بخشنامه‌های پیچیده عامل از دست رفتن بازارهای صادراتی

جهان صنعت نیوز|  غلام محمد زارعی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس با اشاره به ضرورت حفظ بازارهای صادراتی، گفت: یکی از شاخص‌های اقتصاد مولد و پویا صادرات است در واقع مثبت شدن شاخص صادرات نشاندهنده فعال شدن ظرفیت درونی تولید و تسخیر بازار کشورهای همسایه است.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش صادرات در بهبود تراز تجاری کشور اثرگذار است، افزود: ایران ظرفیت بسیاری برای صادرات دارد اما برای استفاده از این ظرفیت باید به دو مولفه توجه کرد؛ نخست تولید محصولات باکیفیت و بازاریابی و دوم مقررات و بخشنامه‌های صادراتی.

وی اظهار کرد: در صورتی که واحدهای تولیدی کشور محصولات باکیفیت تولید کنند و وزارتخانه‌ها از صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه خودداری کنند می‌توان امید داشت میزان صادرات کشور افزایش پیدا کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: صادرکنندگان همواره از بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متناقض، پیچیده و طولانی گلایه مند هستند چراکه باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفته شود که به بهانه ساماندهی بازار داخلی از صادرات جلوگیری نشود و این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که دستگاه‌های اجرایی، حقوقی و قضایی کشور با کمک گرفتن از تجارب صادرکنندگان و دنیا صادرات را رونق بخشند.

زارعی با بیان اینکه باید از رسوب کالا در گمرک جلوگیری شود، تصریح کرد: در حال حاضر گیر و بندهای گمرکی باعث ایجاد مشکلات بسیار برای صادرات و واردات می‌شود؛ یکی از فوریت‌ها و ضرورت‌های کشور تسهیل امر صادرات با نگاه به مصرف داخلی است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه باید میان صادرات و تامین نیازهای بازار داخل تعادل برقرار شود، گفت: در صورتی که در صادرات افراط شود افزایش قیمت در بازار داخل به ویژه در محصولات کشاورزی امری اجتناب ناپذیر و حتمی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه نباید به دلیل ساماندهی بازار داخلی تولیدکننده را ملزم کرد تا از صادرات محصولات خود اجتناب کند، اظهار کرد: اگرچه جذب بازارهای صادراتی امر مشکلی است اما حفظ این بازارها کاری بس سخت‌تر است چراکه تمام رقبا به دنبال به دست آوردن این بازارها هستند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 30198
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا