غفلت دولت از ظرفیت‌های صنفی گردشگری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این غفلت نهادهای دولتی از ظرفیت‌های صنفی و دانش بخش خصوصی در حوزه گردشگری در حالی اتفاق می‌افتاد که امروز در بسیاری از کشورها، این بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی هستند که نقشه تعیین‌کننده را در حوزه گردشگری ایفا می‌کنند.

در این شماره «جهان‌صنعت» سعی کرده‌ایم ضمن گفت‌وگو با دکتر سعید پورعلی معاون سابق فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، نتایج و آثار بی‌توجهی به توان و ظرفیت بخش خصوصی حوزه گردشگری کشور را بررسی کنیم.

* یکی از نقدهایی که همواره به صنعت گردشگری کشور خصوصا در مناطق آزاد وجود داشته، غفلت از ظرفیت‌های صنفی گردشگری و دانش تخصصی فعالان گردشگری کشور است. به نظر شما در حال حاضر تا چه میزان به استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و تجربی فعالان صنفی در حوزه گردشگری کشور توجه می‌شود؟

یکی از مسائلی که به نظرم در حوزه گردشگری مشکل‌ساز است و در خصوص جزیره کیش نیز مصداق دارد عدم استفاده از ظرفیت‌های تخصصی بخش خصوصی و ظرفیت‌های مدنی گردشگری در حوزه سیاستگذاری و در حوزه اجرا است. به نظرم یک ناهماهنگی و به رسمیت نشناختنی در این زمینه به چشم می‌خورد.

فکر می‌کنم جامعه بزرگ هتلداران و یا جامعه بزرگ تورگردانان و آژانس‌های مسافرتی باید در تیم‌های سیاستگذاری حضور پررنگی داشته باشند. توجه داشته باشید که این فعالان بخش خصوصی هم دارای دانش و هم دارای تجربه هستند و این امکان را دارند که ارتباطات بسیار خوب بین‌المللی برقرار کنند. به نظر می‌رسد امروز در حوزه گردشگری کشور فعالان صنفی و خصوصی حوزه گردشگری غایب هستند.

* نتیجه غیبت فعالان صنفی گردشگری کشور در سیاستگذاری و مدیریت حوزه گردشگری چیست و فکر می‌کنید این مساله در رقابت با کشورهای گردشگرپذیر در خاورمیانه چه تاثیری داشته است؟

در نتیجه این غیبت شاهد آن هستیم که به یکباره اعلام می‌کنند که مدینه ۳درصد، ریاض ۱۴درصد و امارات متحده عربی ۶۰ درصد از تقاضاهای سفر برای حضور در جام جهانی را به خود اختصاص دادند اما ایران هیچ مسافری از جام جهانی را جذب نکرده است.

براساس گفته آقای حمزه‌زاده ما حتی یک رزرو هم برای حضور مسافران جام جهانی قطر در ایران نداریم. این هم یکی از مسائلی است که باید در نظر گرفت.

واقعیت این است که ظرفیت دانشی، ارتباطی و تجربی فعالان خصوصی و صنفی گردشگری و هتلداری را در کشور مد نظر قرار نداده‌ایم که باید این ظرفیت را در حوزه‌های سیاستگذاری و تصمیم‌سازی هم به رسمیت بشناسیم و هم به بازی بگیریم. در حال حاضر این فعالان صنفی حضور کم‌رنگی در حوزه گردشگری دارند اما باید از ظرفیت آنها استفاده ببریم.

* یکی از نکاتی که همواره فعالان بخش خصوصی بر آن تاکید داشته‌اند تاثیر منفی زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل کشور بر گردشگری ایران بوده است. به نظر شما سیستم حمل‌و‌نقل داخلی ایران امروز با چه چالش‌هایی روبه‌رو است و این مساله چه تاثیری بر گردشگری ایران دارد؟

این نکته به بحث سیستم حمل‌و‌نقل داخلی فرسوده کشور برمی‌گردد؛ گردشگران به ویژه در عرصه بین‌المللی برخی فاکتورها همچون ایمن بودن و داشتن استاندارد بالا برایشان شرط انتخاب مقصد است. کیفیت ارائه خدمات، کیفیت حمل‌و‌نقل، کیفیت زندگی اجتماعی و کیفیت زندگی در کشور مقصد همگی می‌توانند بر رونق یا رکود گردشگری اثرگذار باشند.

 نمی‌توانیم اینطور مدعی شویم که چون هزینه اقامت در ایران ارزان‌تر از دوبی است گردشگران به ایران می‌آیند. باید به این موضوع توجه داشت که برای آنکه گردشگران به بازار ایران راغب شده و به آن دسترسی پیدا کنند باید حتما به تقاضاهای سفر باکیفیت در سیستم حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی پاسخ دهیم. این یکی از مسائلی است که بی‌پاسخ مانده است.

* اگر بخواهیم سرفصل نقدهای بخش خصوصی و صنفی ایران از حوزه گردشگری را بررسی کنیم باید بگوییم که مساله محدودیت در نقل و انتقالات پولی و مالی هم یکی از مسائلی است که به زعم فعالان حوزه گردشگری مانع توسعه گردشگری در ایران شده است. این موضوع را چطور می‌بینید؟

بحث تبادلات مالی مربوطه بسیار اهمیت دارد؛ گردشگر زمانی که وارد کشور دیگری می‌شود باید به سیستم تبادلات مالی دسترسی داشته باشد.

وقتی که دسترسی‌ها روان و آسان نباشد و کارت‌هایی مثل مسترکارت و کارت‌هایی که در حوزه گردشگری به صورت فرامرزی قابلیت استفاده را دارند در ایران نمی‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، طبیعی است که بخشی از انگیزه‌های سفر کاهش پیدا می‌کند.

* در خصوص وضعیت بازاریابی و بازارسازی در کشورهای گردشگرفرست نیز نقدهایی به گردشگری کشورمان وارد می‌شود؛ این موضوع را چگونه می‌بینید؟

یک نکته دیگری که به نظرم در این بخش مهم است و باید به آن توجه داشت آن است که بازار‌سازی در عرصه بین‌المللی نیاز به یکسری شفاف‌سازی‌ها دارد که ما این شفاف‌سازی‌ها را در حوزه صنعت گردشگری باید تقویت کنیم.

طبیعی است مناطقی که در این حوزه توانسته‌اند شفاف‌سازی‌ها و روان‌سازی‌ها را در بخش‌های مرتبط با خودشان انجام دهند بهره بیشتری از فضای صنعت گردشگری در حوزه بین‌الملل برده‌اند.

امروز شاهد آن هستیم که برخی از مناطق کشور به خوبی از مساله بوم‌گردی‌ها برای جذب گردشگر بین‌المللی استفاده کرده‌اند؛ علت آن است که تبلیغات و بازاریابی خوبی در کشورهای هدف انجام دادند.

متاسفانه ما در این سال‌ها تبلیغات و بازارسازی در کشورهای هدف را به خوبی دنبال نکرده‌ایم در نتیجه این عوامل تمام مقاصد گردشگری ما می‌توانند متضرر شوند.

 من فکر می‌کنم که باید بپذیریم گردشگری امروز یک صنعت، یک تخصص و یک علم است که نیاز به حرفه‌ای‌گری و دانش بالا دارد.

 در حقیقت گردشگری یک صنعت فرابخشی و فرادستگاهی است؛ در نتیجه همه بخش‌های مختلف کشور باید اولویت‌شان این باشد که بتوانند به صنعت گردشگری خدمت کنند.

 وزارت امور اقتصاد و داراریی، وزارت امور خارجه، دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد، سازمان هواپیمایی، سازمان بنادر و دریانوردی همه و همه باید رویکردهای اقتصادی خود را به ویژه در حوزه استفاده از صنعت گردشگری تقویت کنند.

در حقیقت باید اقدامات بهنگام و متناسب انجام دهند و از ورود به این صنعت در دقایق ۹۰ (پایانی) اجتناب کنند.

 طبیعی است که اگر این امور را رعایت نکنند روزبه‌روز شاهد این خواهیم بود که سهم‌مان در حوزه گردشگری بین‌المللی افزایش پیدا نمی‌کند.

از سوی دیگر باید نگران باشیم که همین سهم اندک و ناچیز و به حساب نیامده صنعت گردشگری کشور نیز باز هم افت و سقوط پیدا نکند.

* مسائل مربوط به حوزه مدیریتی گردشگری کشور خصوصا در مناطق آزاد همواره مورد نقد بخش خصوصی حوزه گردشگری قرار داشته است؛ تحلیل شما در این خصوص چیست و چالش‌های مدیریتی را تا چه میزان بر گردشگری کشور موثر می‌دانید؟

به نظرم در حوزه صنعت گردشگری در مناطق آزاد نیاز به این است که تیم‌های تخصصی‌تری در مدیریت مناطق آزاد گماشته شوند.

 این مساله به ویژه در جاهایی که چشم‌اندازشان و یکی از پیشران‌های اقتصادی‌شان صنعت گردشگری است باید مورد توجه قرار گیرد.

 اگر کادرهای حرفه‌ای، علمی و تخصصی برای مدیریت مناطق آزاد را مدنظر قرار ندهیم با رکود مواجه می‌شویم.

 به نظرم هماهنگی بین عوامل و دست‌اندرکاران مناطق آزاد بسیار مهم است (اما) متاسفانه در حال حاضر دستگاه‌ها در یک ساختار هماهنگ عمل نمی‌کنند و این ناهماهنگی بین دستگاه‌هایی که در امر گردشگری فعال هستند به رونق این صنعت آسیب زده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنی
شناسه : 301725
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا