بنزین دلار بر آتش بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز: همچنین سرسخت‌ترین مقاومت شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحد بوده که امروز از بین رفت، حال مقاومت بعدی یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد است که اگر وضعیت بازار به همین وضعیت باشد می‌توان امید داشت آن را نیز از سر راه بردارد.

باید در نظر داشت که بازار سرمایه طی دو سال گذشته از بی‌اعتمادی شدید رنج می‌برد و برندگان این بازار عموما فروشندگان بودند. تحلیلگران بارها نسبت به عدم اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه ابراز نگرانی کرده بودند اما حالا با ارائه بسته‌های کمکی و البته ورود صندوق توسعه به بازار شاید بتوان در آینده امیدوار به بازگشت اعتماد در بازار سرمایه بود.

در مجموع معاملات شنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از ۲۴ روز متوالی مثبت شد و ۲۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

چرا بورس مثبت شد؟

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این مثبت بودن به واسطه خرید سهام توسط صندوق توسعه ملی است. چراکه بر اساس آخرین صحبت‌های رییس سازمان بورس این صندوق با ورود نقدینگی سنگین به رشد بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر برخی از کارشناسان می‌گویند این رشد بیش از ۴۴ هزار واحدی شاخص، ناشی از سیگنال‌های مثبت دلار و مذاکرات است. قیمت دلار بازار آزاد در محدوده ۳۵ تا تا مرز ۳۶ هزار تومان نوسان می‌کند و این موضوع می‌تواند به صورت هیجانی بورس را صعودی کند.

در روزهای گذشته قیمت دلار بازار آزاد، روند صعودی سنگینی را پست سر گذاشت و اکنون در قیمت ۳۵ تا مرز ۳۶ هزار تومان نوسان می‌کند. همیشه قیمت دلار و بورس یک همبستگی داشتند و بازار سرمایه با نرخ دلار نیمایی معامله می‌شود. اما از نرخ دلار بازار آزاد به صورت هیجانی تاثیر می‌گیرد که این موضوع می‌تواند روی رشد شاخص و معاملات تاثیر داشته باشد.

اما برخی دیگر از کارشناسان نیز معتقدند بسیاری از شرکت‌ها به لحاظ بنیادی در وضعیت ارزنده‌ای قرار دارند و هرچند که گزارش شرکت‌ها خارق‌العاده نبوده اما به نسبت سال‌های گذشته رشد داشته است. از طرف دیگر قیمت پایین سهم این شرکت‌ها فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است.

محمد غفوری کارشناس بازارهای مالی پیش از این در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفته بود بازار به لحاظ ارزندگی در شرایط خوبی قرار دارد و تنها مشکل اعتمادی است که از دست رفته است. او معتقد است بانک مرکزی و تعیین سود بین‌بانکی نقش تعیین‌کننده‌ای در روند بازار خواهد داشت.

افزایش قیمت کامودیتی‌ها، دلار و چند عامل دیگر

شاید مدت‌ها بود که سهامداران بازار منتظر دیدن چنین صحنه‌هایی در بازار بودند. هرچند نقش دلار ۳۶ هزار تومانی را نمی‌توان نادیده گرفت اما با این همه شاید این محرک بتواند روند رشد در بازار را ممتد کند.

همچنین احتمال تغییر آرام در سیاست‌های کرونایی چینی‌ها، نزدیک شدن به اجرای تحریم نفت روسیه و عزم مجدد سیاستگذاران چینی برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد به سبزپوشی بازار کامودیتی‌ها و سهام در روز جمعه چهارم نوامبر منجر شد، که همین امر در بازار سرمایه داخل هم بی‌تاثیر نیست.

در این زمینه امیر سیدی، کارشناس بازار سهام در گفت‌وگو با بورس‌نیوز می‌گوید: «جهش قیمتی در بازار کامودیتی‌ها بسیار نکته مهمی است، چراکه بعد از به وجود آمدن تورم جهانی، بانک‌های مرکزی در سطح جهان با افزایش نرخ بهره به دنبال کنترل آن هستند اما معتقدم که این روش محدود است، چراکه تورم جدی در سطح جهان در کامودیتی‌ها هم نمود پیدا می‌کند. در این بین در زنجیره عرضه و تقاضای جهانی هم اختلال به وجود آمده است، دسترسی به کالا هم همانند دوران قبل کرونا به سادگی انجام نمی‌شود. باید گفت تمام این عوامل به علاوه بالا رفتن نرخ بهره کمکی به اصلاح قیمت در کامودیتی‌ها نمی‌کند و قیمت‌ها بعد از مدتی صعودی می‌شوند.

وی ادامه داد: همانند اتفاقی که هفته قبل شاهد آن بودیم، که با وجود افزایش نرخ بهره از جانب فدرال‌رزرو نرخ کامودیتی‌ها جهش داشتند، به عنوان مثال مس تا ۷ درصد و نفت ۴ تا ۵ درصد افزایش را به خود دیدند. به نظر می‌رسد آینده کامودیتی‌ها افزایشی می‌شود چراکه تورم جهانی جدی است و قیمت‌ها به سادگی نزولی نخواهند شد. به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی کامودیتی‌ها پایدار بمانند و نزول مجددی را تجربه نکنند. حتی با وجود این تورم در سطح جهان احتمال ایجاد سطوح جدید قیمتی نیز وجود دارد.

بازار سهام محکوم به رشد است؟

امیر سیدی کارشناس بازار سهام همچنین مطرح کرد: بازار سهام به دلیل ریسک‌های مختلف ریزش‌های زیادی را تجربه کرده است اما از نظر ارزشگذاری بلند‌مدت در قیمت‌های جذابی قرار دارد. امیدواری برای بازگشت بازار سرمایه در قیمت فعلی وجود داشت که به نظر این رویداد رنگ حقیقت به خود گرفته است. با نگاه به ارزشگذاری علمی در بازار دو مولفه تاثیرگذار بر ارزش را می‌یابیم، ابتدا نرخ بازده بدون ریسک یا نرخ بهره بانکی که بانک مرکزی آن را افزایش داده و موجب ریزش بازار سرمایه شده است، عامل دیگر تاثیرگذار بر روند قیمت‌ها در بازار سهام نرخ صرفه ریسک نامیده می‌شود.

وی افزود: نرخ صرفه ریسک را می‌توان به ریسک‌های کل کشور بسط داد که عواملی مثل قیمت‌گذاری دستوری، نرخ خوراک و ریسک‌های تحریم‌ها را شامل می‌شود. این دست عوامل و امثال آنها باعث افزایش نرخ تنزیل شده و در نهایت منجر به ریزش بازار سهام می‌شوند. البته این عوامل کوتاه‌مدت هستند، با نگاه بلند‌مدت متوجه کم شدن ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شویم و تا جایی که برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شرکتی جدید ۳ تا ۴ برابر ارزش تابلوی آن را باید هزینه کرد. این تناقض میان ارزش‌ها ریزش بازار سرمایه را محدود می‌کند و به نظر می‌رسد کاهش‌ قیمت‌های هفته‌های قبل هیجانی بوده و روند بازار سهام باید تغییر کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 301670
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا