درآمد. اما اخیرا نیروهای اوکراینی به طور پیوسته در حال بازپس‌گیری مناطقی از حومه این شهر بوده و برای نخستین‌بار در اواسط ماه گذشته میلادی بود که روس‌ها در این شهر حالت دفاعی به خود گرفته و از اهالی خواستند که منطقه را ترک کنند.

روس‌ها مطابق اقدامی که ماه گذشته انجام دادند، علاوه بر خرسون، سه منطقه دیگر در اوکراین را نیز ضمیمه خاک خود کرده‌اند. با این حال برخی از ناظران معتقدند با وجود این الحاق، روسیه هنوز کنترل کامل بر این مناطق را به دست نیاورده است.

طبق آمارهایی که مقامات روسی اعلام کرده‌اند، اکنون ۳۱۸ هزار نیروی نظامی طی فرمان بسیج عمومی به خدمت ارتش روسیه در آمده و به ۴۹ هزار نفر نظامی فعال این جنگ پیوسته‌اند. به گفته منابع غربی، بخشی از این سربازان که به گروه واگنر مشهور هستند، شامل محکومان جرائم خشن بوده که از زندان آزاد شده و به نیروهای ارتش پیوسته‌اند.

روسیه در انتظار فرا رسیدن زمستان

برخی از منابع اروپایی معتقدند که پوتین در انتظار فرا رسیدن زمستان است تا حملات تمام‌عیار خود را به اوکراین شدت بخشد. این موضوع را اخیرا جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرده و به کنایه گفته است: پوتین در انتظار ژنرال زمستان است. این در حالی است که دیپلمات‌های ارشد گروه هفت در آلمان در جلسه خود به دنبال ارائه راهکارهایی به منظور حمایت بیشتر از اوکراین هستند.

  •  برخی از منابع اروپایی معتقدند که پوتین در انتظار فرا رسیدن زمستان است تا حملات تمام‌عیار خود را به اوکراین شدت بخشد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که روس‌ها به صورت سیستماتیک در حال نابودسازی زیرساخت‌های اوکراین بوده و میلیون‌ها اوکراینی امروز بدون برق در حال گذران زندگی هستند. در همین رابطه انتظار پوتین برای فرا رسیدن زمستان این‌گونه تعبیر می‌شود که با توجه به از بین رفتن بخش‌هایی از زیرساخت‌های تامین انرژی و گرما در اوکراین، فرارسیدن زمستان سرد این منطقه باعث می‌شود که دولت اوکراین در حمایت و نیز تامین انرژی این مناطق دچار چالش‌های اساسی شود. این موضوع حتی می‌تواند به قحطی و کمبود مواد غذایی نیز دامن بزند. به همین دلیل بود که در بیانیه وزرای خارجه گروه هفت از قول وزیر خارجه آلمان تصریح شده که ما اجازه نمی‌دهیم حمله روسیه به اوکراین منجر به مرگ دسته‌جمعی افراد مسن، کودکان و خانواده‌ها در سرمای سخت اوکراین شود.

در همین رابطه است که  ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه گذشته، روسیه را متهم به تروریسم انرژی کرده و گفت که به واسطه حملات بی‌امان نیروهای روسی، هم‌اکنون بیش از ۵/۴ میلیون نفر از شهروندان اوکراینی از دسترسی به برق محروم هستند.

در این راستا و در شرایطی که برخی از تحلیلگران، ضعف در پیشروی روس‌ها را عاملی در جهت هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و فشار مضاعف بر افراد غیرنظامی می‌دانند، روز جمعه نیز اولاف شولتز صدراعظم آلمان به چین سفر کرده و به صراحت از شی جین‌پینگ خواسته که از نفوذ خود برای مهار پوتین استفاده کند. این در حالی است که پکن تاکنون به حمایت‌های دیپلماتیک خود از روسیه ادامه داده و آمریکا و ناتو را مسوول تحریک روسیه برای حمله به اوکراین عنوان کرده است. 

روس‌ها در سرزمین سوخته

هشت ماه از حمله روسیه به اوکراین می‌گذرد. در این هشت ماه تحولات جنگ به صورت پیچیده‌ای رقم خورده و دامنه منازعات علاوه بر ژئوپلیتیک و نظم جهانی به اقتصاد بین‌الملل نیز گره خورده است. از مهم‌ترین موارد این جنگ می‌توان به ناکامی روس‌ها در تسخیر کامل اوکراین اشاره کرد. موضوعی که دیدگاه غالب بر برتری نظامی قدرت‌های بزرگ در قبال بازیگران منطقه‌ای و کوچک را زیر سوال برد. هر چند که در این رابطه کشورهای غربی به رهبری آمریکا حمایت‌های زیادی از اوکراین به عمل آورده‌اند، اما ماشین جنگی روسیه برای به عقب راندن اوکراینی‌ها تاکنون ناکام مانده است. این در حالی است که روس‌ها تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی نیز قرار گرفته‌اند. بنابراین از یک سو دچار جنگ همه‌جانبه اقتصادی شده و از سوی دیگر ناچار به هزینه‌های سرسام‌آور در جنگ هستند.

با این حال روسیه تاکنون مطابق پیشروی‌هایی که داشته چهار استان اوکراین را زمینه خاک خود کرده است. در این رابطه برخی از تحلیلگران معتقدند با ادامه یافتن جنگ، ممکن است دودستگی میان کشورهای غربی در حمایت همه‌جانبه از اوکراین ایجاد شود و در این شرایط روسیه فضا را برای چانه‌زنی و مذاکره با غرب جهت خاتمه درگیری‌ها مناسب ببیند. از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند اوکراین چاله‌ای بوده که آمریکا برای پوتین حفر کرده و وی با توجه به درگیر شدن در جبهه جنگ، تحریم‌های اقتصادی سنگین و نیز محکومیت گسترده در میان افکار عمومی بین‌المللی، در میان‌مدت دچار هزینه‌هایی می‌شود که ظرفیت استراتژیک روسیه را تخلیه خواهد کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی

شناسه : 301669
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا