طرح کاهش سهمیه بنزین در برزخ اجرا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در ماه‌های اخیر افزایش مصرف بنزین رکورد زد. در آخرین ماه تابستان میزان مصرف بنزین در آستانه ۱۲۰ میلیون لیتر در روز قرار گرفت؛ رقمی که سابقه نداشته است. هر چند میانگین مصرف بنزین در کشور در مهرماه به ۱۰۵ میلیون لیتر رسیده با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین در کشور- پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس- با کاهش ۱۱ درصدی بنزین روبه‌رو است. کاهش تولید بنزین در  پالایشگاه که سهم حدود ۴۰ درصدی تولید بنزین کشور را داراست، عاملی مهم در کاهش تولید بنزین شده است.

محمدرضا حیدرزاده رییس کمیسیون انرژی اتحادیه صادرکنندگان نفت،گاز و پتروشیمی به ایرنا گفته است: «پالایشگاهی مثل ستاره خلیج با توجه به فشارهای اقتصادی راه‌اندازی شد‌، اما با توجه به مشکلات حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کند‌؛ چرا که دولت بدهی انباشته دارد و باید هر چه سریع‌تر آن را پرداخت کند‌، از این رو فرصت تفکرات کلان را ندارد.»

تصمیم دولت برای مقابله با کنترل مصرف بنزین، کاهش سهمیه دوم کارت‌های سوخت (۳هزار تومانی) بود. با تصمیم دولت مقرر شد که ۲۵۰ لیتر در کارت شخصی به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد. براساس این طرح اگر تا پیش از این دارنده کارت سوخت مختار بود از کارت شخصی خود یا جایگاه‌دار استفاده کند، دیگر امکان‌پذیر نیست و طبق تصمیم جدید، دارنده کارت باید از سهمیه خود استفاده کند و اگر مصرفی بیش از ۱۵۰ لیتر داشته باشد، می‌تواند از کارت جایگاه‌دار استفاده کند. با وجودی که نزدیک به دو ماه از اجرای این طرح می‌گذرد، اما کماکان در هیچ جایگاهی این رویه جدید اجرایی نمی‌شود. بنابراین مصرف بنزین همچنان بر مدار صعودی حرکت می‌کند.

خبری که مدام تکذیب می‌شود

با وجودی که دولت سیزدهم از سال گذشته مدام تکرار می‌کند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اما برخی از طرح‌هایی که اجرا کرده، بیانگر آن است که مصرف و تولید بنزین در کشور ناترازی دارد. تاکنون راه‌حل جبران این ناترازی استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها بوده است؛ موضوعی که آثار زیست‌محیطی دارد. به نظر می‌رسد که این راه‌حل موقتی باشد، چه آنکه در ماه‌های اخیر، موضوع واردات بنزین از قزاقستان به گوش می‌رسد. ظاهرا قرار است به ازای دریافت بنزین از این کشور، نفت در خلیج‌فارس تهاتر شود.

هرچند هیچ کدام از مقامات وزارت نفت این خبر را تایید نکرده‌اند، اما شایعات در این رابطه زیاد است. از سویی طی روزهای اخیر موضوع تبدیل شدن تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه به قرارداد، مطرح شد. البته هنوز جزئیات بخش‌های مربوط به نفت و گاز آن مشخص نیست، اما منابع آگاه می‌گویند، قرار است که در جریان سوآپ نفت از روسیه، بنزین مورد نیاز کشور هم تامین شود. کارشناسان بر این باورند که اگر چنین اتفاقی بیفتد به معنای زیان برای بخش پالایشگاهی کشور است.

دردسرهای کاهش ۱۱ درصدی

سیدحمید حسینی رییس هیات‌مدیره صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به کاهش تولید بنزین پالایشگاه‌های بورسی و دولتی به «جهان‌صنعت» می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون میزان تولید پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۱۱ درصد کاهش پیدا کرده که برای جبران آن دولت باید بدهی‌های خود را پرداخت کند، زیرا با شرایط کنونی توان تولید از این پالایشگاه گرفته شده است.

او با بیان اینکه راهکار دوم این است که پالایشگاه ساخته شود، اظهار داشت: البته این کار هم زمان می‌برد و به نظر می‌رسد برای جبران کمبود داخل، آسان‌ترین راه برای دولت واردات بنزین باشد.

حسینی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین تجربه‌های تلخی را در گذشته به وجود آورد، خاطرنشان کرد: متاسفانه اختلاف قیمت بنزین با دیگر کشورها بعضا چندین برابر است و این عامل قاچاق را تشدید کرده است. به نظر می‌رسد که دولت باید به فکر راهکارهایی برای سامان دادن به این وضعیت باشد که یکی از راهکارها مدیریت سهمیه بنزین خودروها است.

رییس هیات‌مدیره صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به توقف صادرات بنزین از سوی برخی از پالایشگاه‌ها به دلیل کاهش تولید، یادآور شد: افزایش مصرف در ماه‌های اخیر باعث شده که پالایشگاه‌ها دیگر توانی برای صادرات بنزین نداشته باشند. البته در چنین شرایطی هم کسی انتظار صادرات بنزین ندارد.

او درباره بنزین پتروشیمی‌ها هم گفت: در حال حاضر برخی پتروپالایشگاه‌ها مثل شازند، بوعلی و نوری که واحدهای پتروشیمی دارند و برخی واحدهای مینی‌ریفاینری بنزین و یا هیدروکربن سبک تولید می‌کنند و این پتروپالایشگاها امکان صادرات دارند.

این فعال اقتصادی یادآور شد: بنزین پتروپالایشگاه‌ها در حال حاضر به بازار افغانستان و عراق صادر می‌شود که البته این بنزین کیفیت بهتری نسبت به بنزین توزیع‌شده در داخل کشور دارد. بخشی از بنزین و هیدروکربور سبک و سنگین هم به امارات صادر می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 301717
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا